| کد مطلب: ۱۰۳۴۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد

حساسیت به اسم هاشمی در صدور مجوز!

آرمان ملي - مطهره شفيعي: تصويري از آيت ا... هاشمي با اين عبارت : «معناي واقعي کلمه ايثار همين است که آدم چيزي را که خودش نياز دارد، به ديگران بدهد و ديگران را بر خود مقدم بداند» در بنياد بيماري‌هاي خاص نصب شده بود. بنيادي که 26 سال از تاسيس آن مي‌گذرد. ديروز هم وقتي از فاطمه هاشمي دبيرکل بنياد بيماري‌هاي خاص درباره تاثير نام آيت‌ا... هاشمي بر اعتبار و اعتماد جامعه به اين بنياد سوال شد، چنين توضيح داد: «نام خانواده هاشمي، به بنياد اعتبار بخشيد و بر اعتماد جامعه افزود. ميزان اين تاثير بسيار زياد بوده و هست.» فاطمه هاشمي افزود: به‌واسطه اعتمادي که مردم به ما دارند، وضعيت خوبي داشته و داريم. نام خانواده هاشمي سبب اعتماد و کمک مردم شده است اما از سوي ديگر زماني که از اين عنوان در موضوعات سياسي استفاده مي‌شود، مشکلاتي فراهم مي‌کند و موانع را افزايش مي‌دهد. به عنوان نمونه اگر بيمارستان شرق تهران، خصوصي بود به راحتي مجوزهاي لازم را کسب مي‌کرد. بيمارستان‌هاي خصوصي که راه‌اندازي مي‌شوند، شرايطي که براي ما لازم مي‌دانند را رعايت نمي‌کنند و مجوز مي‌گيرند. در چنين مقاطعي اخذ مجوز از سوي ما را با سختي همراه مي‌کنند. اسم هاشمي اعتبار خوبي براي ما بود اما در موضوعات سياسي مشکلاتي مي‌آفريد.

نشست خبري دختر آيت ا... هاشمي

فاطمه هاشمي در نشست خبري که به مناسبت بيست و ششمين سالروز تاسيس بنياد امور بيماري‌هاي خاص برگزار شد، درباره بيمارستان شرق تهران که از سوي بنياد بيماري‌هاي خاص در حال احداث است، گفت: در سال 1386 بود که کلينيک شرق را راه‌اندازي کرديم که شامل بخش‌هاي تالاسمي، دياليز، ديابت، خدمات فيزيوتراپي بيماران ام‌اس، کلينيک‌هاي تخصصي، آزمايشگاه و داروخانه بود، اما از اين نظر که مردم عادي هم به اين کلينيک مراجعه مي‌کردند، در ايام کرونا سعي کرديم که خدمات عمومي‌مان را کاهش دهيم. بر اين اساس کلينيک تخصصي‌مان را تعطيل کرديم و فقط براي بيماران خاص ارائه خدمت مي‌کرديم. حال با فروکش کردن کرونا تا موقعي که مجددا مجوزها را بگيريم زمان مي‌برد و دنبال راه‌اندازي مجدد بخش‌ها هستيم. بوروکراسي دانشگاه شهيد بهشتي سبب اتلاف وقت هم مي‌شود. وي افزود: در کنار آن هم يک بيمارستان 64 تختي را با 17 هزار متر بنا و با امکانات خوب آماده کرديم، اما چند ماه است که دنبال مجوز هستيم. متاسفانه مشکلاتي با دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي داريم به نحوي که هنوز اجازه راه‌اندازي بيمارستان را به ما ندادند. بوروکراسي عجيبي در کسب مجوز وجود دارد. دستگاه‌هاي تصوير برداري خاص داريم که دريافت مجوز آنها زمان بر است. اميدوار هستيم هرچه زودتر مجوز بيمارستان صادر شود. وي درباره وضعيت دارويي بيماران خاص در کشور، گفت: اولين مورد در زمينه بيماران ‌تالاسمي است که دچار مشکلات عديده‌اي شده‌اند. طبق مصوبه‌اي که در سال 1376 تصويب شد، بايد رايگان درمان شوند؛ چه داروي خارجي مصرف کنند چه داروي داخلي. متاسفانه چند سالي است که دارند بابت داروهاي خارجي بيماران خاص و تالاسمي مبلغي را از آنها دريافت مي‌کنند. چندين بار اين مساله را پيگيري کرديم، اما به نتيجه خوبي نرسيده است. وي در پاسخ به سوالي درباره علت افزايش قيمت برخي داروهاي درمان سرطان، ادامه داد: به طور کلي قيمت برخي داروها بالا رفته است؛ مانند برخي داروهاي سرطاني. از آنجا که قيمت بالا رفته، فرانشيز شيمي درماني در برخي داروها افزايش يافته است. نکته ديگر اين است که گفته مي‌شود در خدمات سرپايي سهم بيمه 70درصد و سهم بيمار 30درصد است. در حالي که بيمه‌ها 30درصد را پرداخت مي‌کنند و بيمار 70درصد هزينه را مي‌پردازد و اين را در مراکزمان مي‌بينيم. حال از بيماران خاصي که به مراکز ما مراجعه مي‌کنند، اين پول را دريافت نمي‌کنيم.

بودجه بنياد چه شد؟

هاشمي درباره وضعيت تخصيص بودجه به بنياد بيماري‌هاي خاص نيز گفت: دولت بودجه‌هاي بنياد را به موقع نمي‌دهد. به عنوان مثال بودجه بهمن و اسفند ماه سال گذشته ما را نپرداختند که با رايزني بسيار، پرداخت کردند. امسال هم هيچ بودجه‌اي به ما پرداخت نکرده‌اند. در دولت روحاني مشکلي براي دريافت بودجه نداشتيم. هاشمي در پاسخ به سوالي درباره موضع بنياد بيماري‌هاي خاص در قبال تغيير نظام ارزي دارو و تمهيدات لازم براي متضرر نشدن بيماران خاص، گفت: در کشورهاي توسعه يافته، هزينه درمان اين بيماران از سوي بيمه‌ها پرداخت مي‌شود. حال چه دارو با ارز ترجيحي بيايد، چه با ارز آزاد وارد شود. در ايران هم بايد به اين سمت حرکت کنيم. اگر مي‌خواهند ارز را آزاد کنند، نبايد از جيب مردم باشد، بلکه دولت بايد مابه‌التفاوت ارز را به بيمه‌ها تحويل دهد و بيمه براي بيمار استفاده کند. بحث قاچاق معکوس دارو در ايران، سال‌هاست که اتفاق مي‌افتد. سال‌ها قبل در سازمان جهاني در جلسات تالاسمي اعلام مي‌شد که داروي تالاسمي ايران 3 دلار در ايران خريداري مي‌شود و به قيمت دو دلار در کشورهاي همسايه فروخته مي‌شود. تفاوت نرخ ارز منجر به اين موضوع مي‌شود، اما نظارت هم بسيار مهم است. بهترين شيوه عملکرد اين است که بيماران‌ از سوي بيمه‌ها حمايت شوند، اما در اين بين‌ نبايد فاصله‌اي بين تامين داروي بيمار و حمايت بيمه‌اي اتفاق افتد. وي درباره بودجه بنياد بيماري‌هاي خاص در سال جاري، گفت: بودجه ما براي امسال افزايشي نداشت و حدودا بالغ بر 120 ميليارد تومان است که البته هنوز اختصاص نيافته است.

سال‌هاست با مافياي دارو مواجهيم

هاشمي درباره بحث‌هاي مربوط به کمبود دارو و ارتباط آن با مافياي دارويي، گفت: سال‌هاست که اين مشکل را در کشور داريم. بايد خصوصي‌سازي‌مان از دولتي‌ها جدا شود. وقتي برخي مسئولان ما کارخانه داروسازي، واردات دارو و... دارند، مشکل در کشور ايجاد مي‌شود. بايد همه چيز آزاد باشد و بخش خصوصي اقدام کند و دولت هم نظارت کند. نمي‌شود که نيمي از کار دولتي باشد و نيمي خصوصي. زيرا بالاخره ناخودآگاه مشکلاتي ايجاد مي‌کند. وزارت بهداشت بايد در حوزه ورود دارو يک پروتکل درست داشته باشد. وي درباره نحوه ارائه خدمات بنياد بيماري‌هاي خاص به مبتلايان سرطان نيز گفت: در زمينه پرداخت فرانشيز داروها، تصويربرداري و... به اين بيماران کمک مي‌کنيم، اما بيش‌ترين بودجه‌مان را براي ساخت مرکز سرطان بنياد گذاشتيم که اولين مرکز جامع سرطان در کشور محسوب مي‌شود. 95 درصد کار ساختمان پيشرفت داشته و 75 درصد در خريد تجهيزات پيشرفت داشتيم. 3000 ميليارد ارزش ساخت و تجهيز اين بيمارستان است. البته هزينه‌ها بسيار بالاست، اما اميدواريم به خوبي پيش رود. وي افزود: تعداد مبتلايان سرطان در کشور زياد است و طبق اعلام وزارت بهداشت سالانه بيش از 110 هزار بيمار جديد داريم که مراقبت‌هاي مداوم نياز دارند. ما در اين بيمارستان 45 کلينيک تخصصي داريم تا تمام‌ خدمات مربوط به سرطان را ارائه دهيم. در اين مرکز ارائه خدمت به بيماران سرطاني با تعرفه دولتي است و اگر وضعيت مالي خوبي نداشته باشند، فرانشيز از آنها نخواهيم گرفت. هاشمي با اشاره به آنچه که «حذف غربالگري اجباري و رايگان با تصويب طرح جديد جواني جمعيت توسط مجلس» خواند، گفت: اگرچه افرادي که توانايي مالي دارند اين غربالگري‌ها را انجام مي‌دهند، اما طبقات پايين جامعه دچار مشکل مي‌شوند. اين موضوع زنگ خطر افزايش تولد بيماران تالاسمي است. ما اعلام کرديم که اگر کسي بخواهد و مورد تالاسمي باشد، ما همه هزينه‌هاي غربالگري‌ها را پرداخت مي‌کنيم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار