| کد مطلب: ۱۰۳۰۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد

اخراج اساتيد، اين بار محمد فاضلي؛- مبادا خجالت بكشيد!

آرمان ملی- حمید شجاعی: تسویه دانشگاه‌ها از اساتید برجسته همچنان ادامه دارد و گویا قرار است این رویکرد همچنان ادامه یابد و دانشگاه‌ها از حضور این اساتید در حوزه‌های مختلف خالی بماند. در این راستا پس از آنکه طی سال‌های گذشته و حتی تا کنون شاهد پروژه پاکسازی و یکسان سازی دانشگاه آزاد اسلامی از اساتید کلید خورد روند تغییرات نشان می‌دهد که گویا این رویه پس از دانشگاه آزاد در دانشگاه‌های دولتی نیز باب شده است و باید هر از چندی شاهد تصفیه، اخراج یا به معنای آکادمیک آن عدم نیاز دانشگاه‌ها به اساتید صاحب فکر، اندیشه و برجسته باشیم. پس از آنکه طی یکی دو سال گذشته فاطمه هاشمی فرزند ارشد مرحوم آیت‌ا... هاشمی از واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی کنار گذاشته و به عبارتی اخراج شد. چندی بعد صادق زیباکلام استاد برجسته و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات از این واحد دانشگاهی برکنار و اخراج شد تا رویه تعدیل اساتید دگراندیش رنگ و بوی جدی‌تری به خود بگیرد. کما اینکه امسال نیز طی چند ماه اخیر اتفاقی مشابه رخ داد و طی آن دکتر بیژن عبدالکریمی استاد برجسته فلسفه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال کنار گذاشته و اخراج شد. هر چند که با فشار رسانه‌ها ریاست عالیه دانشگاه آزاد دستور بازگشت به کار دکتر عبدالکریمی را داد. این در حالی است که در یکی دو ماه گذشته نیز مهدی مطهرنیا آینده پژوه سیاسی و اجتماعی و استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد قم نیز بنا بر همین رویکردهای تسویه‌ای و سیاسی از این دانشگاه کنار گذاشته شده است. نکته اینجاست که دانشگاه مکانی علمی و آکادمیک است و کاری به مباحث سیاسی، جناحی و حزبی ندارد که بخواهند برخی اساتید را به جهت دگراندیشی یا گرایش به دیگر تفکرها و جریان‌ها از دانشگاه اخراج کنند. هر چند که اساتید دانشگاه گرایشی سیاسی ندارند و اگر هم داشته باشند آن را در امور تدریس و دانشگاه دخالت نمی‌دهند. حتما باید دیگر اساتید کنار گذاشته شده نیز مانند ماجرای دکتر عبدالکریمی اعتراض کرده و با فشار افکار عمومی و رسانه‌ها به دانشگاه بازگردند؟ آنچه مسلم است اینکه اساسا اگر بخواهیم همه را تسویه کنیم و گفتمان مختلف نباشند گفتمان دولت نیز شنیده نخواهد شد و از وجود تضارب آرا و عقاید است که شکوفایی به وجود می‌آید.
احراج؛ این بار نوبت فاضلی
روز گذشته بود که خبری منتشر شد که چندان خوشایند نبود و بازهم دانشگاه‌‌های کشور از یک استاد برجسته محروم شدند. خبری که با وجود رویکردهای اخیر وزارت علوم و دانشگاه آزاد چندان بعید هم به نظر نمی‌رسید. اینکه دکتر محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی از این دانشگاه اخراج شد. اصل ماجرا این است که دانشگاه شهید بهشتی، حکمی مبنی بر عدم نیاز به محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشکده صادر کرده که این حکم به معنی اخراج وی از دانشگاه تلقی می‌شود. فاضلی در سال‌های گذشته رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بوده است و طی ماه‌های اخیر نیز مدیریت پادکست دغدغه ایران را بر عهده داشت. استادی توانمند و برجسته که صرفا به جهت بیان دیدگاه‌ها و بیان مشکلات جامعه از کار کنار گذاشته شده است. امیر ناظمی معاون سابق وزیر ارتباطات در اینستاگرام با انتقاد از این اقدام نوشته است: «اگر در این دوره وزارت علوم یک سیاست داشته باشد نامش «سیاست اخراج» است و وزیر علوم هم در بهترین حالت دربانی است که راه خروج را نشان می‌دهد. پیامد سیاست اخراج «پادگانی سازی دانشگاه» است، تا کسی مبادا فکر کند، مبادا سخن بگوید.
در هم ریختن نیروی انسانی
عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی با انتقاد از اخراج دکتر محمد فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: تسویه اساتید به دلایل سیاسی یعنی درهم ریختن ساختار نیروی انسانی کشور. همتی در توئیتی در این باره نوشت: تسویه اساتید از دانشگاه‌ها به‌دلایل سیاسی می‌تواند نشانه تصمیم برای درهم‌ریختن ساختار نیروی انسانی کشور باشد. اخراج ‎دکتر محمد فاضلی از دانشگاه بهشتی تاسف بار است. امیدوارم آقای رئیسی و همسرشان به‌عنوان عضو کمیته جذب این دانشگاه جلوی اینگونه اقدامات بایستند.
واکنش فاضلی
پس از آنکه خبری مبنی بر اخراج دکتر محمد فاضلی استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی از این دانشگاه منتشر شد خود دکتر فاضلی به این اتفاق واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: یکی از بدترین لحظات در تاریخ هر ملتی می‌تواند لحظه یا دوره‌ای باشد که در آن دیگر هیچ کاری، هر قدر که دور از عقل سلیم و انتظار عامه مردم باشد، تعجب بر انگیز نباشد. لحظه‌ای که در مقابل تعجب از هر کار ناشایستی، خلق‌ا... بگویند: تو غیر از این انتظار داشتی؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار