| کد مطلب: ۱۰۳۴۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد

نـــان را به چه نرخــی بخوریم؟

آرمـــان ملی- محمدرضا محبوب فـــر- کارشناس مسائل اجتماعی: پس از اینکه مجلس شورای اسلامی با حـذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت کرد، فرآینــد حذف ارز ترجیحی در دولت سیزدهم آغاز شد. معاون رئیس‌جمهور معتقد است ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک کانون فساد در کشـــور تبدیل شده است. همان طور که محمد مخبـــر با اشاره به برنامه‌‌های دولت و مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه کشور گفته: «تمام قوای کشور با افزایش تعامل و همکاری‌‌ها در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گونه‌ای گام برمی‌دارند تا فشار و آسیبی بر جامعه به ویژه دهک‌های پایین وارد نشود.»

يک رسانه بحران فزاينده جهاني غذا به دليل کرونا، خشکسالي و جنگ اوکراين را علت حذف ارز دولتي بيان کرده و مدعي شده «يارانه‌هاي غيرهدفمند در ايران موجب قاچاق معکوس، ايجاد رانت و بسترسازي براي فساد شده و به بحران غذايي در کشور دامن زده است، اما دولت همزمان با اصلاح رويه‌‌هاي غلط اقتصادي، حمايت مستقيم از اقشار ضعيف‌تر را با جديت ادامه مي‌‌دهد.» اولين ترکش‌هاي حذف ارز ترجيحي به سمت کالاهاي اساسي و موادغذايي از جمله گندم و آرد گسيل شد. حذف يارانه پنهان گندم که ظاهرا براي مبارزه با سودجويي‌‌ها و دلالي‌‌ها صورت گرفته، موج شديدي از انتقادها و مخالفت‌ها را به راه انداخته است. قيمت آرد صنعتي تا 13 برابر افزايش يافته و سياست حذف ارز منجر به آشفتگي در بازار شده است. حذف ارز ترجيحي موادغذايي سبب کميابي برخي اقلام خوراکي شده است و با توجه به اينکه 40 درصد ظرفيت‌ توليد کشور به دليل تحريم‌ها و فقدان مواد اوليه و افزايش تورم توليد به علت افزايش دستمزد کارگري فعال نيست، روند گراني‌هاي روزهاي اخير تنها نوک کوه يخ است و طي روزهاي آينده، التهاب بازار ادامه خواهد يافت. گراني‌هاي اخير در ضروري‌ترين نيازهاي مردم، موجب رشد سرسام‌آور قيمت‌‌ها از جمله در خصوص ماکاروني و فرآورده‌‌هاي ناني شده است.

تکذيب گراني نان و واقعيت‌هاي جامعه!

گراني آرد درحالي در زمان تعطيلات عيد فطر اتفاق افتاده که بسياري از شهروندان در روزهاي اخير از گران شدن نان‌‌هاي سنتي در شهرهاي مختلف کشور خبر مي‌‌دهند. البته مديرکل بازرسي وزارت جهاد کشاورزي، اين گراني‌‌ها را تکذيب کرده و مي‌‌گويد: «هيچ ‌گونه تغيير قيمتي درباره نان سنتي اعم از لواش، سنگک و بربري وجود ندارد. نان‌‌هاي سنتي با سه نوع آرد با کيفيت و قيمت‌هاي مختلف در بازار عرضه مي‌‌شوند.» همچنين سخنگوي دولت، اعلام کرده برنامه دولت اين است که قيمت نان تا پايان سال براي مردم تغييري نکند. علي بهادري جهرمي مدعي شده که رئيس‌جمهور در جلسه‌اي با مقام‌‌هاي اجرايي اعلام کرده که «هرگز من اجازه گران شدن قيمت نان را نخواهم داد.» گفته‌هاي اين چند مقام مسئول دولتي درحالي است که مديرکل آينده ‌پژوهي و مديريت اطلاعات اقتصادي وزارت اقتصاد از ارائه نان به مردم با کد ملي براي صرفه جويي خبر مي‌دهد و هدف از اين اقدام را «اصلاح الگوي مصرف» مردم اعلام کرده است. شنيده مي‌شود پس از سخنان ابراهيم صيامي، نانوايي‌هاي شهرهاي مختلف در حال اتصال به کارت‌خوان‌هاي هوشمند هستند تا به ازاي تعداد نان‌هاي فروخته شده، يارانه نان به نانوايان تعلق گيرد. برخلاف ادعاي مقامات دولتي مبني بر ثابت ماندن نرخ نان در پي افرايش قيمت آرد، برخي از شهروندان از خريد نان بي‌‌کيفيت با قيمت گران‌تر خبر مي‌دهند. برخلاف ادعاهاي مقامات دولتي درباره عدم افزايش نرخ گندم، آرد و نان، گزارش‌‌هاي دريافتي از شهروندان حاکي از روند صعودي قيمت نهاده‌‌هاي توليد نان و متعاقب آن، گران شدن اين قوت غالب مردم است. حتي گفته مي‌شود اين روزها به رغم گراني نان، کيفيت نان‌هاي پخت شده کاهش يافته است. مالکان نانوايي‌ها نسبت به افزايش نرخ سبوس از کيسه‌اي 30 هزار تومان به 130 هزار تومان خبر داده‌اند و مي‌گويند به دليل گران شدن قيمت سبوس گندم، مجبور شده‌اند از ضايعات سبوس بي‌کيفيت براي پخت نان استفاده کنند. نانوايان آزادپز، هر قرص نان سنگک را به قيمت 10 هزار تومان و هر قرص نان بربري را 11 هزار تومان عرضه مي‌کنند. هرچند مسئولان از اعلام افزايش قيمت نان به صورت رسمي خودداري کرده‌اند، اما در برخي از نقاط کشور، نرخ نان افزايش داشته است.

افزايش قيمت فلافل، به عنوان غذاي اصلي کارگران

گراني‌هاي اخير در بخش گندم و آرد و نان در حالي است که 63 درصد جيره غذايي مردم کشورمان از غلات و گندم و برنج تامين مي‌شود. شرکت‌هاي مواد غذايي اين روزها کمتر جنس در فروشگاه‌ها توزيع مي‌کنند و مغازه‌ها خالي از فرآورده‌هاي آردي مانند نان‌هاي فانتزي و ماکاروني و روغن شده است. چنين اتفاقي نشان از کمبود مواد غذايي در فروشگاه‌هاي کوچک و بزرگ شهرهاست. دستاورد حذف ارز ترجيحي صرفا عميق شدن شکاف طبقاتي و تبديل وضعيت اقشار متوسط به قشر فرودست خواهد بود. به عنوان نمونه، فلافل 13 هزار توماني که خوراک بيشتر کارگران زحمتکش کشور بوده است اکنون به 30 هزار تومان رسيده و براي اينکه مردم قدرت خريد داشته باشند، اغذيه فروشي‌ها پرس‌هاي فلافل را نصف کرده و به بهاي 15 هزار تومان مي‌فروشند. در حالي که حذف ارز ترجيحي روي ضروري‌ترين اقلام خوراکي مردم به اسم مبارزه با فساد و قاچاق انجام شده است، گزارش مي‌شود که گراني‌هاي اخير و جهش 3 تا 15 برابري قيمت‌ها حتي به امکان قاچاق و فساد بيشتر موادغذايي شده است. دولت سيزدهم بارها اشاره کرده است که شب و روز ندارد و لحظه‌اي از پيگيري وضعيت معيشت جامعه دريغ نمي‌کند، اما عملا مردم تاثير اينگونه تلاش‌ها را سر سفره‌هاي خود نمي‌بينند!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار