| کد مطلب: ۱۰۳۰۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد

سرانجام زنـان به «آزادی» می‌روند

آرمان ملی- حمید شجاعی: ماجرای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال چند سالی است که در ایران مطرح است و در این مدت واکنش‌های زیادی هم به آن صورت گرفته و تبدیل به یکی از مسائل مهم و پر بحث فوتبال و حتی جامعه ایران در دهه‌های اخیر بوده است. مساله‌ای که بیش از نگاه‌‌های اجتماعی و فقهی بیشتر یک حق برای زنان و دختران است که مانند برخی دیگر از حقوق آنها در جامعه تحت‌الشعاع برخی مسائل قرار گرفته و به محاق فراموشی رفته است. این در حالی است که اگر نگاهی به سایر فعالیت‌‌ها و عملکرد بانوان در جامعه داشته باشیم به وضوح می‌بینیم که در بسیاری از مکان‌ها مثل خیابان، پارک، سینما، تئاتر یا حتی برخی ادارات و نهادها نیز زنان بدون هیچ گونه مشکل و محدودیتی در کنار مردان به فعالیت خود مشغولند. اما اینکه با گذشت بیش از 4 دهه از انقلاب هنوز مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها هنوز محل بحث است جای تعجب و تامل دارد. مشخص نیست که چرا فقط زنان نمی‌توانند در ورزشگاه‌ها حاضرشوند اما در سایر جوامع و مکان‌ها منعی برای حضور ندارند و معلوم نیست که مخالفت‌های صورت گرفته در این خصوص از چه باب است. در سایر کشورهای اسلامی نیز زنان و مردان بدون هیچ مشکلی در استادیوم‌های ورزشی حاضر شده و به تماشا و تشویق تیم مورد علاقه خود می‌پردازند و پس از پایان مسابقه نیز بدون مساله‌ای ورزشگاه‌ را ترک می‌کنند. اما اینکه چرا این مساله در ایران تابو شده و فضا را نیز طوری ترتیب داده‌اند که به این سمت حرکت نشود در نوع خود جای سوال دارد. اما این همه ماجرا نیست و قوانین بین‌المللی حاکم بر فوتبال شرایط را به نحوی دیگر نگاه کرده و ترسیم می‌کند. چنانکه فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) همه کشورها را مکلف کرده که مردان و زنان به طور مساوی و برابر بدون تبعیض جنسیتی و محدودیت بتوانند در استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها حاضر شوند و به تماشای بازی‌های ملی و باشگاهی بنشینند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فیفا بارها در این خصوص نامه زده و درخواست کرده که شرایط برای حضور زنان و دختران کاملا آزاد و بدون محدودیت فراهم شود. از همین‌رو با وجود برخی مخالفت‌های داخلی، قوانین بین‌المللی و فشار فیفا و AFC در این خصوص باعث شده این موضوع به طور جدی در چند مقطع بررسی شود و شرایط ایجاد آن با توجه به موازین و عرف داخلی در دستور کار قرار بگیرد و در نهایت در بازی ایران مقابل کامبوج که در مهرماه سال 98 برگزار شد این طلسم شکست و تیم‌ملی ایران در حضور بانوان به میدان رفت و جشنواره گل به راه انداخت. با این حال اگرچه به نظر می‌رسید این مشکل به طور کامل حل شده و از این پس بدون دردسر شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستیم ولی شیوع ویروس کرونا باعث شد در مقطعی فوتبال تعطیل شود و مسابقات لغو شوند و پس از آن هم تا مدت‌ها بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار شد. این در حالی است که بازی‌‌های مقدماتی جام‌جهانی از را رسیده و ایران مجبور است که به واسطه فشارهای بین‌المللی در‌های ورزشگاه‌ها را برای زنان و دختران آزاد و بدون گزینش باز کند. قدر مسلم دولت و نهادهای تصمیم‌گیر باید یک بار برای همیشه تکلیف این موضوع را روشن کنند و مساله ورود زنان به ورزشگاه‌ها حل شود. چرا که اگر هر نوع مخالفتی در این راستا صورت پذیرد تبعات جبران ناپذیری از جمله تعلیق کامل برای فوتبال کشورمان در پی خواهد داشت.
زنان در ورزشگاه آزادی
پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها و در آستانه بازی تیم‌ملی کشورمان با عراق در ورزشگاه آزادی بالاخره چندی پیش دولت و نهادهای بالادستی مجوز حضور قریب به دو هزار زن در ورزشگاه را صادر کردند که ظاهرا این رویه قرار است برای بازی بعدی ایران برابر امارات هم رعایت شود. نکته اینجا است که دولتی‌ها و چهره‌های نزدیک به دولت که پیش از این نگاه تندی نسبت به ورود زنان به ورزشگاه داشته‌اند، چراغ سبز نشان داده و در اظهاراتی که مایه شگفتی است از ورزش‌کردن زنان حمایت کرده و خواسته‌اند تا فضایی مناسب برای زنان در ورزشگاه فوتبال در نظر گرفته شود. در این میان شاید مهم‌ترین اظهاراتی که بسیار بازتاب داشت و مورد توجه رسانه‌ها و فضای مجازی واقع شد صحبت‌‌های سیداحمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد بود که گفت: «مسئولین نظام اسلامی ما باید در ورزشگاه‌ها مکان‌هایی را مخصوص بانوان آماده کنند تا زنان در عین تماشای مستقیم فوتبال، صیانت داشته باشند و هنگامی که دختری موقع تماشای فوتبال از هیجان فریاد می‌زند، یک مرد هرزه از این هیجان او سوء‌استفاده نکند. دستگاهی که مسئولیت توسعه ورزش قهرمانی در کشور را بر عهده دارد، باید برای تماشای مستقیم فوتبال برای زنان صیانت ایجاد کند.» بر همین اساس نیز شرایط برای حضور حداقل مقطعی زنان در ورزشگاه آزادی فراهم شد و 2 هزار زن و دختر ایرانی بدون محدودیت و گزینش می‌توانند بازی حساس ایران و عراق را که می‌تواند منجر به جشن صعود ملی‌پوشان فوتبال ایران به جام‌جهانی 2022 قطر شود در کنار مردان به تماشا بنشینند. مزدک امینی سرپرست ورزشی مجموعه ورزشگاه آزادی درباره جایگاه زنان در بازی امروز گفته «ورود خانم‌ها فقط از پارکینگ شرقی مصوب شد، پارکینگ‌‌های 20 و 21 مختص خانم‌هاست؛ زنان ما از سکوی شماره 6 تا شماره 14 به ظرفیت 2 هزار نفر حق حضور در ورزشگاه را دارند.» آنچه مسلم است حواشی بازی پنج‌شنبه در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ بیشتر از متن آن نباشد کمتر نیست و باید دید اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.
مخالفت عضوجامعه مدرسین
پس از قطعی شدن حضور 2 هزار نفر زنان برای حضور در ورزشگاه آزادی جهت تماشای بازی تیم‌ملی کشورمان مقابل عراق؛ رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، با ورود زنان به ورزشگاه مخالفت کرد. در متن نامه حجت‌الاسلام ولی‌ا... لونی خطاب به آیت‌ا... رئیسی آمده است: در مواردی اندک، تصمیمات حاشیه‌ساز در مجموعه دولت گرفته می‌شود که با رویکرد و منش حضرت‌عالی مطابقت ندارد. مساله اجازه ورود بانوان گرامی به ورزشگاه‌ها از آن جمله است. در بخشی از این نامه آمده است: مستحضرید این مساله که مورد مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه نیز قرار گرفته، نه تنها در ردیف مشکلات و مسائل دارای اولویت بانوان جامعه نیست بلکه اساساً برخلاف ارزش‌های اسلامی ایرانی بوده و در راستای نگاه ابزار محور غرب به زن است. پرداختن به چنین موضوعاتی در زیر مجموعه دولت حضرت عالی، موجب شگفتی بدنه انقلابی و متدین جامعه که حامی شما بوده و هستند، می‌شود. در بخش دیگری از این نامه خطاب به آیت‌ا... رئیسی آمده است: از وزارت ورزش تحت مدیریت مستطاب‌عالی انتظار می‌رود تا در راستای دیدگاه‌های جنابعالی سیاست‌گذاری و اقدام فرمایند. دلسوزان کشور و مردم از دولت حضرت عالی انتظار دارند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که اولویت امروز کشور است، در راستای اصلاح سیاست‌ها و عملکرد مخرب فرهنگی که در دولت قبل شدت یافت نیز گام‌های اساسی و بزرگی بردارد. منتظر تصمیم انقلابی و شرعی وزارت ورزش و جوانان هستیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار