| کد مطلب: ۱۰۳۴۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

فغان بیماران تالاسمی از کمبود دارو

دبير انجمــــن حمايت از بيماران تالاسمي با اشاره به وضعيت نامناسب دارويي بيماران تالاسمي اظهار کرد: در حال حاضر نه تنها داروي خارجي که حتي داروي ايراني در دسترس بيماران تالاسمي قرار ندارد. يونس عرب افزود: از ابتداي سال 1400 تا امروز برخلاف گفته‌هاي مسئولان وزارت بهداشت که امسال قيمت دارو تغيير نخواهد کرد، يکي از داروهاي تالاسمي، 30 درصد افزايش قيمت داشته است که اين پول را بيمار بايد از جيب خود پرداخت کند. اين در حالي است که بر اساس قانون بايد داروي بيماران خاص به صورت رايگان در اختيار بيمار خاص قرار بگيرد، اما يک شرکت، داروي خود را گران و سازمان غذا و دارو نيز آن را تأييد کرده است و متأسفانه اين دارو هم تحت پوشش بيمه نرفته است. داروهاي وارداتي بيماران تالاسمي «جيدنيو» و «دسفرال» هستند که وارد نشده است. ضمن اينکه خط توليد داروي «دسفوناک» که ايراني بوده نيز به شدت کاهش پيدا کرده و در دسترس بيماران نيست.

وزير بهداشت گفت: وزارت بهداشت، در راستاي اجراي سياست‌هاي کلان کشور، از جمله سياســـت‌هاي کلي سلامت ابلاغي رهبر معظم انقلاب، سند چشم انداز ايران 1404، نقشه علمي جامع کشور و ساير قوانين ناظر، ارتقاي وضعيت عدالت در سلامت را در صدر اهداف خود قرار داده و در اين راستا طراحي و اجراي «طرح عدالت و تعالي نظام سلامت»، در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت. بهرام عين اللهي افزود: يکي از چالش‌هايي که در سال‌هاي اخير توجه خبرگان و سياست‌گذاران سلامت و حتي خارج از بخش سلامت را به خود جلب کرده است، نابرابري‌ها و تفاوت‌هاي سلامت ناشي از ‌گذار توسعه در نقاط مختلف جغرافيايي، دهک‌هاي مختلف درآمدي و طبقات اجتماعي اقتصادي و نيز در بين جنسيت و قوميت‌هاي مختلف حتي در کشورهاي پيشرفته جهان است که به هيچ وجه قابل اغماض نيست.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به کمبود جدي کلاس درس در کشور گفت: 20 درصد مدارس کشور فرسوده‌اند. يوسف نوري افزود: در برخي استان‌ها مثل سيستان و بلوچستان به دليل مهاجرپذيري و مسائل فرهنگي، در افزايش زاد و ولد با رشد تعداد دانش‌آموزان مواجه هستند. تعداد دانش‌آموزان از 12 ميليون نفر به 15.5 ميليون نفر رسيده، حتي اگر بخواهيم براي هر 30 نفر يک کلاس داشته باشيم، باز هم با کمبود مدارس مواجه هستيم. نوري با قدرداني از بنياد برکت، افزود: بنياد برکت بين 30 تا 50 درصد هزينه ساخت اين 150 مدرسه را مي‌دهد و مابقي توسط سازمان نوسازي مدارس تأمين اعتبار شده است. در حال حاضر نيز هزار مدرسه کانکسي و خشتي و گلي داريم که بخشي از هزينه‌هاي تبديل اين مدارس تأمين شده و متعهد به تأمين مابقي هزينه‌ها هستيم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار