| کد مطلب: ۱۰۳۰۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد

وزارت علـوم عقـب نشینــی کـرد

آرمان ملی - یـاسمیـن طالقانی: طی 3 روز گذشته اخباری مبنی بر اخراج دکتر محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، در رسانه‌ها منتشر شد و عکس‌العمل‌هایی در پی داشت. برخی تاکید دارند اخراج فاضلی سه ماه پیش اتفاق افتاده و مربوط به این روزها نیست بلکه به تازگی رسانه‌ای شده است. روز گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی، در توئیتر خود نوشت: «آیا انصاف و عقلانیت انقلابی اقتضا می‌کند دانشجویان عزیز دانشگاه شهیدبهشتی از دانشور نوآور و دغدغه‌مندی چون دکتر محمد فاضلی محروم شوند. آیا مکاتبه انجمن‌های معتبر علمی کشور با رئیس محترم جمهور و مکاتبه دفتر ایشان با وزیر محترم علوم نباید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.»
فاضلی توضیح داد
محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدبهشتی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اخراج وی و با عناوینی همچون تسویه سیاسی دولت سیزدهم با یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی و در پاسخ به این سوال که آیا دولت سیزدهم و وزارت علوم پیگیر اخراج شما بوده، گفت: من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم و یا وزیر علوم به دنبال این مسئله باشند که بخواهند فاضلی از دانشگاه اخراج شود. وی ادامه داد: درون دانشگاه گروه‌هایی وجود دارند که به هروسیله‌ای مانع از اجرای امور استخدامی شدند و کار به جایی رسید که دانشجویان در ترم جدید متوجه شدند که هیچ واحدی برای بنده در دانشگاه ارائه نشده است. فاضلی همچنین افزود: من از شهریور ماه تا به حال سکوت کرده بودم و به دنبال ایجاد غائله سیاسی درباره پرونده خودم نبودم و می‌دانم که بروز چنین وضعیتی برای دولت آقای رئیسی که با مشکلات زیادی درگیر است، به نفع دولت هم نبوده است، لذا خیلی از دوستانی که از موضوع مطلع شدند، ابراز گلایه کردند که چرا در همان شهریور ماه درباره وضعیت اداری خودم به آنها هیچ اطلاعی ندادم. فاضلی در ادامه تاکید کرد: به اشتباه در فضای خبری عنوان شده که سال 88 و به دنبال بروز فتنه در همان سال از دانشگاه گیلان اخراج شده است که این خبر درست نیست، اخراج از دانشگاه در سال 1390 و از دانشگاه مازندران بوده است و در همان دانشگاه نیز گروه‌های ذی‌نفوذ درباره من ادعاهایی مطرح کرده بودند که درست نبود و من بدون هیچ جنجالی از دانشگاه مازندران بیرون آمدم و به صورت یک استاد صفر و بدون سابقه و به صورت قانونی در سامانه جذب استاد وزارت علوم ثبت نام کردم. وی به عدم پاسخ دانشگاه شهید بهشتی به درخواست وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در همان زمان نامه شکایتی را برای وزارت علوم تنظیم کردم و وزارت علوم نیز در تاریخ نوزدهم مهرماه نامه‌ای برای دانشگاه ارسال می‌کند ولی تا همین امروز دانشگاه هیچ پاسخی به این شکایت و درخواست وزارت علوم نداده است.
عقب نشینی وزارت علوم
ظاهرا وزارت علوم تمایلی به پرداخت هزینه در ماجرای اخراج دکتر فاضلی ندارد چرا که روز گذشته رئیس مرکز جذب وزارت علوم با تأکید بر اینکه هنوز نامه‌ای مبنی بر اخراج دکتر فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی به این مرکز ارسال نشده است، گفت: جذب یا اخراج هیات علمی در دانشگاه‌ها دلبخواهی نیست و هر تصمیمی در این خصوص باید براساس قانون باشد. دکتر محمد خلج امیرحسینی ضمن بیان این مطلب با تأکید بر اینکه نامه رسمی مبنی بر اخراج دکتر فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی به مرکز جذب وزارت علوم ارسال نشده است، گفت: هر تصمیمی مبنی بر اخراج و یا جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها باید طبق قوانین و مقررات صورت بگیرد و نتیجه نهایی این تصمیم باید از سوی دانشگاه به مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم ارسال شود که هنوز در خصوص اخراج استادی از دانشگاه شهید بهشتی نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم. دکتر خلج امیرحسینی با بیان اینکه وزارت علوم به تمامی اعتراضات و شکایت‌های ارسالی از سوی اعضای هیات علمی رسیدگی خواهد کرد، گفت: در حال حاضر نیز ده‌ها مورد شکایت در خصوص عدم تمدید قرارداد به مرکز جذب وزارت علوم از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها رسیده که تمامی این پرونده‌ها براساس مسیر قانونی بررسی خواهند شد. وی با تأکید بر اینکه تمدید یا عدم تمدید قرارداد یک عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها دلبخواهی نیست، گفت: اگر دانشگاهی از مسیر قانون عدول کند متخلف شناخته می‌شود و با آن برخورد خواهد شد.
دانشگاه کوتاه نمی‌آید
دانشگاه شهید بهشتی اما همچنان بر اخراج دکتر فاضلی اصرار دارد و دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پی درج مطالبی درخصوص اتمام همکاری دکتر فاضلی با دانشگاه شهید بهشتی توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی ارائه می‌دهد. این دانشگاه اعلام کرد که براساس آیین‌نامه‌های جذب و ضوابط جاری تمدید قرارداد اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، عضو هیات علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم نماید. در صورتی‌که عضو، در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب ننماید، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نخواهد شد. موضوع قرارداد پیمانی دکتر محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیات اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵شهریور ۱۴۰۰ مطرح شد و به‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی، پرونده وی مورد تایید هیات قرار نگرفت. این رای، قابل اعتراض در هیات اجرایی جذب دانشگاه و متعاقبا در هیات اجرایی جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مآلاً در مراجع قضائی مربوطه است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار