| کد مطلب: ۱۰۳۴۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد

آلودگی 196 تهران کجا، 500 کرمانشاه کجا!

آرمان ملي: «مديران تهران براي اعلام تعطيلي مدارس خواب مانده بودند؟» اين اظهار نظر نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي، فقط براي يک ساعت دير اعلام شدن تعطيلي مدارس بود، آن‌هم در شرايطي که طي يک هفته گذشته استان‌هاي غربي و جنوب کشور درگير گرد و غبار بسيار شديد‌تر از اين روزهاي تهران هستند، اما جنجال يک ساعت تاخير در اعلام شدن تعطيلي مدارس در صدر اخبار قرار گرفت، به‌نحوي که وزير آموزش و پرورش مجبور به عذرخواهي شد!. طبق مشاهدات عيني خبرنگار «آرمان ملي» از شرايط استان کرمانشاه و خوزستان با وضعيت هواي اين روزهاي پايتخت، اصلا قابل قياس نيست، به نحوي که شدت آلودگي هوا در استان کرمانشاه و در روز پنجشنبه به نحوي بود که حتي نفس کشيدن را براي مردم سخت کرده بود. وضعيت استان خوزستان و شهر آبادان نيز وخيم‌ گزارش شده بود، اما دريغ از جنجال‌ها و استقرار تيم اورژانس در ميادين شهرها. آنچه که مشهود است، ظاهرا مديران ستاد بحران به اين باور رسيده‌اند که مردم غرب و جنوب کشور با ريزگردها، خو گرفته‌اند.

196 کجا، 500 کجا!

روز گذشته، اعلام تعطيلي مدارس پيش دبستاني و دبستان‌ها و مدارس استثنايي استان تهران با تاخير يک ساعته روبه‌رو بود، آن‌هم در شرايطي که بسياري از خانواده‌ها فرزندان خود را پيش از آن راهي مدارس کرده بودند. ساعت 8 صبح روز يکشنبه، استانداري تهران در خبري اعلام کرد که مدارس استان تهران در مقاطع پيش دبستاني، دبستان‌ها و مدارس استثنايي به علت آلودگي هوا تعطيل هستند. اين در حالي است که از روز گذشته هيچ خبري مبني بر تعطيلي احتمالي مدارس هم منتشر نشده بود. شاخص هوا در تهران روي عدد 196 و ناسالم بود، اما در روز پنجشنبه شاخص لحظه‌اي کيفيت هوا در شهرستان‌هاي قصرشيرين و سرپل‌ذهاب تا عدد 500 رفت و اين بيانگر وضعيت بحراني و خطرناک براي گروه‌هاي مختلف به خصوص افراد حساس است. همچنين طي اين روز، غلظت گرد و غبار در شادگان بيش از 12 برابر حد مجاز، شوش بيش از هشت برابر حد مجاز، سوسنگرد بيش از هفت برابر حد مجاز، حميديه بيش از چهار برابر حد مجاز رسيد. اما نه وزير عذرخواهي کرد و نه سازمان حفاظت از محيط زيست و نه استانداري‌ها!

ورود گرد و غبار از عراق

فشارها براي يک ساعت دير اعلام کردن مدارس به‌قدري زياد بود که وزير آموزش و پرورش گفت: «به‌واسطه بدي هوا، اختلالي پيش آمد و گويا اوليا سرگردان شده بودند و گويا استانداري تهران اين تصميم را گرفته بود که من از اوليا عذرخواهي مي‌کنم.» در اين ميان، رئيس مرکز اورژانس تهران، از استقرار آمبولانس‌هاي اين سازمان در 6 ميدان تهران به منظور خدمات رساني به شهروندان خبر داد. بنا به اعلام يحيي صالح طبري: «با توجه به آلـــــودگي هوا در تهران 4 اتوبوس آمبولانس، موبايل کلينيک و آمبولانس‌هاي اورژانس تهران در ميادين تجريش، انقلاب، آزادي، امام خميني (ره)، ميدان راه‌آهن و ميدان شهدا مستقر و آماده خدمت رساني به شهروندان هستند.» با توجه به اين شرايط همزمان با تهران، 3 کلانشهر ناسالم براي گروه‌هاي حساس، يک کلانشهر ناسالم براي تمام گروه‌ها، يک شهر بسيار ناسالم، دو کلانشهر قابل قبول و يک کلانشهر در وضعيت خطرناک قرار دارد. هواي کلانشهرهاي اصفهان، کرج و مشهد به ترتيب با شاخص‌هاي 132، 144 و 105 در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس است. در اين ميان، کبري رفيعي، کارشناس سازمان هواشناسي از وقوع وزش باد شديد، رگبار باران و نفوذ گرد و خاک از عراق به چند استان ايران خبر داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار