| کد مطلب: ۱۰۳۰۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد

گلايه از مديران نابلد تا بودجه تورمي سال آينده

آرمان ملی: با گذشت شش ماه از تشکیل دولت سیزدهم و ثبت عملکردهای دولتمردان امروز جامعه به بررسی و قضاوت عملکردها نشسته تا ببینند دولتی که قرار بود تغییر را به نفع آنها رقم زند تا کنون چگونه عمل کرده است. این در شرایطی است که با شرایط بغرنج اقتصادی و معیشتی مردم ناگفته پیداست که دلت به آن اندازه که باید در این زمینه موفق نبوده است. مجلس نیز گویا اولویت‌های مهم‌تری از پرداختن به مشکلات مردم و حل و فصل آنها دارد. آنچه مسلم است اگر شرایط همین‌گونه پیش رود مشکلات افزایش خواهد یافت و دولت و مجلس برای جلوگیری از این مساله باید به فکر تغییر وضع موجود باشند. در این راستا برای بررسی عملکرد دولت، تعامل دولت و مجلس و تاثیر عملکردها بر رضایت مردم «آرمان ملی» با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم و نماینده ادوار مجلس به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

عملکرد شش ماهه دولت سیزدهم و زیرمجموعه‌‌هایش را در چارچــوب وعده‌ها چطور ارزیابی می‌کنید؟
از آنجا که در کشور حزب نداریم یک شخص می‌آید و یک شبه در مدتی کوتاه شعارها و برنامه‌هایی در جریان انتخابات می‌دهد و پیروز می‌شود. اما از آنجا که تیم مشخصی برای اداره دولت و تصمیم‌گیری در حوزه‌‌های مختلف ندارد شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که چندان مطلوب نیست. وضعیت فعلی نیز دقیقا مثل همین رویه است. کابینه آقای رئیسی تقریبا برخلاف شعارهای رئیس‌جمهور عمل می‌کنند. مثلا سازمان برنامه و بودجه کار خود را می‌کند و به نظر خودش در حال درست کردن اقتصاد کشور است و این وسط هم اگر چند لایه از مردم له شدند برایش مهم نیست. البته این سازمان منکر جراحی اقتصادی نیست ولی توجه نمی‌کند که این کار چه هزینه‌ای برای کشور دارد. پس یک مساله شکاف عظیم و قابل توجه رئیس‌جمهور با خود شعارهای وی است. نکته بعدی اینکه مجموعه‌‌ای که اکنون باید طبق قانون اساسی نظارت کند مجلس است. مجلس هم که منفعل است و ظاهرا خود را باخته. وقتی 220 نماینده مردم از یک نفر برای ریاست جمهوری دعوت می‌کنند امروز نمی‌توانند در قبال دولت گارد بگیرند. به کرات گفتم که لایحه‌ بودجه 1401 برای کشور مشکل ایجاد می‌کند و باعث افزایش مشکلات مردم خواهد شد. به عبارت دیگر بودجه 1401 مردم را به کف خیابان سوق می‌دهد. مجلس نیز با تصویب این کلیات که بالغ بر 700 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته و پیش بینی تورم 50 درصد می‌کند پشت مردم را خالی کرده و مردم امروز بی‌پناهند. وقتی کابینه دولت اعتقادی به شعارهای رئیس دولت ندارد و برخلاف دولت عمل می‌کند و مجلس هم در خواب زمستانی است و هیچ حرکتی انجام نمی‌دهد طبیعی است خود مردم آستین بالا زده شاید کسی صدای آنها را شنید. لذا در هر صورت تغییری که گفته می‌شد به نفع مردم در حد مطلوب همگان رقم نخورده و مردم احساس می‌کنند که پشتشان خالی است.
نوع تعامل مجلس و دولت را از آنجا که روزی در مقام انتقاد و استیضاح وزرا بر می‌آیند و روزی دیگر درصدد حمایت چگونه تحلیل می‌کنید؟
تعامل به این معناست که دشمنی و کینه‌ورزی نشود. در دو سال آخر دولت آقای روحانی رئیس‌جمهور از روی قرآن هم که می‌خواند مجلس ایراد می‌گرفت که این غرض‌ورزی و کینه توزی بود. مجلس یکدست یعنی مجلس و دولت کار خود را انجام دهند و غرض‌ورزی و بهانه جویی نکنند و اتفاقا به هم کمک کنند. ولی جایی اگر دولت خلاف کرد مجلس بایستد. دولت از 25 کالای اساسی 18 تا را حذف کرد و به مجلس نگفت و مجلس نیز سکوت کرد. به نظر می‌رسد که اصلا دولت مجلس را نمی‌بیند و از مجلس رد شده و مجلس هم هیچ تحرکی از خود ندارد. جالب این است که نمایندگان مردم می‌آیند سخنرانی می‌کنند و فقط تعریف می‌کنند. در صورتی که تعریف کردن مشکلی ندارد تعریف کنند اما مشکلات مردم را کجا باید یگویند؟ اصلا مشکلات مردم در مجلس دیده نمی‌شود. یک مساله‌ای که نارضایتی‌ها را تشدید کرده و مردم به تجمعات روی آوردند انفعال مجلس است. در حالی که آقای قالیباف باید از این فضا خارج شود و مجلس را هم خارج کند. دیروز وزیر صمت از مجلس کارت زرد هم نگرفت. در این به هم ریختگی خودرو، کالا و بازار وزیر صمت به مجلس رفت صحبت کرد و خارج شد و کسی هم بالاتر از گل به او نگفت که با توجه به شرایط حاضر در جامعه جای تعجب از مجلس دارد.
اصولگرایان می‌گفتند اینکه مشکلات حل نمی‌شود روی کار بودن دولت روحانی یا انفعال مجلس دهم است و با تغییر هــمه چیز حل می‌شود؛ اما دولت و مجلس تغییر کرد و اتفاقی نیفتاد؛ رویکرد شما از این مساله چگونه است؟
امروز خیلی شرایط برای مردم سخت‌تر شده است. دیروز آقای قادری عضو کمیسیون تلفیق گفته مرغ و گوشت دوبرابر می‌شود و قابل تحمل است. قبلا هزار تومان بر روی قیمت مرغ می‌رفت پر مرغ را هوا می‌کردند اما امروز این اتفاقات می‌افتد و کسی حرف نمی‌زند. اشکال این است که مجلس کنار دولت نیست و پشت‌سر دولت است و عقب افتاده است و نمایندگان مردم را فراموش کرده‌اند. اصلا وظیفه ذاتی خود را فراموش کردند و انگار سخنگوی دولتند. در حالی که نماینده مجلس سخنگوی دولت نیست بلکه سخنگوی ملت است. فکر می‌کنم که این مجلس تمام شده است و مردم دندان طمع خود از این مجلس را کشیده‌اند و هیچ امیدی به مجلس ندارند و مجلس هم دیگر نمی‌تواند دل مردم را به دست بیاورد. چون به اندازه کافی عقب افتاده است. مردم تطبیق می‌دهند که ظریف در یک پیاده‌رو قدم می‌زد شما شش بار ایراد می‌گرفتید اما الان همه حرام‌ها حلال شده کسی صحبتی نمی‌کند و تعجب مردم هم از سکوت مجلس است. این مجلسی که هر روز تریبونش بر هوار آسمان بود امروز ساکت شده است.
فکر می‌کنید اگر مذاکرات وین به نتیجه‌ برسد و توافق حاصل شود تاثیرات آن برکشــور چه میزان خواهـــد بود و دولت از فضای رفــع تحریم‌ها به طور مطلوب بهره خواهد برد؟
خیر من کاملا نا امیدم و بعید است که حتی در صورت توافق هم این اتفاق بیفتد، چراکه این تیم دولت قابلیت بهره برداری از فضای خـــوب پس از توافق را هم ندارد و واقعا ضعیف است. مجلس هر چقدر ضعیف‌ است تیم دولت از آن ضعیف‌تر است. حرکت آقای رئیسی که از روسیه به کرمان می‌رود قابل تقدیر است اما چه کسی باید کار کند؟ مهم این است که کسی نیست کاری انجام دهد و این تیم بلد نیستند درست کار کنند. شما وزیر نیرو، تعاون، نفت را کنار هم بگذارید و کارآمدی‌شان را ببینید. سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی گویـــی تعطیل هستنـــد و انگاردوره کارآموزی می‌بینند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار