| کد مطلب: ۱۰۳۴۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد

تورم 40 درصد زیبنده مردم ایران نیست

مشکلات معيشتي موضوعي قابل کتمان نيست و نبايد مقصر را تنها دولت دانست. روز گذشته فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت : ديديم که در پايان دولت اول آقاي روحاني تورم يک‌رقمي يعني به 9درصد رسيد. اين مورد گواه روشني است از اين موضوع که در ايران سياست خارجي بر سياست داخلي و اقتصاد تأثيرگذار است اسماعيل گرامي‌مقدم تصريح کرد: اين شرايط متعاقب حذف ارز ترجيحي به وجود آمد؛ موضوعي که در جريان بررسي لايحه بودجه سال جاري در اواخر سال گذشته بسياري از کارشناسان هشدار آن را داده بودند. وي گفت: «من فارغ از آنکه مردم نسبت به گراني‌ها عکس‌العملي نشان مي‌دهند يا نه، مي‌گويم که آيا اصلا مردم ايران شايسته اين همه گراني هستند؟ مردمي که در هر زماني پشتيبان کشورشان بوده‌اند؛ به خصوص در دوره هشت‌سال دفاع مقدس که از همه‌چيزشان گذشتند. واقعا زيبنده نيست که تورم بالاي 40درصد حق اين مردم باشد.

گراني‌هاي اخير بر مردم بيش از پيش فشار آورده است؛ خاصه گراني نان که قوت غالب عموم مردم است. تحليلگر سياسي اصولگرا، درباره اين موضوع گفت: «دولت سعي مي‌کند روش‌هايي جبراني براي گراني‌هاي اخير در نظر بگيرد اما بايد در نظر داشت که همه علت گراني‌هاي اخير به دليل حذف ارز ترجيحي نيست. يک عده هستند که منافعشان در فساد است و طبيعي است وقتي ارز ترجيحي حذف شده، منافع آنها به خطر افتاده و دست به اقداماتي براي آشفتگي اقتصادي مي‌زنند و عکس‌العمل نشان مي‌دهند. حسين انواري دولت بدون کار کارشناسي که ارز ترجيحي را حذف نکرد و مطمئنا تدابير لازم براي گران‌نشدن اقلام اساسي را در نظر داشته است اما يک بخش از ماجرا به سودجوياني برمي‌گردد که شرايط تازه را برنمي‌تابند و اخلال در کار اقتصاد ايجاد مي‌کنند.»

باز هم حاشيه آفريني احمدي‌نژاد و اين بار در بوشهر او به برخي هياهوها براي زير سوال بردن نام خليج‌فارس اشاره کرد و افزود: نام‌گذاري‌هاي تاريخي منبعث از اصول منطقي است. اولين و مهم‌ترين عنصر موثر در نام‌گذاري‌ها، فرهنگ و شخصيت غالب بوده است و بر اين اساس بايد گفت که قدمت ايران به يک تاريخ چندهزار ساله باز مي‌گردد و در طول تاريخ نيز جز تمدن و فرهنگ ايران و پارس، چيز ديگري وجود نداشته است. احمدي‌نژاد از «اقتدار»، به عنوان يک عامل تعيين کننده و اثرگذار ديگر در نام‌گذاري خليج‌فارس ياد کرد و با بيان تلاش‌هاي خود در تحکيم دوستي و صميميت ميان کشورهاي منطقه در دولت‌هاي نهم و دهم گفت: يکي از امراي خليج‌فارس در ملاقات با بنده، تصريح کرد که او و همه اينها (اشاره به اطرافيانش) در کتاب‌هاي درسي خود خليج‌فارس را خوانده‌اند. من به او پاسخ دادم که ما با هم دوست و برادريم و خليج‌فارس هم خليج دوستي و برادري است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار