| کد مطلب: ۱۰۳۴۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد

کوتــــاه

آغاز به‌کار سفير جديد برلين در رباط

سفير آلمان در مراکش استوارنامه خود را به وزير امورخارجه اين کشور تقديم کرد؛ اقدامي که گامي جديد براي خاتمه‌بخشيدن به بحران 9 ماهه و برقراري همکاري جديد بين دو کشور قلمداد مي‌شود. به گزارش ايسنا، ناصر بوريطه، وزير امور خارجه مراکش با روبرت دولگر، ديپلمات آلماني ديدار کرد و دولگر يک روز پس از ورودش به رباط، استوارنامه خود را به‌عنوان سفير تام‌الاختيار و فوق‌العاده آلمان به او ارائه داد. آلمان يکي از مهم‌ترين شرکاي اقتصادي و تجاري مراکش است که حدود 300 شرکت آلماني در اين کشور فعاليت دارد و يکي از برجسته‌ترين حاميان مالي آن در برنامه‌هاي همکاري دوجانبه است. دولگر قبل از انتصابش به‌عنوان سفير مراکش، مدير بخش جنوب صحراي آفريقا و منطقه ساحل در وزارت خارجه آلمان بود. او همچنين در اواسط دهه 1990 رئيس ديپلماسي آلمان در بورکينافاسو بود. سفير جديد، کارشناس امور ديپلماتيک در خاورميانه نيز است، زيرا او قبل از اينکه رئيس بخش خاورميانه در وزارت خارجه آلمان شود، رياست بخش بحران‌هاي لبنان در وزارت خارجه آلمان را بر عهده داشت.

ماکرون سوگند ياد کرد

مراسم تحليف دور دوم رياست‌جمهوي امانوئل ماکرون در کاخ اليزه برگزار شد و وي براي 5 ساله دوم رياست‌جمهوري خود سوگند ياد کرد. ماکرون روز 24 آوريل گذشته در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري اين کشور موفق شد «مارين لوپن» رقيب خود را شکست دهد و براي دومين‌بار وارد کاخ اليزه شود. حدود 500 مهمان براي حضور در اين مراسم دعوت شده بودند. قبل از اداي سوگند، امانوئل ماکرون مدال لژيون، بالاترين نشان افتخار فرانسه را دريافت کرد و در سخناني قول داد که ميراث مشروع وي سياره‌اي قابل زندگي‌تر و فرانسه‌اي قويتر باشد. دور دوم رياست‌جمهوري ماکرون رسما از روز 14 مي (يک هفته ديگر) آغاز خواهد شد و به‌مدت 5 سال ادامه خواهد داشت.

تداوم بحران اقتصادي در سريلانکا

رئيس‌جمهور سريلانکا بارديگر براي آر‌ام‌کردن وضعيت بحران‌زده اين کشور آسيايي، وضعيت اضطراري اعلام کرد به گزارش فارس، تداوم بحران اقتصادي در سريلانکا اين کشور آسيايي موجب شد تا رئيس‌جمهور اين کشور وضعيت اضطراري اعلام کند. به نوشته خبرگزاري «برناما» «وتابايا راجاپاکسا» رئيس‌جمهور سريلانکا بارديگر وضعيت اضطراري در اين کشور اعلام کرد. اين در حالي است که مردم کماکان به وضعيت وخيم موجود معترض هستند. اين تصميم به‌دنبال آن گرفته شد که نيروهاي پليس چندي قبل مانع شدند تا دانشجويان معترض به سوي ساختمان مجلس سنگ‌پراني کنند و نيروهاي پليس با پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از خودرو‌هاي آبپاش دانشجويان معترض را متفرق کردند. به گزارش اين منبع خبري، به‌رغم اعلام وضعيت اضطراري، معترضان به تظاهرات ضددولتي ادامه مي‌دهند. سريلانکا با 22 ميليون جمعيت با شديدترين بحران‌هاي اقتصادي در تاريخ خود مواجه شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار