| کد مطلب: ۱۰۳۴۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد

نقش تصمیمات مدیران فوتبال در قهرمانی سرخابی‌ها!

آرمان‌ملي: در حالي به هفته‌هاي پاياني ليگ‌برتر نزديک مي‌شويم که تصميمات فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ مي‌تواند تاثير به‌سزايي در مشخص‌شدن قهرمان اين دوره داشته باشد.

صحبت‌هاي ضد و نقيض

اولين نکته به انتخاب قهرمان در صورت تساوي امتيازات مربوط مي‌شود. سهيل مهدي؛ رئيس کميته مسابقات سازمان ليگ پيش از تعطيلات نوروزي در مصاحبه‌اي گفته بود با توجه به اينکه در دوران کرونا در فوتبال اروپا، گلزني در بازي‌هاي رودررو در خانه حريفان ملاک نيست در رقابت‌هاي ليگ‌برتر فوتبال ايران در فصل جاري هم اين قانون رعايت مي‌شود. اين صحبت‌هاي مهدي بازتاب زيادي داشت و استقلالي‌ها عليه او به‌شدت موضع گرفتند چرا که اول فصل هيات‌رئيسه فدراسيون فوتبال اعلام کرده بود بازي‌هاي رودررو قهرماني؛ سهميه، سقوط و صعود را تعيين مي‌کند. مهدي هفته گذشته در برنامه فوتبال برتر حرف‌هايش را پس گرفت و با اشاره به مصوبه هيات‌رئيسه فدراسيون فوتبال اعلام کرد که بازي رودررو حساب است و اگر امتيازهاي استقلال و پرسپوليس باهم مساوي شود، اين استقلال است که قهرمان ليگ‌برتر مي‌شود. رئيس کميته مسابقات سازمان ليگ که با برنامه فوتبال برتر گفت‌و‌گو مي‌کرد درباره اين موضوع و انتخاب قهرمان ليگ‌برتر به محمدحسين ميثاقي اينگونه توضيح داد و گفت: در صورتي‌که دو تيم در پايان فصل امتيازات برابري داشته باشند، نتايج بازي رودررو ملاک تعيين تيم قهرمان خواهد بود. با توجه به اينکه ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس در نيم‌فصل اول با نتيجه تساوي بدون گل و در نيم‌فصل دوم با نتيجه تساوي يک بر يک به پايان رسيده است، در صورتي‌که سرخابي‌ها ليگ را با امتياز برابر به پايان ببرند، ملاک گل‌زده در خانه حريف خواهد بود. در بازي رفت استقلال ميزبان بود و بازي بدون گل خاتمه يافت اما در بازي برگشت دو تيم در حالي که قرمزها ميزبان بودند بازي با نتيجه 1- 1 به پايان رسيد و استقلال چون مهمان بود يک گل با ارزش در زمين پرسپوليس زد.

اعتراض پرسپوليس

عليرضا اشرف، مدير رسانه پرسپوليس گفت: ما از رويکرد سازمان ليگ تعجب مي‌کنيم چون ايشان قبلا اعلام کردند که در پايان ليگ نحوه تعيين قهرمان جزئياتش در صورتي‌که براساس بازي رودررو باشد، به شکل ديگري است. اما صحبتي که کردند کاملا متفاوت بود. بازي رودررو در ليگ‌قهرمانان و بازي‌هاي ديگر انجام مي‌شود و ملاکش اينطور است که ديگر گل‌زده در خانه حريف اصلا ملاک نيست و اين قانون از قبل اجرا شده و ديگر کاربردي ندارد. نمي‌دانيم چرا حرفشان را عوض کردند. وي افزود: ما حتما اين موضوع را پيگيري مي‌کنيم که چرا تصميم سازمان ليگ عوض شده؟ رضا درويش مديرعامل باشگاه پرسپوليس هم در تماسي با بهاروند سرپرست سازمان ليگ گلايه خود را نسبت به اين اظهارنظر اعلام و بهاروند عنوان کرد «در اين زمينه هر چه آيين‌نامه بگويد، عمل مي‌کنيم.»

کدام مصوبه؟

در نامه‌اي که 30 بهمن‌ماه سال گذشته سازمان ليگ فوتبال به هيات‌هاي و باشگاه‌ها ارسال کرده است آمده: «احتراما پيرو مصوبه 29 آبان ماه 1400 شماره 140026105 هيات‌رئيسه محترم فدراسيون فوتبال و شبهات پيش آمده يادآور مي‌شود از تاريخ تصويب مصوبه فوق، کليه رقابت‌هاي ليگ‌هاي فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلي کشور در کليه رده‌هاي سني آقايان و بانوان پس از پايان رقابت‌ها براي تعيين جايگاه اول و دوم براي صعود به رده بالاتر و يا تعيين قهرمان و همچنين براي مشخص نمودن تيم‌هاي سقوط‌کننده در کليه رده‌هاي سني آقايان و بانوان به شرح ذيل اعلام مي‌شود:

1 - بالاترين امتياز از تمام بازي‌هاي گروهي

2 - نتيجه حاصل از بازي رودررو دو تيم داراي امتياز مساوي

3 - محاسبه تفاضل گل از تمامي بازي‌هاي گروهي

4 - محاسبه بالاترين تعداد گل‌ زده

5 - انجام يک مسابقه رسمي در زمين بي‌طرف با رعايت مقررات حسبي با احتساب کلي محروميت‌ها و يا کارهاي اخذ شده در طي مرحله گروهي تا پايان مسابقات.»

وضعيت بازيکن گابني

ديگر تاثير فدراسيون در قهرماني اين فصل مسابقات به تعيين تکليف وضعيت بازيکن گابني گل‌گهر مربوط مي‌شود. پرونده‌اي که باعث کسر امتياز از شاگردان قلعه‌نويي و افزايش امتيازات سپاهان و استقلال شد! محمدي معاون ورزشي باشگاه پرسپوليس در خصوص موضوع بازيکن گابني باشگاه گل‌گهر گفت: ما چون مستقيما ذي‌نفع نيستيم نمي‌توانيم کاري کنيم و باشگاه گل‌گهر بايد اقدام کند اما شائبه‌هايي که در اين موضوع وجود دارد که بايد بررسي شود. در اين ميان دو دليل محکمه‌‌پسند وجود دارد. ابتدا آن فايل صوتي که منتشر شد و ديگر اعلام يکي از تخلفات فدراسيون فوتبال مربوط به بازيکن گابني بود که به‌نظر با اين شرايط بررسي پرونده بازيکن گابني گل‌گهر بايد دوباره انجام شود. آقاي اصولي عضو هيات‌‌رئيسه فدراسيون هم در يک برنامه زنده گفتند که ابهاماتي در اين پرونده وجود دارد. وقتي يک راي به اشتباه صادر شده امکان بررسي مجدد وجود دارد. ما به‌عنوان باشگاه پرسپوليس به‌دنبال اين هستيم که حقي از کسي تضعيف نشود. امسال سالي است که همين امتيازات تعيين‌کننده قهرمان خواهد بود. ما رسما از فدراسيون و کميته استيناف مي‌خواهيم براي رفع ابهامات زودتر رسيدگي کنند. وقتي بيانيه‌اي صادر مي‌شود سريع جلسه تشکيل مي‌دهند و ما را احضار مي‌کنند و الان هم مي‌خواهيم حقي از باشگاه ما تضعيف نشود. مطمئنا دوستان در کميته استيناف اين‌بار با بررسي دقيق راي خوبي را صادر مي‌کنند. از سوي ديگر مهدي دادرس عضو کميته استيناف فدراسيون فوتبال در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه روند بررسي درخواست باشگاه گل‌گهر در پرونده بازيکن گابني منطبق با قانون دنبال مي‌شود، گفت: باشگاه گل‌گهر بعد از صدور راي کميته استيناف به‌دنبال درخواست دادرسي مجدد بود که اين درخواست با شرايط ويژه‌اي قابل بررسي است. در همين راستا پيش از سرپرستي ماجدي به دنبال ارسال اين نامه بودند اما در نهايت در زمان حضور ايشان نامه را ارسال کردند. سرپرست فدراسيون هم طبق قانون نمي‌تواند راسا امکان اعاده دادرسي يا امکان نداشتن آن را بررسي و در خصوص آن تصميم‌گيري کند چون اين يک مساله تخصصي و در حوزه صلاحيت رکن قضائي است. بر همين اساس آقاي ماجدي هم طبق قانون بايد درخواست را به کميته مربوطه يعني استيناف ارجاع مي‌دادند که همين کار انجام شد. اينکه امکان دادرسي مجدد پرونده وجود داشته باشد يا خير در صلاحيت استيناف هست و نه سرپرست نه دبيرکل و نه هيچ فرد ديگري در اين امر مداخله ندارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار