| کد مطلب: ۱۰۳۰۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد

گاندوها از تلویزیون به سایـــت‌ها كوچ كردند...

آرمان ملی - مطهره شفیعی: ظاهرا گاندو مدت کوتاهی به خواب زمستانی رفته و مجددا بیدار شده است. این بار قرار نیست در صداوسیما به تهدید ظریف و تیم مذاکره کننده بپردازد بلکه سایت‌های پرورش‌دهنده گاندو به فعالیت مشغول هستند. زمانی که ابهامی در عملکرد تیم مذاکره یا وزارتخانه‌ها ایجاد می‌شود برای منحرف کردن اذهان به داستان‌سرایی با موضوع تخریب دولت قبل می‌پردازند مانند آنچه اخیرا در مورد فعالیت و مذاکرات تیم حسن روحانی ادعا کردند. آنها درصدد هستند با طرح موارد انحرافی چنین وانمود کنند که ظریف و یارانش قدرت تشخیص مقاصد طرف‌های مذاکرده را نداشتند. در این راستا یک سایت دلواپس نوشت: «کنار رفتن یا کنار گذاشته شدن ریچارد‌ نفیو که به نوعی متخصص‌ترین چهره دولت بایدن در حوزه تحریم‌ها هست و دموکرات‌ها او را چهره‌ای موفق در تحریم اثرگذار و هوشمند علیه ایران می‌دانند، بحث اختلاف در تیم مذاکره کننده آمریکا را داغ کرده است. برخی کارشناسان داخلی این اختلاف را نمایشی و با اهداف پشت پرده ارزیابی کردند ولی با انتشار اخبار جدید مبنی بر اینکه حداقل دو نفر دیگر نیز از تیم مذاکره کننده آمریکا کنار گذاشته شده‌اند، گمانه وجود اختلاف را جدی‌تر از قبل کرده است. اما این اختلاف چرا و چگونه به‌وجود آمده است؟! خود منابع آمریکایی می‌گویند که عمده اختلاف درباره میزان سختگیری علیه ایران با ابزار تحریم و تصمیم درباره روند ادامه مذاکرات بوده است. اختلاف در تصمیم‌گیری درباره چگونگی مدت، میزان و موضوعات تحریم‌ها گویای این مطلب است که عالی‌ترین سطوح حاکمیتی آمریکا درباره ابزار تحریم به عنوان سلاح چهل ساله خود علیه ایران، دچار بحران برآورد و پیش‌بینی شده است.» البته این سایت دلواپس با انتشار این جملات، چهره اهل تعامل از آمریکا نشان داده که چنین موضع‌گیری‌هایی از سوی دلواپسان بعید است.
مصادره دستاوردها به نفع دلواپسان
در بخش دیگر این گزارش، دستاوردهای تیم مذاکره دولت دوازدهم را مصادره کرده و به نفع خودشان مطرح کردند: «در بطن روایتی که رسانه‌های آمریکا از اختلافات در تیم مذاکره کننده آمریکایی مطرح می‌کنند، یک موفقیت مهم درباره تیم مذاکره کننده ایرانی نهفته است. توضیح ساده این موضوع به این شکل است که تیم‌های مذاکره کننده قبل از شروع رسمی مذاکرات علاوه بر توافق درونی بر هدف‌گذاری‌ها، تاکتیک‌های مذاکره، موضوعات مورد بحث و... بر روی پیش‌بینی سناریوهای تیم حریف تمرکز ویژه داشته و پیشاپیش مواضع خود را واحد می‌کنند. به نظر می‌رسد که تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌های تیم مذاکره‌کننده ایرانی سبب تحمیل سناریوهای جدیدی برای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی شده است که در پیش‌بینی طرف مقابل نبوده و آنها را مجبور به اتخاذ تصمیمات جدید کرده و همین موضوع سبب ایجاد مباحث کارشناسی جدید و به‌وجود آمدن اختلافات شده است. حتی اگر این فرضیه را هم نپذیریم، حداقل‌ترین برآورد این است که تیم آمریکایی در تحمیل روند مذاکرات و خواسته‌های طراحی شده خود به طرف ایرانی به بن‌بستی رسیده که مجبور به بازنگری در تصمیمات خود شده و در این بازنگری دچار اختلاف کارشناسی و محاسباتی شده است.» در نهایت نتیجه گرفته شده آنچه از فرصت بازتاب اختلاف تیم مذاکره کننده آمریکایی در رسانه‌های بین‌المللی دیده می‌شود این است که ایران باید این اختلافات را چه ظاهری چه واقعی، تبدیل به فرصتی برای امتیازگیری بیشتر کند.
مجلس به کار خودش برسد
نکته قابل تامل اینجاست اکنون که وزیر خارجه صحبت از مذاکره با آمریکا کرده است، دلواپسان اصولگرا سکوت کرده یا به روحانی هجمه می‌کنند مانند احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس با اشاره به اظهارنظر اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در باره امکان مذاکره مستقیم با آمریکا، اظهار داشت: یکی از اشتباهات در دولت حسن روحانی آن بود که فکر کردند می‌توان در مذاکره مستقیم با آمریکا مشکلات را حل و فصل کرد، اما مذاکره مستقیم با آمریکا سبب شد هم‌پیمانان جمهوری اسلامی دچار تردید در همکاری با کشورمان شوند. وی افزود: یکی از خطاهای راهبردی و استراتژیک در دوران حسن روحانی آن بود که فکر می‌کرد اگر کدخدا را ببیند مسائل سیاسی جهانی را می‌تواند حل و فصل کند و منافع کشور را در یک بده بستان سیاسی حاصل کند. وی افزود: با این حال نه تنها کدخدا نتوانست روحانی را از این مهلکه نجات دهد بلکه دیدار رئیس‌جمهور ما و مذاکرات مستقیم با آمریکایی‌ها یک ظرفیت عجیبی را برای نظام سلطه به منظور فشار به جمهوری اسلامی فراهم کرد. به گونه‌ای که دوستان انقلابی ما در سراسر دنیا نسبت به این موضوع معترض بوده و احساس می‌کردند جمهوری اسلامی ایران از خطوط اصلی خودش فاصله گرفته است.
گاندو فقط مذاکره نیست
گاندوها تنها در زمین مذاکرات هسته‌ای بازی نمی‌کنند چنانکه مشرق مدعی شده: «بررسی‌ها نشان می‌دهد خصوصی‌سازی در دولت حسن روحانی، علاوه ‌بر عدم رعایت موارد مهمی همچون اهلیت، بی‌توجهی به اقتصاد کلان و عدم مساعدت به فضای کسب‌ وکار، با حجم بالای فساد همراه بوده که عمدتا به ‌واسطه قیمت‌گذاری پایین اتفاق افتاده است. در این زمینه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ دیوان محاسبات نشان می‌‌دهد طی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ در شرکت‌هایی همچون پالایش نفت کرمانشاه، نیشکر هفت‌تپه، هپکو اراک و ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی به‌دلیل فقدان اهلیت و تخصص کافی توسط خریدار، ضرر و زیان قابل‌ توجهی به بیت‌المال وارد شده است. به گونه‌ای که فقط در واگذاری چهار شرکت بیش از ۳. ۶ هزار میلیارد تومان ارزان ‌فروشی و تخلف ثبت شده که نشان ‌دهنده وجود فساد گسترده در زمینه خصوصی ‌سازی است.» این آمار با واقعیت ارائه شده از سوی دولت دوازدهم همخوانی ندارد و مشخص است هدفی جز عقده گشایی ندارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار