| کد مطلب: ۱۰۳۴۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد

«دندان قروچه»، علل و درمان

«دندان قروچه»، علل و درمان

دندان‌قروچه عارضه‌اي است که مي‌تواند منجر به درد فک شود و آسيب قابل توجهي به لبخند شما وارد کند. بيشتر افرادي که دندان‌قروچه مي‌کنند، احتمالا از انجام آن بي‌اطلاع هستند. پزشکان مي‌گويند: دندان‌قروچه يک رفتار ناخودآگاه است. دندان‌قروچه مي‌تواند تا 200 پوند نيرو به دندان‌ها وارد کند. به عبارت ديگر دندان‌قروچه بيش از شش برابر جويدن معمولي نيرو به دندان‌ها وارد مي‌کند.

علل

دندان قروچه مي‌تواند در طول روز يا در شب رخ دهد. استرس مي‌تواند عامل مهمي در دندان‌قروچه باشد، چه در لحظات تنش حاد يا در هنگام خواب، زماني‌که سطوح بالاي هورمون‌هاي استرس ممکن است پس از يک روز سخت همچنان در گردش باشد. عاداتي مانند مصرف تنباکو نيز مي‌تواند احتمال دندان‌قروچه را افزايش مي‌دهد. سيگاري‌ها دو برابر بيشتر از افراد غيرسيگاري دندان‌قروچه دارند. برخي داروها - مانند برخي از داروهاي ضد افسردگي و ضد روان‌پريشي - نيز مي‌توانند اين خطر را افزايش دهند. «منارعبدالرحيم»، متخصص دندانپزشکي مي‌گويد: افراد مبتلا به آپنه انسدادي خواب (OSA)، به‌طور ناخودآگاه درحاليکه فک خود را به سمت جلو مي‌برند تا راه هوايي باز شوند، دندان قروچه کنند. ترک‌خوردگي دندان، تاج دندان و يا پرکردگي دندان از علائم واضح دندان‌قروچه هستند، با اين حال علائم کمتري نيز وجود دارد که بايد مراقب آنها بود. براي مثال، افراد مبتلا به دندان‌قروچه در خواب، ممکن است با درد فک يا گردن، سردرد، سفت‌شدن فک، زنگ‌زدن گوش، يا لکه‌هايي در اطراف لبه زبان از خواب بيدار شوند. ضبط ويدئويي در آزمايشگاه خواب يا الکتروميوگرافي مي‌تواند به‌طور قطعي دندان قروچه‌خواب را تشخيص دهد. تشخيص دندان‌قروچه از طريق الکتروميوگرافي به اين صورت است که الکترودهاي متصل به پوست حرکات مکرر عضلات فک را بررسي مي‌کنند.

درمان

1- پوشيدن محافظ در شب معمولا اولين خط دفاعي است. با استفاده از گارد، فضايي ميان دندان‌هاي بالا و پايين ايجاد مي‌شود و به عضلات فک اجازه داده مي‌شود تا شل شوند. گاردي که توسط يک دندانپزشک براي شما سفارش داده مي‌شود معمولا موثرتر از گاردي است که بدون نسخه پزشک به فروش مي‌رسد. بايد در نظر داشت که استفاده از گارد موجب ترک عادت دندان‌قروچه نمي‌شود، اما از آسيب بيشتر دندان جلوگيري مي‌کند.

2- فعاليت‌هاي آرامش‌بخش (مانند يوگا و مديتيشن) نيز ممکن است کمک کننده کند. اگر در يک لحظه استرس‌زا احساس مي‌کنيد که در حال فشردن دندان‌هايتان بر روي هم هستيد، به آرامي اجازه دهيد فک‌هايتان باز شود و دندان‌ها از هم دور شوند.

3- يک فيزيوتراپيست که براي درمان دندان‌قروچه آموزش ديده است، مي‌تواند تمريناتي را براي کشش، تقويت و شل‌کردن عضلات گردن و فک به شما آموزش دهد که مي‌تواند تنش عضلاني را که ممکن است منجر به فشردن و ساييدگي شود، کاهش دهد.

رژيم غذايي براي سردردهاي ميگرني

يک متخصص تغذيه گفت: بيشتر ما گاهي اوقات سردرد داريم، اما ميگرن اغلب طولاني‌تر از سردرد است و اثرات جسمي بيشتري نسبت به سردردهاي معمولي دارد. سميرا مرادي اظهارکرد: ميگرن يک سردرد شديد است که معمولا در يکطرف سر و اغلب با حالت تهوع يا حساسيت به نور همراه بوده و باعث ايجاد تغييرات التهابي در سلول‌هاي عصبي مي‌شود که درد را ايجاد مي‌کنند. وي عنوان کرد: فرد بايد تلاش کند تا غذاهاي پيشگيرانه را در رژيم غذايي خود گنجانده و مصرف غذاهايي که باعث ميگرن مي‌شوند را محدود کند. مرادي ادامه داد: غذاهاي طبيعي که مواد نگهدارنده يا طعم دهنده‌هاي مصنوعي ندارند، گزينه‌هاي مناسبي براي شروع برنامه‌هاي غذايي هستند. اين مرادي عنوان کرد: مواد غذايي و نوشيدني‌هايي مانند برنج قهوه‌اي، شيرين‌کننده‌هاي طبيعي يا طعم‌دهنده‌ها، مانند: عصاره وانيل، ميوه‌هاي خشک شده يا پخته شده، به‌ويژه انواع غيرمرکبات مانند گيلاس و زغال‌اخته، سبزيجات نارنجي، زرد و سبز مانند کدوتابستاني، سيب‌زميني شيرين، هويج و اسفناج را به‌عنوان غذاهاي بدون درد معرفي مي‌شوند. مرادي افزود: نکته اصلي اين است که از مصرف گوشت‌هاي فرآوري‌شده، دودي و آبگوشت خودداري کنيد. اين متخصص تغذيه گفت: ازجمله ساير محرک‌هاي ميگرني مي‌توان به استرس، تغييرات آب‌وهوا، تغيير در عادات خواب و مصرف داروهاي خاص، اين نکته را نيز بايد در نظر داشت که اگر يک يا هر دو والدين شما مبتلا به ميگرن باشند، 75 درصد احتمال دارد که شما هم به ميگرن مبتلا شويد، همچنين زنان در حدود سه برابر بيشتر از مردان به ميگرن مبتلا هستند. وي با اشاره به اين‌که محدودکردن مصرف غذاهاي محرک مي‌تواند باعث کاهش حملات ميگرن شود، بيان کرد: ازجمله غذاهاي ديگر يا مواد افزودني که باعث تحريک مي‌شوند، مي‌توان به پيازها، کافئين، آسپارتام، شکلات، تخم‌مرغ، گوجه فرنگي، آجيل و خشکبار، محصولات لبني، ميوه‌هاي خانواده مرکبات، نيترات موجود در موادغذايي و گندم ازجمله ماکاروني و محصولات نان اشاره کرد. مرادي با اشاره به اين‌که مبتلايان به ميگرن اغلب توجه دارند که گرسنگي و حذف وعده‌هاي غذايي مي‌تواند باعث سردرد آن‌ها شود، افزود: گرسنگي طولاني‌مدت در بين وعده‌هاي غذايي ممکن است باعث حمله ميگرن شود يا به‌دليل افت قندخون سردرد را شديدتر کند، فاصله انداختن بيش‌از حد در بين وعده‌هاي غذايي، خطر ابتلا به سردرد را افزايش مي‌دهد، بنابراين بيماران ميگرني بايد وعده‌هاي غذايي بيشتر و کوچکي را انتخاب کنند. اين متخصص تغذيه ادامه داد: حفظ وزن سالم براي کاهش خطر ميگرن مهم است، اضافه‌وزن يا چاقي باعث بروز ميگرن يا بدترشدن آن مي‌شود، در صورت ابتلا به ميگرن چند نکته ويژه را بايد در مورد کاهش‌وزن خود در نظر بگيريد، اين‌که در طول روز آب زيادي بنوشيد و سعي کنيد تعداد وعده‌هاي غذايي را افزايش دهيد. وي با اشاره به اين‌که ميگرن يک مشکل بسيار شايع است، گفتا: اين بيماري در حدود 18 درصد از کل زنان و 6 درصد از کل مردان را مبتلا مي‌کند که مطالعات نشان داده يک اختلال ژنتيکي است، اما محيط، شيوه زندگي و رژيم غذايي هنوز هم مي‌تواند نقش مهمي در بروز آن داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار