| کد مطلب: ۱۰۳۴۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد

راه‌هاي درمان پرخوري

اگر فکر مي‌کنيد در خوردن غذا زياده‎‌روي کرده‌ايد، 10 تا 15 دقيقه پياده‌روي کنيد. با اين کار، نه تنها غذاي خود را هضم مي‌کنيد؛ بلکه به لحاظ روحي و رواني نيز سبک مي‌شويد. بسياري از ما به‌دلايل زيادي پرخوري مي‌کنيم مانند زمان‌هايي که ناراحتيم و فکرمان درگير است. گاهي اوقات هم به اين دليل که طولاني‌مدت گرسنه بوديم دچار پرخوري مي‌شويم. متاسفانه در هنگام پرخوري، مغزمان کمي ديرتر فرمان سيرشدن را دريافت مي‌کند و به همين علت ما از حالت تهوع يا دل درد متوجه مي‌شويم که ديگر خوردن بس است. بعضي وقت‌ها به‌علت حواس‌پرتي، هيجان و خوش‌حالي، پرخوري بارها اتفاق مي‌افتد که عوارض آن سرگيجه، احساس خشم، احساس بي‌قراري و ورم معده است.

درمان

تا دو ساعت چيزي نخوريد و نخوابيد. وضعيت را از اين بدتر نکنيد و تا 2 ساعت چيزي نخوريد. اگر احساس تشنگي کرديد جرعه‌جرعه آب بنوشبد تا تشنگي برطرف شود. اجازه دهيد بدن عمليات هضم را انجام دهد پس دراز نکشيد و نخوابيد. بهترين کاري که مي‌توانيد انجام دهيد نشستن و تکيه‌دادن است تا معده‌تان سبک شود سپس به روي دست چپ بخوابيد.

زردچوبه

زردچوبه يک ادويه ضدالتهاب است که خاصيت ضدباکتريايي و آنتي‌اکسيداني نيز دارد. کورکومين موجود در زردچوبه با التهاب ناشي از پرخوري مقابله کرده و سلامت مغز شما را بهبود مي‌بخشد. براي بهره‌مندي از خواص زردچوبه، مي‌توانيد اين ادويه را با آب داغ و ليمو ترکيب کرده و بنوشيد.

سرکه سيب

براي تعديل پرخوري نوشيدن ترکيب يک فنجان آب با يک قاشق غذاخوري سرکه سيب بسيار مفيد خواهد بود. سرکه سيب به هضم غذا کمک مي‌کند و باعث پاکسازي کبد مي‌شود؛ پروبيوتيک‌هاي موجود در سرکه سيب نيز موجب بهبود عملکرد روده‌ها خواهد شد.

پياده‌روي

اگر فکر مي‌کنيد در خوردن غذا زياده‎‌روي کرده‌ايد، 10 تا 15 دقيقه پياده‌روي کنيد. با اين کار، نه تنها غذاي خود را هضم مي‌کنيد؛ بلکه به لحاظ روحي و رواني نيز سبک مي‌شويد. هضم سريع غذا به بهبود سطح قندخون نيز کمک مي‌کند.

ماست و توت

مي‌توانيد ماست که داخل آن توت ريخته‌ايد را بعداز يک وعده پرخوري مصرف کنيد. ‏ماست حاوي ‏باکتري لاکتوباسيلوس است که براي بدن مفيد بوده و حالت‌هاي ناشي از غذاهاي شيرين و سنگيني را کاهش مي‌دهد. ‏

چاي‌سبز

چاي سبز سرشار از آنتي‌اکسيدان‌ است و از تخريب سلول‌ها ممانعت مي‌کند. برخي تحقيقات ‏نيز نشان مي‌دهند که ‏چاي‌سبز، قندخون را ثابت نگه مي‌دارد و هوس غذايي را کمتر مي‌کند. ‏

چاي زنجبيل يا نعناع

چاي‌ زنجبيل يا چاي نعناع با آرام‌کردن عضلات شکم از انقباضات و ناراحتي‌ها شکم ‏جلوگيري مي‌کنند و به ‏گازهاي شکم اجازه مي‌دهند که به آرامي مسير خود را طي کنند.

راهکارهاي ساده براي محافظت از «کليه»

وظيفه کليه‌ها در بدن دفع موادزائد از خون، تصفيه آب و توليد هورمون‌ است. گاهي عملکرد اين عضو حياتي مختل و دچار نارسايي مي‌شوند. چند اقدام ساده و مفيد مي‌تواند از اين عضو مهم بدن حفاظت کرده و عملکرد آن را بهبود بخشيد:

ورزش

تحرک و ورزش از راهکارهاي موثر براي تنظيم فشارخون و کنترل ديابت به شمار مي‌آيند. اين بيماري‌ها از شايع‌ترين دلايل بروز نارسايي کليوي هستند. در واقع 30 درصد افرادي که تحت درمان دياليزي قرار مي‌گيرند دچار ديابت هستند.

حفظ قند خون

مراقب ميزان قندخون‌تان باشيد و آن را در وضعيتي ثابت قرار دهيد. ديابت به عروق آسيب مي‌رساند. کليه‌ها از رگ‌ها و شريان‌هاي کوچکي تشکيل شده‌اند که همچون فيلتر عمل مي‌کنند. آنها مواد مورد نياز را در بدن نگه مي‌دارند و مواد زائد و سموم را دفع مي‌کنند. هر چقدر اين عروق بيشتر آسيب ببينند، عملکرد کليه‌ها در دفع مواد زائد کاهش مي‌يابد و هر چقدر ميزان قندخون مطلوب‌تر باشد آسيب کمتري به عروق وارد مي‌شود.

کنترل فشارخون‌

فشارخون دومين علت شايع نارسايي کليوي است. هنگامي‌که رگ‌هاي خوني به مدت طولاني تحت فشار قرار گيرند، دچار آسيب مي‌شوند. براي سلامتي کليه‌ها لازم است فشار خون پايين‌تر از 140/90 ميليمتر جيوه باشد. همچنين فشارخون بالا بايد به وسيله دارو تحت کنترل درآيد.

رژيم غذايي سالم

يک رژيم غذايي سالم سرشار از ميوه، سبزي‌ها و فيبر مانع از اضافه وزن و در نتيجه آسيب کليوي مي‌شود. اضافه‌وزن اغلب باعث افزايش فشارخون و ديابت مي‌شود. بنابراين بايد از مصرف نمک و غذاهاي پرنمک پرهيز کرد، زيرا باعث افزايش فشار خون مي‌شود.

نوشيدن آب کافي

مصرف آب و مايعات براي کمک به کليه براي دفع موادزائد لازم است. توصيه مي‌شود روزانه 1/5 تا 2 ليتر آب بنوشيد. کساني که فعاليت‌هاي ورزشي دارند مي‌توانند مقدار بيشتري آب مصرف کنند، در غير اين صورت نوشيدن بيش از حد آب و مايعات نيز ممکن است باعث بروز مشکل شود.

اجتناب از سيگار

سيگار دشمن درجه يک عروق است و از آنجايي‌که کليه پوشيده از عروقي است که نقش فيلتر و تصفيه خون را به عهده دارند، سيگار نه تنها به اين عروق بلکه به کليه‌ها نيز آسيب وارد مي‌کند.

پرهيز از مصرف مسکن‌ها

کليه‌ها به مصرف طولاني داروهاي ضددرد حساس هستند. کليه‌هاي ناسالم ممکن است براثر استفاده از اين داروها به نارسايي حاد دچار شوند. در صورت نياز مداوم به داروهاي ضددرد بايد با پزشک معالج خود مشورت کنيد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار