| کد مطلب: ۱۰۳۴۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد

بروز اختلافات جديد در حاميان دولت

جنگ زرگري يا عبور اصولگرايان از دولت سيزدهم؟

بروز اختلافات جديد در حاميان دولت

دولت سيزدهم با شعار‌هاي انقلابي روي کار آمد و وعده داد که ظرف مدت کوتاهي گراني‌ها را مهار و ارزش پول ملي را تقويت کند، اما در عمل واقعيت‌ها تاکنون شکل ديگري رقم خورد. افزايش غيرعادي قيمت کالا‌ها و خدمات گوش مردم را از شنيدن وعده‌هاي دولت چون «يارانه مي‌دهيم»، «تقصير دولت روحاني است»، و... پر شده است. اين شرايط نه تنها با انتقادات منتقدان دولت و حتي بخشي از جامعه اصولگرايان به ويژه سنتي همراه شده بلکه برخي حاميان پروپاقرص دولت را هم ناراحت کرده است تا آنجا که لب به اعتراض گشوده و به دولت نسبت به پيامد‌هاي چنين گراني‌هايي هشدار مي‌دهند.

نمايندگاني که ديگر همسو نيستند

همزمان با روي کار آمدن دولت، برخي بر اين باور بودند يکسو شدن مجلس و دولت مي‌تواند مانع از بسياري از ناکارآمدي‌ها در اداره کشور شود. شايد به همين دليل بود که با ورود رئيسي به مجلس و ارائه ليست وزراي دولت، در حمايت از رئيس اصولگرا سنگ تمام گذاشتند. نبود برنامه‌هاي اقتصادي منسجم و کارآمد صداي بهارستان نشينان را درآورده است. از جمله مهدي عسکري، نماينده مردم کرج، فرديس و اشتهارد و عضو کميسيون صنايع و معادن در مجلس در توئيتي نوشت: فقدان اتاق فرماندهي در ساختار تصميم‌سازي دولت‌ها در خلال جنگ اقتصادي، به همراه فقدان استراتژي‌هاي بلندمدت و تدابير مقطعي از سوي ستاد تنظيم بازار و نداشتن برنامه سنجيده براي کنترل تبعات ‎حذف ارز ترجيحي زندگي مردم را هر روز به شکلي دچار چالش کرده است. احسان ارکاني، نماينده نيشابور هم با اعتراض به رهاسازي اقتصاد و معيشت مردم از سوي دولت، نوشت: آزادسازي قيمت اقلام و مواد غذايي به ويژه آرد، مصرف نان را هم در اقشار متوسط و پايين جامعه به چالش خواهد کشيد. جليل رحيمي جهان‌آبادي نماينده مردم تربت‌جام، تايباد، باخرز و صالح آباد و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تذکر صريح‌تري را مطرح کرد و در توئيتي نوشت: اگر قرار است هزينه مردم به قيمت جهاني باشد، درآمدشان هم بايد در سطح جهاني و با دلار باشد نه ريال بي‌ارزش. صبر مردم را آزمايش نکنيم. همچنين روح ا... ايزدخواه نماينده مجلس نوشت: «گران کن و يارانه بده، نسخه وارداتي مديريت اقتصادي.» ايزدخواه در استوري اينستاگرام افزود: معلوم شد که نسخه‌نويسان دولت چقدر پيش‌بيني‌هايشان از گراني، واقعي بوده است.

اختلافات جديد

در اين ميان بخش ديگري از حاميان رئيسي، پاره‌اي از اختلافات را ريشه وضعيت کنوني مي‌پندارند و معتقدند که تيم اقتصادي دولت موفق نبوده است. بنابراين شفاف‌تر از گذشته از دولت انتقاد مي‌کنند. فعال سياسي اصولگرا در اين زمينه گفت: اگرچه تيم اقتصادي دولت سيزدهم پرستاره است اما به دليل عدم هماهنگي مدام گل به خودي مي‌زنند. حسين کنعاني‌مقدم درباره اينکه اصولگرايان قبل از آمدن رئيس دولت سيزدهم حمايت زيادي از او انجام دادند، اما با گذشت کمتر از يک سال از عمر دولت سرعت انتقادات از او بالا رفته و اينکه ريشه اين کار به کجا برمي‌گردد، گفت: قطعا يک دولت انقلابي و مردمي بايد مورد انتقاد قرار بگيرد. چون امر به معروف و نهي از منکر يکي از اصول اصولگرايان است که در قانون اساسي مورد توجه قرار گرفته است. سيدحسين نقوي حسيني، فعال سياسي اصولگرا و نماينده ادوار مجلس نيز با اشاره به اينکه بين طرفداران دولت انقلابي هم اختلاف نظر هست و خيلي‌ها ناراحت‌اند در اين باره گفت: «در حوزه اقتصادي همه ما مي‌دانيم که با دستور و فرمان مشکل حل نمي‌شود، بلکه بايد زمينه‌ها و بستر‌هاي لازم براي تغيير و تحول در اين موارد فراهم شود اما مشخص است که با فرمان کاري درست نمي‌شود.»

آدرس اشتباهي يا جنگ زرگري؟

اکنون در حالي که گراني همچنان ادامه دارد، پاسخ دولت به اين انتقادات طي چند هفته اخير تنها انداختن تقصير به گردن ديگران بوده است. يا تقصير دولت روحاني بوده يا کار آمريکايي‌ها و توطئه دشمنان بوده است، البته برخي هم پاي دلال‌ها، مافياي اقتصادي و پشت پرده نشينان را به ميان کشيده‌اند. اگرچه توپ مسئوليت اين شرايط در زمين دولت است، دولت فعلا در حال و هواي دادن آدرس اشتباهي از گراني‌هاي اخير است و در مردم بر اين باورند که برخي از انتقادات نيز جنگ زرگري جريان اصولگرايي است. اين گروه تأکيد دارند با توجه به انتخابات پيش روي مجلس؛ جريان اصولگرايي به دنبال آن است تا حرف‌هايي از جنس دل مردم بزند. به‌خصوص اينکه تجربه نشان داده که در دوران انتخابات رياست جمهوري يا شوراي شهر مردم مشارکت فعالي در انتخابات نداشته و بر اساس برخي از آمار‌ها تنها 48 درصد از مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند. با ادامه اين شرايط برخي ديگر اعتمادي به برخي مسئولان ندارند و گمان مي‌کنند انتخاب‌شان مشکلي را حل نخواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار