| کد مطلب: ۱۰۳۴۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد

واكنش ها به اظهارات يارانه اي رئيس صداو سيما:

شما جزو ١٠درصد ها نيستی؟

آرمان ملي - مطهره شفيعي: «پس يارانه من کو» 3 روز پيش بود که رئيس‌جمهور در گفت‌وگوي تلويزيوني با مردم از پرداخت يارانه جديد به آنها خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه اين موضوع را کارشناسي کرده و پيشنهادي که داده اين است که به 3 دهک اول، نفري 400 هزار تومان يعني يک خانواده 5نفره، 2 ميليون تومان در ماه و به دهک‌هاي چهارم به بعد هم 300 هزار تومان به‌ازاي هر نفر پرداخت خواهد شد. در اين طرح همه مردم بدون استثناء از يارانه نان و دارو برخوردار هستند و به هيچ عنوان قيمت نان، دارو و بنزين افزايش پيدا نمي‌کند.» سيداحسان خاندوزي وزير اقتصاد و دارايي هم گفت: «30 درصد جمعيت کشور يارانه 400هزارتوماني را دريافت مي‌کنند. 60 درصد جمعيت نيز يارانه 300هزارتوماني دريافت مي‌کنند و 10 درصد نيز بي‌نياز از دريافت يارانه هستند.» پس از آن اعلام شد به موجب جزء 1 بند ص تبصره 1 قانون بودجه سال 1401 و دستور رئيسي، رياست جمهور، يارانه 400 هزار توماني براي دهک‌هاي اول تا سوم و يارانه 300 هزارتوماني براي دهک‌هاي چهارم تا نهم به ازاي هر نفر، دوشنبه 19 ارديبهشت به حساب سرپرستان واريز شد. بر اساس فهرست اعلام شده، مشمولين دريافت يارانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي بيش از 23 ميليون خانوار ايراني هستند که 72 ميليون ايراني را شامل مي‌شود. مبالغ اعلام شده براي دو ماه به‌صورت نقدي به حساب سرپرستان خانوار واريز گرديد و زمان برداشت آن تا اعلام رسمي دولت در حساب مردم غير قابل برداشت خواهد بود.

جبلي چه گفت

اما اکنون آنچه قابل تامل شده به اظهارات رئيس صداوسيما يعني پيمان جبلي باز مي‌گردد که ديروز در جمع خبرنگاران درباره نقش اين سازمان در اجراي نظام پرداخت يارانه‌ها گفت: «اين اقدامي ضروري و لازم است که بايد در اقتصاد کشور اتفاق بيفتد. صداوسيما تريبون خود را براي تبيين اين طرح و اطلاع‌رساني در مورد آن و انتقال ديدگاه‌هاي مردم به مسئولين و انتقال توضيحات و تبيين مسئولين به مردم در اختيار دولت قرار داده است. ما از همه ظرفيت‌ها استفاده مي‌کنيم که حداکثر استفاده رسانه‌اي ممکن براي برقراري ارتباط بين مردم و مسئولين در اجراي اين طرح فراهم شود.» او در پاسخ به اين سوال که آيا براي شما کمک معيشتي واريز شده است؟ گفت: «خير. ما بايد مراجعه کنيم بلکه اسم ما را هم به سيستم وارد کنند. بايد بررسي کنيم ببينيم که چرا جزو 10 درصد نيستيم.» پس از اظهارات جبلي، اين سوال در اذهان پديدار شد که آيا او خود را شايسته دريافت يارانه مي‌داند و آيا دريافتي او از صداوسيما به اندازه‌اي است که نياز به دريافت يارانه داشته باشد؟ از سوي ديگر نبايد فراموش کرد حقوق کارکنان سازمان صداوسيما رشد خوبي داشت. طبق لايحه بودجه سال 1401، ميزان بودجه تخصيص يافته به سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، 5 هزار و 289 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. ميزان بودجه اين سازمان در سال 1400، برابر با 3 هزار و 384 ميليارد تومان بوده که نشان‌دهنده رشدي 56 درصدي است. همچنين در بند ط از همين تبصره درباره صداوسيما صحبت شده است: «به استناد بند پ ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران مکلف‌اند درآمدهاي تبليغاتي ناشي از پخش مسابقات ورزشي را به رديف درآمدي شماره 140184 نزد خزانه‌داري کل کشور واريز نمايند. وجوه واريزي از محل رديف 47- 530000 مندرج در جدول شماره 9 اين قانون به نسبت 30درصد در اختيار وزارت ورزش و جوانان و 70 درصد در اختيار سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران قرار مي‌گيرد.» اگر بخواهيم اين بودجه را با بودجه‌اي که سال گذشته در همين روزها دولت دوازدهم به مجلس داد، مقايسه کنيم، خواهيم ديد که بر اساس جدولي که اعلام شده بود براي بودجه کل کشور در سال 1400، بودجه مصوب نهايي سازمان صداوسيما در سال 99، مبلغ 1915 ميليارد تومان بوده است. جزئيات اين بودجه براي توليد برنامه‌هاي مختلف در سال 1400 شامل مواردي چون توليد و پخش برنامه براي صداوسيماي مراکز استاني، توليد و تامين برنامه در بستر فضاي مجازي و شبکه‌هاي تعاملي، توليد و پخش سيماي سراسري و همچنين صداي سراسري بود.

افزايش بودجه با چه هدفي

در همان زمان عضو ارشد حزب اتحاد ملت با اشاره به نارضايتي و گلايه شهروندان نسبت‌به تخصيص اعتبارات بالابه نهادهايي همچون سازمان صداوسيما، مي‌گويد: «صداوسيما به‌عنوان رسانه حاکميتي قادر به دستيابي به اهداف تعيين شده به‌ عنوان «رسانه‌ملي» نبوده، امروز با افزايش بيش از 50 درصدي اعتبارات تخصيصي مواجه است و طبيعي است که شهروندان نسبت‌به چنين تصميمي معترض باشند.» جلال جلالي‌زاده مي‌گويد: «متاسفانه باتوجه به شرايطي که در انتخابات شاهد بوديم، دولت قادر به تصميم‌گيري مستقل نيست و نمي‌تواند با درنظر گرفتن شرايط جامعه، از تخصيص اعتبارات نبراي بخش‌هاي مختلف که فاقد کارايي خوب هستند، خودداري کنند.

نياز جبلي به يارانه!

با توجه به افزايش بودجه کارکنان صداوسيما اين سوال مطرح است که حقوق رئيس آن اندک مانده به نحوي که نياز به دريافت يارانه دارد؟ نکته قابل تامل آنجاست که بارها در برنامه‌هاي مختلف صداوسيما از افراد مرفه خواسته شده براي دريافت يارانه ثبت نام نکنند تا مبلغ در نظر گرفته به اقشار کم درآمد برسد اما...

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار