| کد مطلب: ۱۰۳۰۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد

افزایش آسیب‌های اجتماعی در سایه گسترش فقر

«وضعیت بزه‌های اجتماعی در سطح کشور نگران‌کننده و نشان‌ دهنــده افزایش قابل توجه آن در سطح کشور است» این هشدار روز گذشته معاون قوه قضائیه درباره افزایش بزه‌های اجتماعی در کشور است که باور دارد زنگ خطر خیلی وقت است که به صدا درآمده و باید فکری به‌حال آن کرد. همــان‌طور که اصغر جهانگیر با حضور در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گزارشی از وضعیــت بزه‌ها در سطح جامعه ارائه کرد، باور دارد: «از جمله دلایل این بزه‌ها را می‌توان افزایش بیکاری، فاصله طبقاتی، شکاف اجتماعی، مشکلات معیشتی، مشکل ازدواج و گرانی مسکن ذکر کرد. از جمله بزه‌ها و جرائمی که رشد قابل توجه داشته است سرقت، مسائل حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.» همچنین در این نشست مقرر شد چنین جلساتی تداوم داشته باشد و ارتباطات مناسبی ایجاد شود تا با همکاری و همفکری مناسب بتوان برای رفع خلأهای قانونی و تصویب قوانین موثر برای پیشگیری از وقوع جرم و بزه در جامعه گام برداشت.
چه آسیب‌هایی افزایش داشته؟‌
اما صحبت‌ها یا بهتر بگوییـم هشدار معاون قوه قضائیه، موضــوع جدیدی نیسـت و از سال‌های گذشته با افزایش تحریم‌ها که شیوع کرونا و بیکاری توام با آن، باعث افزایش بزه در کشور شده است، همان‌طور که پیش‌تر نیز کارشناسان و روسای ادارات آگاهی در شهرها نسبت به افزایش سرقت‌هـای خرد در کشــور هشدار داده بودنـد. چند روز پیش بود که ســردارحسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از افزایش ۲ درصدی سرقت‌ها به ویژه سرقت‌های خرد در ۱۰ ماه‌ نخست امسال خبر داد. در این بین کارشناسان، این موضوع را فشار اقتصادی و بیکاری بر مردم دانستند و می‌توان این امر را از سرقت میله‌های فلزی پل‌ها، دوربین‌های کنترل ترافیک، چراغ برق، صندوق صدقات، درپوش آب و فاضلاب و... متوجه شد. چند روز پیش بود که اقدام عجیب سارقان در سرقت آهن‌آلات پل هوایی چیتگر تهران باعث تعطیلی یک بزرگراه در شمال غرب پایتخت شد. همچنین بنا به آمار رسمی، سالانه بیش از ۷ هزار دریچه منهول دزدیده می‌شود. همچنین افزایش نزاع‌ و مراجعه به پزشکی قانونی، همچنین گزارش‌های پلیس از دستگیری مواد مخدر فروشان در کنار گزارشات اورژانس اجتماعی مبنی بر افزایش کودک یا همسر آزاری، نشانه‌ای از این افزایش این مشکلات است.
رفع آسیب‌های اجتماعی نه فقط در وظیفه یک سازمان
اما اینکه نهادهای متولی دراین‌باره چه کرده‌اند هــم سوال مهمی است. دکتر آرزو ذکایی‌فــر، مدیـــرکل دفتر پیشگیـــری از آسیب‌های اجتــماعــی سازمان بهــزیستی می‌گوید: «مسئولیت کنترل این حوزه تنها مربوط به یک سازمــان نیست بلکه باید همه دستگاه‌های متولــی، توان اجرایی و منابع مالی‌شان را به اشتراک بگذارند و برنامه‌های مستمری داشتــه باشند.» وی می‌افزاید: «خوشبختانه پس از تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه بــه آسیب‌های اجتماعی، سازمان امور اجتماعــی تشکیل و کارگروه‌های تخصصی لازم تشکیل شده است. ذکایی‌فر تصریح می‌کند: آنچه در این حوزه توسط بهزیستی انجام می‎شود شامل پیشگیری و کنترل است که اقداماتی مانند ایجاد دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتمــاعی، فعالیت 1200 پایگاه همیار سلامت روانی-اجتماعی و راه‌اندازی 2400 مرکز خدمات بهزیستی با اولویت محلات آسیب‌پذیر و حاشیه‌شهرها بوده است. به گفته او اطلاع‌رسانی و آموزش، غربالگری و ارجاع به مراکز بهزیستی از اقدامات انجام‌شده در این حوزه به شمار می‌رود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار