| کد مطلب: ۱۰۳۰۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد

بعد از میشل، «شدن » دیگری هم در راه است!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: دختر سیداحمد علم‌الهدی تمایل دارد کتابی را منتشر کند که به گفته خودش مشابه کتاب همسر اوباما است. جمیله علم‌الهدی گفته است: «به نظر می‌رسد ما در مساله زنان خیلی کم‌کاری داریم. چند روز پیش کتابی مربوط به همسر رئیس‌جمهور آمریکا را به من دادند که در ایران ۳۷بار ترجمه شده و هر بار با تیراژ بالا منتشر شده است. عنوان کتاب میشل رویای دختر آمریکایی است. از من خواستند مشابه این کتاب را بنویسم. کتاب را خواندم خیلی قشنگ و جذاب و تاثیرگذار بود. حتی بخش‌هایی از آن را به رئیس‌جمهور نشان دادم و ایشان گفتند کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است.» مختصات کتاب مورد اشاره خانم علم‌الهدی چنین است: «کتاب «شدن» اثر میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا یعنی باراک‌حسین اوباما در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و در مدت ۱۵روز دو میلیون نسخه در آمریکا و کانادا فروش داشت و همین باعث شد به پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا تبدیل شود. میشل اوباما با استفاده از شیوه‌های روایی و عمیق خواننده را به دنیای خود دعوت می‌کند و تجربیاتی را بیان می‌کند که شخصیت او را از دوران کودکی در منطقه‌ای فقیرنشین در شیکاگو تا زمانی که به بانوی اول آمریکا نائل گردید، شکل می‌دهد. این کتاب شرحی است از موفقیت‌ها و ناکامی‌های او در زندگی شخصی و عمومی. او در این کتاب به مشکلات ازدواجش ازجمله سقط‌جنین اشاره می‌کند و می‌گوید چگونه پس از دو بار بارداریِ ناکام، عاقبت، با لقاح مصنوعی موفق شد بچه‌دار شود. کتاب «شدن» به ۲۴ زبان در کشورهای مختلف جهان منتشر شد و هنوز طرفداران زیادی در جهان و به‌ویژه ایران دارد.»
جذاب است اما نکته جدیدی نداشت!
نکته قابل تامل آنجاست که او نظر ثابتی درباره کتاب میشل ندارد چنانکه در بخش نخست اظهاراتش کتاب شدن را جذاب و تاثیر‌گذار می‌خواند اما در ادامه می‌گوید: «بعید می‌دانم یک نفر این کتاب را نوشته باشد و تیم متخصص درگیر آن بوده‌اند. کتاب برای دختران جهان الگوسازی می‌کرد. الگوی او الگوی سیندرلا است. دختری معمولی از زندگی معمولی حرکت می‌کند و به بالاترین مقام دنیوی می‌رسد. از جهت الگوی زنانگی چیز جدیدی نداشت اما امروزی و اثرگذار نوشته شده بود. وی ادامه داد: اما رویای دختر ایرانی چیست؟ آیا رویای دختر ایرانی چنین چیزی است که من بر اساس آن زندگینامه خود را بنویسم؟ وقتی به زندگی همسران مدافع حرم نگاه می‌کنیم، می‌بینم رویای دختر ایرانی این نیست و کسانی دیگر باید این کتاب را بنویسند. بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی شهادت‌طلبی است. شهید شدن، ممکن است ناشی از ضعف سیستم‌های امنیت باشد. اما بزرگ‌ترین دستآورد، آرزوی شهید شدن است. کسانی که می‌توانند دست به قلم شوند رویای دختر ایرانی را بنویسند.«
محتوای کتاب علم الهدی؟
جمیله علم‌الهدی دارای مدرک دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی است که سابقه تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی، امام صادق (علیه‌السلام)، علامه طباطبائی و تربیت معلم و عناوینی چون مدیر پژوهشی برگزیده در سال 1387، مؤلف پایان‌نامه برتر در سال 1382 با عنوان «تبیین ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی و دلالت‌های آن در برنامه درسی (رساله دکتری)»، مدیر مؤسسه پژوهشی برتر در سال 1388 (جشنواره فارابی)، مجری اصلی طرح پژوهشی برتر استان تهران در سال 1388 با عنوان فلسفه تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه اسلامی و نویسنده کتاب برگزیده سال 1388 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت» را در سوابق آموزشی و پژوهشی خود دارد. وی در حال حاضر رئیس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی است. با جست‌وجوی نام او در جست‌وجوگرها این نتیجه به‌دست می‌آید که تاکنون دو کتاب به نام‌های «نظریه اسلامی تعلیم و تربیت» و «نظریه اسلامی رشد انسان» از او منتشر شده است. حالا هم می‌خواهد با الهام از میشل اوباما کتابی را منتشر کند که ظاهرا خاطراتش از زمانی خواهد بود که پدرش به تربیت اسلامی او و دیگر فرزندان خانواده پرداخت و مسیری را روایت می‌کند که به ازدواجش با سیدابراهیم رئیسی منتهی شد. او احتمالا در این کتاب ذکر خواهد کرد که چگونه و بدون هیچ آمادگی قبلی لقب همسر رئیس‌جمهور را دریافت کرد!
هدیه کریسمس چی بدیم حالا؟
ابهاماتی درباره اظهارات اخیر جمیله علم‌الهدی درباره انتشار کتاب وجود دارد. اگر قرار است همان‌طور که خودش اشاره کرده، کتابی مشابه کتاب میشل اوباما منتشر کند که بر اساس اظهارات خودش با رویکرد سیندرلایی خواهد بود یعنی از زندگی در طبقه پایین جامعه تا رسیدن به اوج را روایت خواهد کرد. او در بخش دیگری از مصاحبه اخیرش عنوان کرده که «در کریسمس به برخی از زنان با هماهنگی وزارت خارجه نامه نوشته و بر موضوعات معنوی مشترک اشاره کرده بودم و گفته بودم لازم است در جهان امروز زنان فکر جدیدی ارائه دهند. گفتند تعدادی از اینها می‌خواهند به ایران بیایند و با شما ملاقات کنند. مانده بودم چه به آنها هدیه بدهم. درسفر رئیس‌جمهور هم مانده بودیم چه هدیه معنوی به روسیه ببریم. گفتم آیا چهل حدیث درباره زنان داریم؟ گفتند نه. گفتم کتابی که بتواند صد زن برتر اسلام را معرفی کند داریم؟ گفتند نه. صد روز دیگر همسر رئیس‌جمهور زیمباوه قرار است بیاید و کتابی که بتواند از زبان معصومان یا قرآن در این حوزه باشد نداریم.» به اعتقاد برخی دلواپسان، واژه کریسمس در تضاد با فرهنگ ایرانی و اسلامی است و نباید در ایران در اندیشه مورد توجه قرار دادن این ایام بود اما جمیله علم‌الهدی دغدغه هدیه‌هایی را دارد که در این روز باید اهدا کند. انتقادات او به این نتیجه رسید که باید کتاب‌هایی نوشته شود که احتمالا یکی از آنها کتابی است که با الگوبرداری از میشل اوباما منتشر خواهد کرد!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار