| کد مطلب: ۱۰۳۴۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد

تعرفه‌های نجومی برای مردم بیکار و بی‌اعصاب

آرمان ملی- منیره چگینی: اختلالات روانی و مشکلات روحی، برخی را در تنگنای سختی قرار داده، در شرایطی که حدود ۳۰ تا 40 درصد افراد جامعه به نوعی اختـــلال روانی را تجربه می‌کنند، جمعیتی بالـــغ بر 34 میلیون نفر در معرض بیماری‌های روحی و روانی هستند و این آمار به‌نوعی نیمه پر لیوان و در نگاه خوشبینانه است، چون برخی از کارشناسان اجتماعی، بر این باورند که بیش از 50 درصد جامعه پس از پشت‌سر گذاشتن روزهای سخت معیشتی، بیکاری و کووید 19، دچار اختلالات روانی شده‌اند و این امر را می‌توان در آمارهای مربوط به نزاع، درگیری‌های خانوادگی و کودک و همسر آزاری، سرقت‌های خشن و زورگیری و... مشاهده کرد.

اگر امروز برخي مجبور شوند و دست به کارهاي خشن و خلاف عرف انجام دهند به دليل استرس و فشارهاي روحي و رواني است. در اين شرايط که منشأ بسياري از اختلالات روحي و رواني در کشور ما، مشکلات و تنگناهاي زندگي است، تعرفه‌هاي خدمات تشخيصي و درماني (روانشناسي)‌ نيز آب سردي بر پيکره جامعه بود. هنوز داغ هزينه‌هاي درمان کرونا به‌دليل درمان فروکش نکرده که تعرفه خدمات تشخيصي و درماني (روانشناسي) در بخش‌هاي دولتي و خصوصي در سال 1401 تعيين شد و به‌نوعي رفع اين مشکلات را براي اقشار متمول جامعه، ساده‌تر کرد. در اين ميان، رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور گفت: درخواستي را براي رديف بودجه بيمه‌اي براي خدمات روانشناسي در سال 1401 به مجلس شوراي اسلامي ارائه داديم تا با ورود بيمه‌هاي پايه و تکميلي در دستور کار مسير درمان براي بسياري از مردم در معرض خطر که تمکن مالي ندارند تسهيل يابد اما سازمان‌هاي بيمه‌گر زير بار اين خدمات نمي‌روند و مي‌گويند اين موضوع براي آنها سودي ندارد و در صورت ارائه خدمات از دولت سوبسيد دريافت مي‌کنند. او گفت: «در حال حاضر23. 8 دهم درصد از مردم جامعه نشانه‌هاي روانشناختي را از خود نشان دادند.» همچنين در متن سياست‌هاي کلي سلامت بر ارتقاي سلامت روان جامعه تاکيد شده است اما با اين حال خدمات روانشناسي تحت پوشش بيمه‌ها قرار نگرفته‌اند.

207000 تومــــان براي 45 دقيقه روانشناسي!

تعرفه خدمات روانشناسي و مشاوره براي کارشناسان ارشد و دکتراي تخصصي بخش دولتي در صورت داشتن پروانه صلاحيت حرفه‌اي، به ترتيب مبلغ 60 هزار تومان و 70 هزار تومان تعيين شده است. همچنين تعرفه خدمات روانشناسي و مشاوره براي کارشناسان ارشد و دکتراي تخصصي بخش خصوصي مبلغ 176 هزار تومان و 207 هزار تومان تعيين و اعلام شده است. تعرفه‌هاي مربوط براي 45 دقيقه خدمت است. بر اساس سوابق حرفه‌اي، از زمان دريافت پروانه تخصصي، براي افراد با سابقه کار بالاي 15 سال، 15 درصد به مبلغ پايه افزوده مي‌شود. در اين ميان اگر يک فرد فقط سه جلسه از خدمات مشاوره و روانشناسي استفاده کند مبلغي بالغ بر 900 هزار تومان پرداخت نمايد (البته به‌غير از هزينه‌هاي دارو). در اين ميان نکته جالب، امتناع روانشناسان از پذيرش بيماران داراي بيمه است و هزينه‌هاي آنها آزاد محسوب مي‌شود. در شرايطي که مسئولان سازمان روانشناسي و خدمات مشاوره‌اي فقط طي سال‌هاي اخير از اين امر ابراز نگراني کرده‌اند و صحبت‌هاي آنها به هيچ اقدام عملي از سوي سازمان تامين اجتماعي و وزارت بهداشت منتهي نشده، مديرکل مشاوره و امور روانشناختي سازمان بهزيستي کشور ضمن تاکيد بر لزوم تحت پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسي، گفته است: «به نظر مي‌رسد سياستگذاران در برنامه‌ريزي سياست‌هاي کلي تامين اجتماعي بايد نگاه جامعي به اين موضوع داشته باشند.» بهزاد وحيدنيا به ايسنا گفت: «30 درصد افراد استرس، اضطراب و افسردگي متوسط و شديد را تجربه مي‌کنند. در حال حاضر براساس بند ج ماده 102 قانون ششم توسعه، دولت مکلف بوده آموزش و مشاوره مستمر براي گروه‌هايي از جمله جوانان، نوجوانان قبل، حين و دست کم 5 سال بعد از ازدواج را زير پوشش بيمه پايه و تکميلي دولت قرار دهد. هرچند که اين قانون مشخصا تکليف نکرده که چه دستگاهي متولي پيگيري تحقق اين بند از قانون است اما بر اين اساس، سازمان بهزيستي جلساتي را برگزار و بحث‌هاي استاندارد بيمه را براي اين گروه‌ها طراحي و آن را به تصويب شوراي عالي بيمه سلامت رسانده و پيگيري‌هايي نيز جهت پياده‌سازي امر داشته است.»

مشکلي که ديده نمي‌شود

يک جامعه‌شناس نيز اين امر را تاييد مي‌کند و معتقد است که مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي که از اختلالات رواني سرچشمه مي‌گيرند به دليل گسترش مشکلات است. امير محمود حريرچي در گفت‌وگو با «آرمان ملي» بر اين باور است، زماني‌که ما مي‌دانيم که بيش از 80 تا 90 درصد آسيب‌هايي نظير اعتياد، طلاق، افسردگي، اضطراب و... به دليل تنگناهاي مالي است، چطور به جاي کمک به افراد جامعه، کاري مي‌کنند که آنها نتوانند خودشان را درمان کنند؟‌ وي در ادامه گفته‌هايش مي‌افزايد: « زماني‌که وزارت بهداشت و درمان پيش از شيوع کرونا گفته بود که از هر چهار ايراني، يک نفر به اختلالات روحي و رواني دچار است، آنها يعني نمي‌دانند که در دوران شيوع کرونا اين آمار به‌نصف رسيده است. تا به امروز 7 ميليون و 225 هزارنفر به کرونا مبتلا شده‌‌اند و حدود 141 هزار خانوار به‌دليل اين بيماري و مرگ عزيزانشان داغدار شدند و حدود 90 درصد آنها حتي نتوانستند که يک مراسم سوگواري براي عزيزانشان برگزار نمايند. اين داغ نهفته در عدم سوگواري و هزينه‌هاي چند ده ميليوني براي درمان اين بيماري، بخش بزرگي از جامعه را در شرايط وخيمي قرار داده، اين آمار، منهاي افرادي است که در دوران رکود شديد اقتصادي و کرونا يا کارشان را از دست داده‌اند يا ورشکسته شده‌اند و اگر آنها را بررسي کنيم، وضعيت خطرناک است.»

ارتباط ماکاروني و افسردگي

اين جامعه‌شناس با اشاره به افزايش 200 تا 300 درصدي قيمت برخي از اقلام خوراکي طي يک ماه اخير مانند ماکاروني و نان، اين عامل را شوک بزرگي به بدنه جامعه و افزايش مشکلات روحي و رواني مي‌دانند که بزرگ‌ترين عارضه آن، افسردگي است، و خاطرنشان مي‌کند: «در اين شرايط که دوران پسا کرونا را پشت‌سر مي‌گذاريم، برخي به‌جاي اينکه درمان مشکلات روحي و رواني را در اولويت نخست قرار دهد و درهاي مراکز روانشناسي و مشاوره را بر روي مردم باز کند، مردم تهيدست را از اين مراکز فراري مي‌دهند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار