| کد مطلب: ۱۰۳۰۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد

مناقشه كیفیت خودرو نماینده را رد صلاحیت كرد!

آرمان ملی: دعوا میان پلیس و خودرو سازان بر سر کیفیت تولید محصولات داخلی ادامه دارد و هنوز موضوع باز نشدن ایربگ‌های خودروها در تصادف مرگبار اصفهان موضوع مناقشه دو طرف است. در اینکه خودروهای داخلی به‌دلیل انحصارگرایی، فاقد کیفیت‌های لازم هستند، شکی نیست و هر فردی در شبکه‌های اجتماعی و مسئولان دولتی از این امر گلایه کرده، اما گوش کسی بدهکار نیست و همچنان با افزایش تقاضا برای این خودروها، جان و مال مردم در معرض تهدید است. به‌عنوان مثال در در تصادف زنجیره‌ای در ۲۰ دی امسال در جاده بهبهان - رامهرمز پنج نفر کشته و ۴۱ نفر مصدوم شدند و این فقط یک نمونه از اتفاقات روزانه در جاده‌های کشور است، در حالی‌که بنا به‌گفته پلیس فقط ایربگ یک خودرو در تصادفات 59 خودرو، باز شده است. از ابتدای امسال براثر تصادف‌ها ۱۱هزارو۱۴۷نفر جان باخته و ۲۶۱هزار نفر مجروح و معلول داشته‌ایم و تعداد جان‌باختگان متأسفانه رشد داشته است.
جنجال ارابه مرگ
اما در پی حادثه بهبهان، رئیس پلیس راهور ایران با انتقاد از خودروسازان داخلی که به قول او «ارابه‌ مرگ» می‌سازند، افشا کرد که در تصادف زنجیره‌ای بهبهان، ایربگ هیچ یک از بیش از پنجاه خودرو در این حادثه باز نشده است. در پی جنجالی شدن این افشاگری، مدیر طراحی محصولات ایران خودرو در توجیه باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف گفت که بازنشدن ایربگ در این حادثه «مورد تایید و مطابق با استاندارد» بوده چون «ایربگ جلو به منظور عملکرد در تصادف از روبه‌رو طراحی شده و در تصادفات از پهلو، عقب و یا واژگونی باز نمی‌شود.» کارشناسان معتقدند که حمایت‌های زیاد از تولید خودرو در ایران سبب شده این صنعت مانند کودک ۵۰ ساله همچنان به رشد مناسب نرسیده باشد. علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، اخیرا در انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفته بود که با وجود اختصاص زمین در جاده قم از چند سال قبل برای انجام آزمایش‌ خودروها، سازمان ملی استاندارد هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده و عملا هنوز آزمایشگاه مناسبی ندارد. در پی حادثه بهبهان کانون وکلای دادگستری مرکز از دادستان خواست برای پیگرد قانونی خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام «جرم عمومی» کند
رد صلاحیت به دلیل انتقاد
اما در ادامه واکنش به باز نشدن ایربگ ده‌ها خودرو در یک تصـــادف، روز گـــذشته رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ وجود مافیا و بی‌ارادگی در دولت‌ها را از عوامل اصلی کیفیت پایین خودروهای داخلی و حوادث ناشی از آن اعلام کرد. اظهار نظر هادی هاشمی همزمان با شکل‌گیری دوباره موج انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی منتشر شده است و به گفته وی، «ممنوعیت واردات خودرو»، «وجود مافیا در شرکت‌های خودروسازی» و «نبود اراده در دولت‌ها برای ایمن‌سازی خودروهای داخلی» از جمله دلایل آمار بالای تصادفات مرگبار در ایران است. به گزارش همشهری آنلاین در گفت‌وگو با هاشمی در ادامه با اشاره به انتقاد حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق، از خودروسازان گفت: «با وجود متقاعد شدن مردم به نخریدن خودروی بی‌کیفیت در پی اظهار نظر رئیس جمهور، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت وقت، تمام اراده دولت و توان بانک مرکزی را به کار گرفت و به مردم وام دادند و مردم را تهییج کردند که خودروهای بی‌کیفیت را بخرند.» رئیس سابق پلیس راهور تهران در ادامه درباره عمق نفوذ مافیای خودرو در حاکمیت یک نمونه آورده است. به گفته او، یکی از نمایندگان دوره‌های قبل به ‌نمایندگی از مجلس، اشکالات خودروها را جمع‌آوری و در صحن مجلس مطرح کرد و به همین دلیل در دور بعد تایید صلاحیت نشد. وی در ادامه گفت: «در کشور ما این همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد، چطور می‌شود یک نفر نتواند به خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟» وی با اشاره به زیر سوال بودن تاییدیه‌های سازمان استاندارد، وزارت صنعت و سازمان حفاظت محیط از سوی پلیس، درباره دلیل تداوم خودروهای بی‌کیفیت گفت: «خودروساز حاکم بلامنازع است و هر کاری دلش بخواهد می‌کند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار