| کد مطلب: ۱۰۳۴۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد

ادامه سکوت رئیس سابق فدراسیون فوتبال

نقش «تاج» در لغو رقابت‌های فوتسال آسیا!

آرمان‌ملي: مسابقات بين‌المللي فوتسال در آسيا در حالي لغو مي‌شوند که «مهدي تاج»، رئيس سابق فدراسيون فوتبال، رئيس کميته فوتسال و فوتبال ساحلي کنفدراسيون فوتبال آسياست. رقابت‌هاي جام باشگاه‌هاي آسيا طي روز‌هاي گذشته لغو شدند آن هم در شرايطي که باشگاه «گيتي‌پسند » درخواست ميزباني ارائه کرده بود!

تاريخچه لغو

شيوع کرونا در جهان در آغاز سال 2020 بسياري از رويدادهاي ورزشي را در سراسر جهان لغو يا به تاخير انداخت. فوتسال هم از اين قاعده مستثني نبود و تورنمنت‌هاي اين رشته نيز با شيوع کوويد19 به زمان ديگري موکول شد. با گذشت زمان مشخص شد که کرونا تنها بهانه‌اي براي لغو مسابقات فوتسال در قاره کهن بوده است. ابتدا قرار بود جام‌ملت‌هاي آسيا 2020 در اسفند 1398 آغاز شود که AFC از تعويق رقابت‌ها خبر داد. سپس مرداد 1399 به‌عنوان تاريخ جديد جام‌ملت‌هاي آسيا انتخاب شد که اين زمان تغيير کرد و به آبان همان سال انتقال يافت. آذر 99 و فروردين 1400، تاريخ‌هاي بعدي اعلام شده براي برگزاري جام ملت‌هاي آسيا بود تا اينکه AFC در دي سال 99 اعلام کرد که اين تورنمنت برگزار نمي‌شود. جام باشگاه‌هاي آسيا نيز از عجز AFC در برگزاري مسابقات فوتسال در امان نمانده است. اين رقابت‌ها در سال‌هاي 2020، 2021 و 2022 لغو شد تا باشگاه‌هاي کشورمان، فرصت افتخارآفريني مجدد در قاره آسيا را نداشته باشند. اوج ضعف کنفدراسيون فوتبال آسيا در برگزاري اين بازي‌ها، به سال 2022 مربوط مي‌شود که «انصراف کشور امارات از ميزباني» به‌عنوان تنها دليل لغو بازي‌ها ذکر شده است. پس از انصراف امارات، باشگاه گيتي‌پسند ايران پيشنهاد ميزباني مسابقات را ارائه کرد که بدون توجه به اين پيشنهاد، کميته فوتسال و فوتبال ساحلي AFC تصميم به لغو جام باشگاه‌هاي آسيا گرفت که با موافقت کميته اجرايي کنفدراسيون روبه‌رو شد. نگاهي به تورنمنت‌هاي فوتسال قاره‌اي در ساير قاره‌ها نشان مي‌دهد تنها آسيا با مشکل برگزاري بازي‌ها مواجه بوده است. قاره اروپا سال 2020 به‌دليل شيوع کرونا تصميم گرفت مراحل پاياني ليگ‌قهرمانان فوتسال اروپا را 6 ماه عقب بيندازد و بازي‌هاي نيمه‌نهايي و فينال در بارسلونا، پشت درهاي بسته برگزار شد. يوفا همچنين تاکنون دو دوره جام‌ملت‌هاي فوتسال اروپا را پس از شيوع کرونا برگزار کرده است. کنمبُل (کنفدراسيون فوتبال آمريکاي‌جنوبي) نيز مشکلي براي برگزاري جام‌ملت‌هاي آمريکاي جنوبي 2022 نداشت و حتي مسابقات باشگاهي اين قاره در سال 2021 برگزار شد.

انتقاد گيتي‌پسند

محمدحسين عراقي‌زاده، قائم‌مقام باشگاه گيتي‌پسند درباره لغو مسابقات فوتسال جام باشگاه‌هاي آسيا 2022 اظهارداشت: در تعطيلات نوروز متوجه انصراف امارات از ميزباني مسابقات شديم. با توجه به اينکه اصفهان ميزباني دو دوره جام باشگاه‌هاي آسيا را بر عهده داشت، به اين نتيجه رسيديم که شرايط برگزاري رقابت‌ها را داريم و از طريق نهادهايي چون هيات فوتبال و اداره کل ورزش‌وجوانان استان اصفهان، پيشنهاد ميزباني را ارائه کرديم. وي با اشاره به حضور 2 مدير ايراني حوزه فوتسال AFC تصريح کرد: درخواست ما روز 25 فروردين به AFC ارسال و قرار شد اصفهان، کويت يا تايلند ميزبان شوند. روز شنبه اما متوجه شديم برگزاري جام باشگاه‌هاي آسيا لغو شده است که دليل آن را نمي‌دانم. علي تارقلي‌زاده، رئيس دپارتمان فوتسال زحمات زيادي مي‌کشد و بازي‌ها را از سال 1388 برگزار مي‌کند. مهدي تاج که در رأس کميته فوتسال و فوتبال ساحلي کنفدراسيون فوتبال آسياست، بايد پاسخگو باشد. قائم‌مقام باشگاه گيتي‌پسند با بيان اينکه ساير باشگاه‌هاي قاره از لغو مسابقات آسيايي گلايه‌مند هستند، به «تسنيم» گفت: خيلي راحت جام‌ملت‌هاي آسيا و سه دوره جام باشگاه‌ها را لغو مي‌کنند. با رويه‌اي که آقايان در کنفدراسيون فوتبال آسيا دارند، بعيد نيست جام‌ملت‌هاي امسال هم لغو شود. هفته گذشته ليگ‌قهرمانان اروپا برگزار و حسين طيبي که افتخار فوتسال ايران است، به ميدان رفت. لغو بازي‌ها فقط براي آسيا رخ مي‌دهد و همين باعث کاهش کيفيت فوتسال قاره مي‌شود. وي صعود به جام باشگاه‌هاي آسيا را تنها پاداش قهرماني در ليگ برتر ناميد و بيان کرد: تيم‌هاي مسابقات فوتبال ليگ‌قهرمانان آسيا به ازاي هر تساوي يا برد، پاداشي دريافت مي‌کنند که اين رويه در فوتسال ديده نمي‌شود. ما در سه دوره جام باشگاه‌هاي آسيا به فينال صعود کرديم و در يک دوره قهرمان شديم. براي اين قهرماني، تنها يک جام و مدال‌هاي بازيکنان را به ما دادند و هيچ پاداش نقدي به باشگاه تعلق نگرفت. قائم‌مقام باشگاه گيتي‌پسند در پايان عنوان کرد: از تارقلي‌زاده بابت زحماتش تشکر مي‌کنم، اما افراد تصميم‌گيرنده بايد پاسخ بدهند که چرا بازي‌ها برگزار نمي‌شود. کفاشيان زحمات زيادي براي فوتسال آسيا کشيد و مهدي تاج که به‌عنوان رأس هرم فوتسال قاره در قاره به‌جاي او فعاليت مي‌کند، بايد پاسخگو باشد.

نظر مدير سابق

رئيس سابق کميته فني فوتسال و فوتبال ساحلي اظهارکرد: مهدي تاج، رئيس کميته فوتسال آسيا مي‌توانست در مورد لغو بازي‌هاي جام باشگاه‌هاي آسيا با ديگر اعضا لابي کند تا يک تصميم مناسب براي اين رقابت‌ها گرفته شود. عباس ترابيان در گفت‌وگو با «فارس»، در مورد لغو مسابقات فوتسال جام باشگاه آسيا از سوي AFC اظهارداشت: من هم اين خبر را شنيدم و ناراحت شدم اما نمي‌دانم به چه دليل بوده و از نظر من اين تصميم شايد به‌خاطر اينکه اسپانسرهاي فوتسال نتوانستند حضور پيدا کنند و خرج و دخل AFC براي برگزاري مسابقات مهيا نبوده؛ گرفته شده است. وي افزود: تاج به‌عنوان رئيس ايراني کميته فوتسال AFC مي‌توانست اين موضوع را به‌گونه‌اي مطرح کند که ديگر کشورها هم همراهي کنند. معمولا تصميماتي که در اين جلسات مطرح مي‌شود يک روز قبل از جلسه اين تصميمات به همه اعضا ابلاغ مي‌شود؛ در صورتي‌که نظر و يا پيشنهادات درباره اين موضوعات داشته باشند در اين جلسه مطرح کنند و لغو اين مسابقات از يک روز قبل از جلسه براي همه اعضا مشخص بوده است. رئيس سابق کميته فوتسال خاطرنشان کرد: مگر مي‌شود به يکباره زمينه فعاليت يک رقابت ورزشي را در آسيا متوقف کرد، اگر شرايط کرونا مدنظر AFC بوده در حال حاضر در همه دنيا شرايط کرونا يکسان است و همان‌طور که همه اطلاع دارند جام فوتسال قاره‌اي اروپا همين چند شب پيش به پايان رسيد. من نمي‌دانم در آن جلسه چه گذشته اما تاج مي‌توانست در اين مورد با ديگر اعضا لابي کند و يک تصميم درست براي فوتسال آسيا گرفته شود. آقاي تارقلي‌زاده، رئيس دپارتمان آموزش فوتسال و فوتبال ساحلي AFC فردي دلسوز و فعال است و تا به امروز به‌عنوان يک ايراني کمک زيادي به فوتسال کشور کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار