| کد مطلب: ۱۰۳۰۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد

انفجار اُميكرون با٦ ميليون واكسن نزده

آرمان ملی: بالاخره آنچـــه که نباید بشود، شد و سویه خطرناک اُمیکرون در کشور جای دلتــا را گرفت و با افزایش شمار مبتلایان و شهرهای قرمز کشور، وزیــر بهداشت رسما اعلام کرد که «موج ششم کرونا با سویه اُمیکرون در کشور آغاز شده است» با افزایش مبتلایان به سویه امیکرون، تعداد بیماران شناسایی شده در سـه روز دو برابر شد و از هفت هزار و ۶۰۰ نفر در روز دوشنبه به ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر در روز پنج‌شنبه رسید.

به گفته علی اکبری ساری، رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران: «در دو هفته آینده آمار مبتلایان سویه امیکرون به بالای ۳۰ هزار نفر در روز می‌رسد و تعداد بیماران بستری‌ به همین نسبت افزایش خواهد داشت.» آمار وزارت بهداشت نیز این امر را تایید می‌کند و با افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونا در ۲۴ ساعت از یک شهر به هفت شهر هم‌اکنون شهرهای قم، کاشان، فردوس، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. تعداد شهرهای نارنجی نیز هشت شهر در روز چهارشنبه به ۴۳ شهر از جمله ۹ مرکز استان در پایان روز پنج‌شنبه رسید و شهرهای تهران، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، اراک، یزد و مشهد در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. در همین حال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در توییتی آغاز پیک ششم کرونا را تایید کرد و نوشت: «متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده‌ایم.» وزیر بهداشت به اقدامات این وزارتخانه یا ستاد ملی مقابله با کرونا برای مقابله با پیک ششم کرونا اشاره‌ای نکرد اما گفت که «توصیه اکید ما به مردم استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن به ویژه دز سوم است.» از سوی دیگر اپلیکیشن ماسک، گزارش داد که روند بستری بیماران مبتلا به کرونا در کل کشور باردیگر افزایشی شد و افزود که بر اساس تجربه سایر کشورها و به خاطر سرعت شیوع امیکرون، در صورت عدم تعطیلی شهرهای قرمز، احتمال افزایش انفجاری بستری‌شدگان بسیار جدی است.
۶ میلیون هنوز واکسن نزده‌اند
در این شرایط آنچه که نگران کننده است، آن‌هم در شرایطی که مسئولان وزارت بهداشت به تزریق دُز سوم واکسن تاکید دارند، طبق اعلام رسمی این وزارتخانه، نزدیک به ۶ میلیون نفر از افراد واجد شرایط، برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند. همچنین نزدیک به ۶.۵ تا ۷ میلیون نفر هم نوبت اول را تزریق کرده، اما برای تزریق نوبت دوم تاخیر دارند. این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که شهر قم که حال در وضعیت قرمز قرار گرفته، کمترین میزان واکسیناسیون در برابر کرونا را در کشور داشته است. محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت این آمار را تایید می‌کند: «مطالعات مختلف نشان داده که تزریق واکسن هم فرد و هم جامعه را ایمن می‌کند. حتی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، در صورت ابتلا به بیماری، میزان انتشار ویروس در آنها نسبت به افرادی که واکسن نزده‌اند، کمتر است. بنابراین افرادی که واکسن تزریق می‌کنند، علاوه بر خودشان، خانواده، اطرافیان و جامعه را هم ایمن می‌کنند. ما انتظار داشتیم به‌جای ۵۴ میلیون نفری که واکسن تزریق کرده‌اند، ۶۰ میلیون نفر واکسن زده باشند. بنابراین اکنون عقب هستیم.»
خطر کمبود دارو و دستگاه‌ اکسیژن
سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، نیز هشدار داد که «اگر شرایط به شکل فعلی ادامه یابد در هفته‌های آتی شاهد افزایش آمار بستری و مرگ و میرها خواهیم بود.» وی در ادامه افزود: «پیک سویه اُمیکرون در حال افزایش است و سرایت آن شدید بوده و بیمارستان‌های کشور باید ضمن آمادگی کامل، دستگاه‌های اکسیژن، ونتیلاتور و همچنین دارو به میزان کافی در دسترس داشته باشند. با توجه به گسترش سویه امیکرون، نگرانی از افزایش موارد بستری و ایجاد پیک جدید در هفته‌های آینده وجود دارد.» وی نیز مانند وزیر بهداشت، از مردم خواست تا دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و خاطرنشان کرد: «مقاومت در برابر امیکرون با تزریق دُز اول و دوم فقط ۱۰ درصد است، اما دُز سوم سبب می‌شود تا مقاومت در برابر این سویه به ۸۰ درصد برسد.»
استان اصفهان در آستانه رنگ سیاه
در این شرایط سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به رنگ‌بندی کرونایــی استان گفت: در حال حاضر شهر اصفهان نارنــجی، ۱۴‌شهر زرد و ۷ شهر آبی هستند و با توجه به قدرت سرایت‌پذیری بالا ممکن است به زودی همه شهرستان‌ها قرمز شوند. پژمان عقدک با اشاره به وضعیت کرونای استان، اظهار کرد: «از حدود 3 هفته قبل افزایش مراجعان سرپایی مراکز درمانی افزایشی شد و تعداد افرادی که پزشک برای آنها تست کرونا تجویز می‌کردند و همچنین میزان مثبت شدن تست‌ها افزایش یافت. مراجعان قبلی روزانه کمتر از 500 نفر و میزان مثبت شدن تست‌ها هم کمتر از 100 نفر بود ولی روز گذشته 1825 نفر تست دادند که 771 نفر آنها مثبت شدند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار