| کد مطلب: ۱۰۳۰۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد

استعفاي سعد الحريري بازي سياسي است

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: در ادامه تنش‌های سیاسی در لبنان، سعد الحــریری، رئــیس جـــریان المستقبل اظهار کرد که در راستای مسئولیت‌ پذیری و اینکه متقاعد شده‌ که با وجود نفوذ ایران در لبنان و سردرگمی بین‌المللی، تفرقه ملی و فرقه‌‌گرایی، هیچ فرصت مثبتی برای لبنان وجود ندارد، تعلیق فعالیت سیاسی خود را اعلام و از اعضای جریان المستقبل هم می‌‌خواهد که اقدام مشابه را انجام دهند. او با بیان اینکه در انتخابات پارلمانی هیچ نامزدی از جریان المستقبل و یا به نام المستقبل معرفی نخواهد شد، افزوده است که به خدمت به مردم و کشور لبنان ادامه خواهد داد اما تصمیمش این است که هر گونه نقش یا مسئولیت در دولت، پارلمان یا سیاست به معنای سنتی آن را تعلیق می‌کند. حریری تصریح کرد که برای قبول مسئولیت، تنها او پاسخگوی انقلاب ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۹ بود و استعفای دولت خود را تقدیم کرد و تنها کسی بود که پس از فاجعه ۴ اوت بیروت، سعی کرد از طریق دولتی متشکل از متخصصان، شیوه کار خود را تغییر دهد. با این وجود برخی کارشناسان نیز بر این باور هستند که در ورای این موضع‌گیری و استعفا معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی دیگری وجود دارد. در راستای بررسی این مساله «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با حسن‌هانی‌زاده، سفیر پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می‌خوانید.
به میان کشیدن نام ایران در این برهه زمانی از سوی سعد الحریری با چه هدفی صورت می‌گیرد؟
خروج سعد الحریری از عرصه‌های سیاسی نوعی بازی غیراخلاقی در عرصه سیاسی لبنان بود. او از مدت‌ها پیش تحت فشار آمریکا و عربستان تلاش کرد تا یک تنش سیاسی و قومیتی در لبنان به‌وجود آورد و در همین راستا در هفته‌های اخیر یک جریانی با حضور نخبگان لبنانی برای جریان سازی علیه ایران و حزب ا... ایجاد کرد که در طول هفته‌های گذشته غالب افراد این جریان در عرصه باقی نماندند و تنها حدود چند نفر در این گروه باقی ماندند و عملا سعدالحریری متوجه شد که حمایت از حزب‌ا... در لبنان زیاد است و به همین علت به سمت استعفا دادن حرکت کرد. این بازی جدید سعدالحریری پس از شکست در جریان سازی است. بازی جدید کشورهای عربی و سعدالحریری است تا عرصه سیاسی لبنان را به سمت خود هدایت کنند. سعدالحریری در تلاش است تا با تحریم کردن انتخابات لبنان به سمتی حرکت کند تا بار دیگر تنش در لبنان ایجاد شود و از فضا به نفع خود استفاده کند. اتهام‌زنی سعدالحریری علیه ایران و گفتن این جمله از سوی سعدالحریری که ایران، لبنان را اشغال کرده است نیز نتیجه‌ای نداد و نتوانست جو را به نفع خود سوق دهد و به امارات رفت. برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نظیر عربستان، امارات و بحرین امروز پشت تصمیم سعدالحریری هستند و در این زمینه نقش‌آفرینی کرده‌اند.
مسئولین عربستانی و اماراتی از یک سو خواهان ترمیم روابط با ایران هستند و از سوی دیگر چنین جریاناتی ایجاد می‌کنند، این سیاست متناقض به چه علت است؟
هدف به دست آوردن کرسی‌های بیشتر در نظام لبنان است و از سوی دیگر این مجموعه یک فرار به جلو را آغاز کرده‌اند تا خود را از اتهامات مبری کنند. امارات و عربستان مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند زیرا سعدالحریری جایگاه خود را در لبنان از دست داده است و مشخصا تلاش‌های کشورهای عربی برای تغییر فضا به نفع او بی‌نتیجه خواهد ماند. ترک کردن صحنه سیاست از سوی سعدالحریری در داخل لبنان توسط سمیر جعجع مدیریت می‌شود و بازیگران خارجی نیز دارد، تا انگشت اتهام را به سمت ایران قرار دهند و در ورای ماجرای ظاهری علیه ایران در منطقه جریان سازی کنند. برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد این تلاش بی‌نتیجه است و حتی در داخل خود لبنان نیز نتیجه نمی‌دهد و جنبش امل و حزب‌ا... لبنان بیش‌ترین کرسی‌ها را به‌دست خواهند آورد. ایران نیز در سخت‌ترین شرایط در کنار لبنان است و همکاری و هم افزایی دو کشور در سال‌های اخیر همواره این کارشکنی‌ها را خنثی کرده است.
بیان این مطلب که ایران در منطقه تنش‌زایی می‌کند برای تاثیرگذاشتن بر مذاکرات وین است؟
امروز وضعیت در عرصه بین‌الملل و در خاورمیانه به شکلی پیش می‌رود که تمامی مسائل به یکدیگر گره خورده‌اند و عملا کار را در عرصه سیاسی سخت کرده‌اند. یکی از این موارد که از جنبه‌های مختلف پیگیری می‌شود، جریان سازی علیه ایران است که از سوی کشورهای مختلف پیگیری می‌شود و هر از گاهی در این خصوص نیز اخباری منتشر می‌شود تا ایران را بیشتر زیر فشار قرار دهند. مشخصا عربستان و امارات می‌خواهند فشار در منطقه را بر ایران بیشتر کنند تا شاید بتوانند در وین بازی را به شکل دیگری رقم زنند و ایران در موضع ضعف قرار گیرد. با این وجود روند مذاکرات در وین به خوبی پیش می‌رود. یک جریان عبری و عربی پیرامون مذاکرات وین شکل گرفته است تا مانع خروجی قابل قبول برای ایران باشند و به همین علت ایران باید با هوشیاری کامل وارد عرصه شود و اجازه ندهد تا از هر اتفاقی سوءاستفاده کنند. امروز مخالفین برجام منتظر یک اشتباه هستند تا روند را به شکل دیگری رقم زنند. باید توجه داشت که با تمام این جریان سازی‌ها، جایگاه و نفوذ معنوی ایران در منطقه خاورمیانه، تاثیر زیادی بر مذاکرات وین نخواهد گذاشت زیرا طرفین تصمیم گرفته‌اند بیشتر تمرکز خود را بر مسائل هسته‌ای گذاشته و کم‌تر به مسائل پیرامونی توجه داشته باشند. جریان سازی‌ها در لبنان نیز از سوی همین جریان عبری عربی در حال شکل‌گیری است که هر روز به دنبال این هستند تا بالاخره در یک نقطه ایران را تحت فشار قرار دهند تا با یک اشتباه رویه را تغییر دهند. زمانی که حتی مسیحیان در لبنان نیز در این بازی کشورهای عربی شرکت نمی‌کنند مشخصا روند به گونه‌ای پیش می‌رود که نخواهند توانست به ایران ضربه وارد کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار