| کد مطلب: ۱۰۳۰۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد

احمدی‌نژادِ روسی و چينی حالا طلبكار شد!

آرمان ملی- حمید شجاعی: سیاست خارجی کشور حوزه‌ای نیست که دولت یا یک وزارتخانه بتواند به تنهایی در خصوص آن تصمیم‌گیری کرده و اعمال اختیار کند. چرا که در خصوص این حوزه در سطوح بالایی نظام و مقامات عالیه کشور تصمیم‌گیری می‌شود و شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص نقش مهمی ایفا می‌کند. لذا قراردادها و توافقنامه‌های مهمی همچون برجام، قرارداد 25ساله چین و قرار داد 20ساله با روسیه مسائلی نیستند که در خصوص آنها بدون داشتن اطلاعات کامل و کافی به اظهار نظر پرداخت و سیاست خارجی کشور را مورد انتقاد قرار داد. قدر مسلم اینکه شخصیتی همچون احمدی‌نژاد که از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است تعامل با این کشورها را به رفتار دوره قاجار تشبیه کند چندان زیبنده نیست و منافع ملی را نیز تامین نمی‌کند. به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد برای دیده شدن و تاثیر‌گذاری در حاکمیت و جامعه باید رویکرد دیگری پیش بگیرد، چرا که با ایفای نقش اپوزیسیون نخواهد توانست به آن اهداف و منویاتی که در سر می‌پروراند برسد.
منتقد همیشه معترض
شاید بتوان او را یکی از معدود کسانی قلمداد کرد که در هر حوزه‌ای نظر داده و سخن می‌گویند و برای حل مشکل در آن حوزه نسخه پیچیده و راه‌حل ارائه می‌دهند. سخن از محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌‌های نهم و دهم است که حامیان و یارانش او را مرد بهاری می‌خوانند. این در حالی است که احمدی‌نژاد تنها کسی است که هم اکنون در درون یکی از نهادهای حاکمیتی حضور دارد و سخنانی بعضا ساختارشکنانه و حتی خلاف منافع ملی به زبان جاری می‌سازد که به قرائت بسیاری از تحلیلگران بجز تراشیدن هزینه برای نظام و کشور ثمره و عایدی دیگری برای کشور نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد هنوز عزمی برای برخورد یا هدایت احمدی‌نژاد به سمت‌ حرکت در چارچوب‌های نظام وجود ندارد. چنانکه وی حتی در سفرهای خارجی خود هم حرف‌‌هایش را می‌زند و حاشیه ایجاد می‌کند مثل حضور در نمایشگاه اکسپوی دوبی که وی را به نحوی برگرداندند. آنچه مسلم است گویا رویکرد و نگاه احمدی‌نژاد با سایر روسای جمهور پیشین و پسین خود تفاوت دارد و نمی‌خواهد پس از دوران حضور در پاستور زندگی عادی خود را در فضایی دیگر از سر بگیرد و خود را از تک‌وتا بیندازد. چرا که می‌داند اگر چند وقتی از حوزه سیاست و اظهار نظر کناره‌گیری کند جایگاه خود را در میان مردم از دست خواهد داد و پس از چندی فراموش خواهد شد. از همین‌رو است که همواره با اظهار نظرهای جنجالی، تحرک یا سفری پیش‌بینی نشده خبر ساز می‌شود و همه دوربین‌ها و سر خط خبرها را به سمت خود بازمی‌گرداند. شاید اگر به لیست اظهارنظرهای وی در خصوص مسائل مختلف رجوع کنیم بتوان همه حوزه‌‌های مختلف از سیاسی و اجتماعی و اقتصادی گرفته تا حوزه هنر و سیاست خارجی را در اظهار نظرهای وی دید که در تمامی آنها نیز همه اظهار نظرهایش کاملا دگراندیشانه و آزادیخواهانه است. چنانکه وی از ابتدا شخصیتی منورالفکر و درصدد اصلاح جامعه بوده و اظهار نظرهایش نیز از همین رویکرد نشات می‌گرفته است. اما از آنجا که هر کسی را عقبه عملکردی است؛ احمدی‌نژاد نیز این عقبه را دارد و امروز اظهاراتش در حوزه‌های مختلف با این پرسش بزرگ مواجه است که چرا در دولت خودتان این رویکردها را نداشتید و به گونه دیگری رفتار کردید؟ لذا اغلب به این مساله معتقدند که احمدی‌نژاد چون دیگر از قدرت اجرایی دور شده و توان تاثیر‌گذاری ندارد چنین رویکردی اتخاذ کرده و به این گفتمان و اظهار نظرها روی آورده است. هنوز هم معلوم نیست شخصیتی که امروز در جایگاه عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد چرا می‌خواهد نقش اپوزیسیون را بازی کند و سخنان ساختار شکنانه به زبان بیاورد.
هشدار احمدی‌نژاد!
رئیس دولت‌های نهم و دهم به کشورهای به ظاهر قدرتمند شرق و غرب و اروپا نسبت به انجام هرگونه معامله کثیف بر سر ایران با اوکراین هشدار داده و گفت: خیال نکنید که دولت و حاکمیت ایران ضعیف شده است و هر کاری دلتان بخواهد می‌توانید انجام دهید! محمود احمدی‌نژاد که پنجشنبه با جمعی از فرهنگیان کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: در این سرزمین از هزاران سال قبل یک ملت بزرگ و ریشه‌دار در تاریخ زندگی می‌کند در حالی که شما هیچکدام وجود نداشتید. نارضایتی، فقر، تبعیض و بی‌عدالتی و غصه‌های تاریخی ملت ایران نباید شما را به اشتباه بیندازد و خیال کنید که این ملت، روی ایران کوتاه خواهد آمد. توجه داشته باشید که اینجا ایران، سرزمین شیران است. وی افزود: من هشدار می‌دهم که شما با یک ملت بزرگ مواجه هستید. چه کسی به شما اجازه داده است در پشت صحنه، با یکدیگر قرار و مدار بگذارید و روی ایران معامله کنید. مواجهه با یک عده مدیران ساده لوح، نباید شما را دچار این توهم کند که همه مردم ایران همین‌طور هستند! احمدی‌نژاد تلاش روسیه برای تصرف اوکراین را بازی مستکبران توصیف و تاکید کرد: روسیه با آمریکا روی ایران و اوکراین با هم معامله کرده‌اند. به این معنا که روسیه، اوکراین را مورد حمله قرار دهد و آن طرف هم اجازه داشته باشد به سمت ایران بیاید اما از این کار پشیمان خواهند شد. وی با انتقاد شدید از کسانی که به چند کشور شرق وغرب امتیاز داده‌اند گفت: متاسفانه بعضی وقت‌ها رفتاری را نشان می‌دهند که گویی دوره قاجار است؟ می‌گوییم چرا این امتیازات را به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها داده‌اید در حالی که آنها به تعهدات خود عمل نکردند و کشور را به خاک سیاه نشاندند؟ اتهام می‌زنند که شما به شرق و روسیه و چین گرایش دارید! می‌گوییم چرا به روسیه و چین امتیاز می‌دهید؟ باز اتهام می‌زنند که شما به آمریکا و اسرائیل گرایش دارید! از نظر ما هر دو کار غلط است. ما می‌گوییم چرا باید امتیاز داد اما متاسفانه یک عده دور افتاده‌اند و دارند تطهیر می‌کنند. ما نه شرقی و نه غربی هستیم. با همه دوست هستیم اما به هیچ‌کسی باج نمی‌دهیم. اصلا چرا باید به جایی باج داده شود؟ مگر ما مستعمره جایی هستیم؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار