| کد مطلب: ۱۰۳۰۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

تدارک تسویه حساب آنـکه «حرف گنده‌تر از دهنش» زده بود

آرمان ملی - یاسمین ظالقانی : مجلس خانه ملت است و به‌طور طبیعی در یک خانه نباید توهین و تهمت زده شود اما برخی نمایندگان جانب اخلاق را دقیقا رعایت نمی‌کنند، چنانکه از هر فرصتی برای توهین استفاده می‌کنند که آخرین نمونه آن توهین نایب‌رئیس مجلس به رئیس اتاق بازرگانی بود. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس اتاق بازرگانی گفت: آقای شافعی در قد و قواره‌ای نیست که بگوید از مجلس پشتیبانی می‌کند. آقای شافعی حرفی زده که گنده‌تر از دهانش است. نیکزاد در پاسخ به تذکر زنگنه نماینده تربت حیدریه درباره اینکه چرا هیات رئیسه واکنشی به اظهارات اخیر رئیس اتاق بازرگانی نداشته است، گفت: مجلس عکس‌العمل نشان داد،‌ شان مجلس، نماینده و رئیس اتاق بازرگانی مشخص است. وی افزود: آقای شافعی در قد و قواره‌ای نیست که بگوید از مجلس پشتیبانی می‌کند. آقای شافعی حرفی زده که گنده‌تر از دهانش است. نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: صحبت‌های آقای شافعی در زمان تعطیلات مجلس بود، همان زمان ما عکس‌العمل نشان دادیم و این اظهارات تکذیب شد، دیدگاه مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی درباره بخش خصوصی آشکار است.
عذرخواهی نشد
این موضوع به بی‌احترامی نایب‌رئیس مجلس به شافعی خاتمه پیدا نکرد، چرا که دیروز عضو هیأت رئیسه مجلس از قالیباف خواست دستور دهد تا تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در اسرع وقت و خارج از نوبت دنبال شود تا مجلس بتواند به وظایف قانونی خود عمل کند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی مجلس در تذکری مستند به ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: هر نماینده می‌تواند از همه امور کشور تقاضای تحقیق و تفحص داشته باشد. وی افزود: یکی از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که می‌توانیم از آن تحقیق و تفحص کنیم اتاق بازرگانی است؛ متأسفانه یکی از مسئولان اتاق بازرگانی موضوعاتی را علیه مجلس مطرح کرده‌اند و لازم است که تحقیق و تفحص از آنجا صورت گیرد. این در حالی است که این اتاق بیش از 300 تا 400 میلیارد تومان بودجه دارد ولی درآمد آن چند هزار میلیارد تومان است. وی افزود: مجلس با قوانین و مصوبات خود اتاق بازرگانی را شارژ کرده است قوانین مجلس باعث درآمد هزاران میلیارد تومانی اتاق بازرگانی شده است و به نظر می‌رسد در اتاق بازرگانی پول نجومی وجود دارد. سلیمی از قالیباف خواست دستور دهد تا تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی در اسرع وقت و خارج از نوبت دنبال شود تا مجلس بتواند به وظایف قانونی خود عمل کند. وی خاطرنشان کرد: برخی از تحقیق و تفحص‌ها مهلت قانونی خود را گذرانده‌اند این در حالی است که اجرای هر تحقیق و تفحص 6 ماه زمان می‌خواهد و حتی زمان تمدید آن گذشته است لذا شما باید دستور دهید که نسبت به ارائه گزارش تحقیق و تفحص‌ها به صحن علنی مجلس اقدامات لازم صورت گیرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی از زمان‌های خیلی قبل وجود داشته و هم اکنون در کمیسیون اقتصادی بررسی شده و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است و نباید ما موضوعات را با یکدیگر مخلوط کنیم. رئیس مجلس گفت: مجلس حتما در موضوعات مختلف انفعالی عمل نمی‌کند و طبق قانون کار خود را دنبال می‌کنیم
توهین‌های بی‌شمار
بارها از تریبون مجلس به شخصیت‌هایی که دارای مشی متفاوت با برخی نمایندگان بودند توهین شده است که روحانی و یارانش در رصد افراد مورد هجمه مجلس هستند. در آذر سال گذشته بود که نماینده فلاورجان در مجلس در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور، افزود: تشکر می‌کنم امروز هم به ملت ایران بی‌احترامی کرده و به مجلس نیامدید در حالی که باید در مجلس حضور پیدا کرده و حرف ملت را می‌شنیدید؛ شما باید در گفتار سنجیده‌تر عمل کرده و گرای غلط ندهید. سیدناصر موسوی لارگانی ادامه داد: شما پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده را به زمان مناسب حواله می‌دهید و مصوبه مجلس را مضر می‌دانید که این با جایگاه شما تناسب ندارد به خصوص که نتیجه گلابی‌های برجام شما فقط ترور و تحریم بود؛ حالا صریح بگویید حفظ اقتدار ملت و نظام برای چه کسی مضر است؟ احتمالا دوباره مستوجب خشم روحانی و شکایت مجدد ایشان خواهم شد. بهرام بیرانوند نماینده دیگر مجلس از ظریف خواست به اندازه یک جوجه خروس غیرت داشته باشد. او 15تیر سال گذشته هم گفت: «دقيقا زماني که هزاران حاجي در منا در آغوش مرگ افتادند آقاي ظريف هم در آغوش اوباما و وزير خارجه آمريکا افتاد! آقاي ظريف غلط زيادي کرده اگر به عنوان وزير خارجه چنين کاري کرده و دلش خواسته با رئيس جمهور آمريکا دست بدهد!»
متهم بر کرسی شاکی
نکته قابل تامل آنجاست که نمایندگان توهین کننده به جای آنکه مورد بازخواست قرار گیرند در جایگاه شاکی حضور دارند و شکایت‌هایی علیه روحانی و دولت تحت مدیریت او تنظیم کر‌ده‌اند. تغییر کرسی شاکی و متهم شرایطی را پدید آورده که برخی نمایندگان دلواپس به خودشان اجازه توهین می‌دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار