| کد مطلب: ۱۰۳۰۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

مهاجرت بي‌سابقه زنان به‌ويژه كادر درمان

آرمان ملی: گزارش‌ها از افزایش مهاجرت در میان زنان حکایت دارد و در شرایطی که بسیاری از آنها درگیر بیکاری هستند، پس از اقشار دانشجو، دهک‌های بالای جامعه، اقشار متوسط و جوانان، حالا زنان نیز تمایل بسیار بیشتری نسبت به مهاجرت دارند. این روند در ادامه رکود اقتصادی و نبود فرصت شغلی برای اقشار مختلف جامعه است، همان‌طور که در سال گذشته اعلام بیش از 14 هزار دانشجو از ایران مهاجرت کرده‌اند. با این حال، روز گذشته نیز بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت، دلایل مهاجرت را «کاهش نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی مخصوصا دلار را باعث جذابیت یافتن حقوق و دستمزدهای خارج از کشور می‌داند." در این شرایط پرستاران و پزشکان در صف نخست مهاجرت در ایران قرار می‌گیرند. بنا به آمار رصدخانه مهاجرت ایران، «زنان بزرگ‌ترین سهم را در آمار بی‌کاری دارند و جمعیت بالقوە مهاجرت در ایران هستند.» در کنار این موضوع مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، عوامل کششی و جاذبه‌ای کشورهای دیگر باعث صعودی شدن روند مهاجرت شدە است.
دستمزد 10 برابری
صلواتی البته باور دارد که در ایران کف و حداقل حقوق و دستمزد بین ۴. ۵ تا ۵ میلیون تومان است، و همین امر را موجب مهاجرت می‌داند و می‌گوید: «کف حقوق بازار کار جهانی را اگر به‌طور میانگین ۲ هزار دلار در ماه در نظر بگیریم با نرخ متوسط دلار در کشورمان نزدیک به ۵۰ میلیون تومان دستمزد می‌شود. یعنی یک اختلاف ۱۰ برابری اینجا وجود دارد، که بالطبع باعث ایجاد جاذبه‌ خواهد شد.» در این شرایط موضوع مهاجرت پرستاران در دوران کرونا هم کم نبوده است. طبق گفته مسئولان نظام پرستاری استان تهران درخواست مجوز خروج از کشور پرستاران پایتخت در سال‌های قبل به‌طور میانگین ماهانه پنج نفر بود، که با شروع همه‌گیری کرونا افزایش یافته و به ماهی ۵۰۰ درخواست رسیده است. به‌عنوان مثال، شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار به «آرمان ملی» گفته بود: «آمار مهاجرت پرستاران احتمالا نسبت به گذشته، ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است و این به خاطر جذابیت کشورهای مرجع و تسهیل و تسریع در فعالیت پرستاران مهاجر است و در کشور ما هم شرایط بد است و پرستاران امنیت شغلی ندارند.» گفته می‌شود که کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس مقصد اول پرستاران و نیروی کاری متخصص و نیمه‌متخصص ایرانی هستند. مدیر رصدخانه مهاجرت ایران نیز در این‌باره گفت: «کشورهای حوزه خلیج فارس و یا برخی از کشورهای همسایه در بسیاری از بخش‌ها با کمبود نیروی کار متخصص روبه‌رو هستند و از این فرصت استفاده می‌کنند تا برنامه‌های جذابی را برای جذب نیروی کار نیمه‌ماهر یا ماهر از ایران و بقیه کشورها پیشنهاد دهند.»
تمایل بیشتر به مهاجرت در زنان
در ادامه بهرام صلواتی با این استدلال که آمار بیکاری در جمعیت فارغ‌التحصیل زنان بیشتر از مردان است، افزود: «حدس می‌زنیم که زنان جمعیت بالقوه برای مهاجرت هستند.» خبرآنلاین نیز در گزارشی در این ارتباط برای جمع‌آوری آمار به سراغ منابع بین‌المللی و از جمله بانک جهانی رفته و بر اساس این داده‌‌ها از رشد ۲. ۲ برابری شمار مهاجران ایرانی طی سی سال گذشته خبر داده است. بر پایه یک نظرسنجی مرکز افکارسنجی کیو (کیو آنالتیکز) که آذر ماه سال گذشته منتشر شد ۳۳ در صد از پرسش‌شوندگان گفته‌ بودند، مایلند از ایران مهاجرت کنند و ۸۰ درصد آنها دست‌یابی به موقعیت اقتصادی بهتر یا خروج از موقعیت بد اقتصادی را انگیزه تمایل خود به این کار عنوان کردند. بر اساس یک نظر سنجی دیگر اقشار سنی 30 تا 45 سال بیشتر تمایل را برای مهاجرت دارند و همین امر موجب شده که ایران در گرداب جمعیتی و فرزندآوری قرار بگیرد. در این شرایط قرار است که حقوق سال آینده به‌طور میانگین 5 میلیون 400 هزار تومان برآورد می‌شود که این مبلغ که در شرایط کنونی 5 میلیون تومان زیر خطر فقر قرار دارد، میلیون‌ها نفر را در وسوسه حقوق و دستمزد 50 میلیون تومانی قرار می‌دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار