| کد مطلب: ۱۰۳۴۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد

کار ويژه مورا انتقال پيام است

سخنگوي وزارت خارجه:

کار ويژه مورا
انتقال پيام است

آرمان ملي: سخنگــــــوي وزارت امورخارجه با بيان اينکه امير قطر به زودي به تهران سفر مي‌کند، افزود: رئيس‌جمهور نيز در آينده به يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس و همسايه سفر خواهد کرد. سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي در مورد سفر روز گذشته بشار اسد به تهران و نتايج اين سفر گفت: سفر آقاي بشار اسد به تهران چند وقتي بود که در حال تنظيم بود. ايشان براي انجام اين سفر اعلام آمادگي کرده بودند و شرايط بايد مهيا مي‌شد که اين سفر انجام شود. ايشان روز گذشته در رأس هيات بلندپايه‌اي وارد تهران شدند. دو ملاقات با آقاي رئيس‌جمهور داشتند و با رهبر معظم انقلاب نيز ديدار کردند. اهم اظهارات خطيب‌زاده درادامه آمده است:

حضور آقاي بشار اسد در تهران و انجام اين سفر پيام مهمي داشت و اينکه سوريه بعد از سفرهاي منطقه‌اي وارد فاز جديدي شده است. در همين چارچوب مي‌بينيم که برخي از سفارتخانه‌هاي خارجي در دمشق نيز کار خود را آغاز کرده‌اند و شاهد دوران عادي‌سازي شرايط در اين کشور هستيم.

مذاکرات مربوط به رفع تحريم‌ها عليه ايران و احياي برجام بين طرف‌هاي مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثي در حضور در وين رخ داده ولـــي رد و بدل پيام‌ها از طريق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقاي مورا به تهران در هفته جاري بعد از تماس تلفني اخير آقاي اميرعبداللهيان و آقاي بورل انجام مي‌شود. اين به اين معنا نيست که بعد از وقفه‌اي ايشان با پيام جديدي مي‌آيد. پيام‌ها به صورت مستمر بين ايران و آمريکا از طريق اتحاديه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.

لازم بود با توجه به پيشنهاد آقاي بورل و استقبال آقاي اميرعبداللهيان ديداري حضوري انجام شود. مورا در اين سفر با آقاي باقري مذاکره‌کننده ارشد جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات وين ديدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و اميدواريم بتوانيم بعد از انجام اين گفت‌وگوها نتيجه را بهتر اعلام کنيم. سفر آقاي مورا نشان مي‌دهد که ما گفت‌وگوها را در مسيري که بايد انجام شود همچنان پيگيري کرديم و به رغم اقدامات ضد ديپلماسي که بعضا توسط سنا و کنگره آمريکا انجام شده ايران و گروه 1+4 به مسير ديپلماتيک و دستيابي به توافق خوب، پايدار و قابل اتکا متعهد بوده‌اند.

‌اگر همين امروز آمريکا تصميم لازم را بگيرد و آنچه که از حقوق و جيب ملت ايران برداشته برگرداند، حقوق ضايع شده ملت ايران را بپذيرد و به آن احترام بگذارد مي‌توانيم فرداي بعد از بازگشت مورا به وين بازگرديم و توافق را جلو ببريم.

سفر اميرقطر به تهران به زودي انجام مي‌شود و در جريان اين سفر مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌اي رايزني و گفت‌وگو مي‌کنند. اين سفر در پاسخ به سفر چندي پيش آقاي رئيسي رئيس‌جمهور به دوحه انجام مي‌شود. قرار است در آينده و بعد از اين سفر آقاي رئيسي به يکي از کشورهاي حوزه خليج فارس و همسايه سفر کنند.

به طور معمول در مذاکرات بين‌المللي تا زماني که به نتيجه برسد در آن بده بستان وجود دارد و تا زماني که به نتيجه برسند نمي‌شود خيلي از ابعاد آن را در فضاي عمومي مطرح کرد چون ممکن است مخل مذاکرات باشد. آنچه که براي ما و مردم مهم است اين است که چرخه کامل انتفاع اقتصادي ايران رعايت شود، حقوق ملت ايران محقق شود و آنچه که من از اين تريبون بارها گفته‌ام و اکنون نيز مي‌گويم اين است که اين مذاکرات بايد باعث شود که چرخه انتفاع اقتصادي ايران و حقوق ملت ايران محقق شود و از طرف ديگر اجازه نمي‌دهيم که مولفه فشار حداکثري که از سوي دولت پيشين آمريکا براي از بين بردن هر گونه انتفاع اقتصادي ايران و از بين بردن فرصت ديپلماسي ايجاد شده همچنان باقي بماند.

آنچـــه که متوقـــف است در بُعد تصميماتي است که بايد از سوي واشنگتن اتخاذ شود. در روند مذاکرات بين ايران و گروه 1+4 در معدود مورد نکات باقي‌مانده آمريکا بايد پاسخ دهد و تصميم سياسي لازم را بگيرد. آمريکا قرار نيست هديه‌اي به ايران بدهد و يا رضايتي براي انجام چيزي فراتر از تعهداتش بدهد. آن‌ها حقوقي از ملت ايران ضايع کردند و از جيب ملت ايران چيزهايي را برداشته‌اند که بايد سرجاي خودش بگذارند و به حقوق ملت ايران احترام بگذارند و اگر چنين شود مي‌توان گفت توافق در دسترس است. من نمي‌گويم بن‌بست و فکر مي‌کنيم که تصميم واشنگتن به راحتي مي‌تواند توافق در وين را محقق کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار