| کد مطلب: ۱۰۳۰۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد

خرید سربازی آقازاده‌ها، فقط 15000 یورو!

آرمان ملی- رهــا معیری: موضوع حرفه‌ای شدن خدمت سربازی، این روزها یکی از برنامه‌های اصلی مجلس یازدهم است که نمایندگان مردم، باور دارند دو سال خدمت اجباری یکی از موانع پیش‌رو در جهت ازدواج است و قصد دارند مانند بسیاری از کشورها، خدمت سربازی را به‌شکل حرفه‌ای در بیاورند. هر چند که سازمان نظام وظیفه و ناجا، با این طرح مجلس بارها مخالفت کرده است، اما با وجود اینکه موضوع سربازی به ستاد کل نیروهای مسلح مربوط می‌شود، اما قانون نظام وظیفه متعلق به مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان مجلس درباره آن تصمیم می‌گیرند. با وجود اینکه در ســـال 95 - 96، موضوع خرید سربازی برای مشمولان غایب با بیش از 8 سال غیبت، مطرح گردید، این طرح خیلی زود با واکنش منفی نمایندگان و نیروی انتظامی روبه‌رو شد، چون معتقد بودند که این طرح تبعیض میان «دارا» و «ندار» است و افراد «ندار» و از اقشار پایین جامعه با یک یا دو فرزند مجبور به رفتن به سربازی هستند، آن هم در شرایطی که محدودیت‌های اجتماعی و شغلی برای افراد غایب و سرباز فراری هر‌روز بیشتر می‌شد، افراد ثروتمند و به قول معروف «دارا» با 30 تا 40 میلیون تومان نقد یا اقساط، می‌توانستند کارت معافیت از خدمت را جلوی درب منزل تحویل بگیرند. حال مجلس یازدهم با شکست این طرح به‌دنبال طرحی است که از دو دهه پیش مطرح گردیده، اما هیچگاه به سرانجام نرسیده است. کارشناسان موافق این طرح بر این باورند، سرباز باید به صورت حرفه‌ای آموزش ببیند وگرنه نمی‌تواند سربزنگاه‌ها از خود و کشورش محافظت کند. از سوی دیگر نیاز نیروهای مسلح کشور به سرباز دست‌کم ۴۰۰ هزار نفر در سال است که باید از بین مشمولان که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر می‌شوند، تأمین شود و این موضوع در طرح مجلس یازدهم لحاظ شده است از سوی دیگر آموزش حرفه‌ای سرباز هزینه‌بر است و دو سال سربازی آن‌قدر ارزش ندارد تا این همه برای حرفه‌ای شدنش هزینه و بعد رهایش کنیم تا دنبال کار خود برود. به عبارت دیگر در طرح موردنظر آن‌هایی که تمایل داشته باشند به سربازی می‌روند اما مدت سربازی‌شان پنج ساله است و هر سال هم قراردادشان تمدید می‌شود و پس از این مدت با موافقت خودشان و فرمانده یگان مربوطه به استخدام نیروهای مسلح یا وزارت دفاع درمی‌آیند.
خرید سربازی با 150 هزار یورو
اما با وجود کسری منابع ارزی کشــور، حال نمایندگان طرحی ارائـه کـــرده‌اند که بر اساس آن، افرادی خاص می‌تواننــد سربــازی را با یورو خریداری کنند. در شرایطــی که هنوز تکلیف بسیاری از مشمولان برای فــرار از سربازی، در کشورهای دیگر مانده‌اند و به کشــور بازنگشته‌اند (مانند مهرداد پولادی، بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران، که از استرالیا و اردوی تیم‌ملی پس از حذف ایران دیگر به کشورش بازنگشت چون مجبور بود به خدمت سربازی برود.) حــال کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، طرحی ارائه داده که افراد مشمول خارج از کشور با مبلغ ناچیز 150‌هزار دلار! می‌توانند از معافیت خدمت برخوردار شوند، این در حالی است که 70 تا 80 درصــد افراد جوانی که از ایران برای ادامه تحصیل و کار خــارج می‌شوند، هیچگاه به زادگاه‌شان باز نمی‌گردند، مگر اینکه منظور مجلس آقازاده‌هایی باشند که در میان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی در رفت و آمد هستند و به باور کارشناسان این طرح نیز پس از مدتی و رفع مشکل برخی از افراد، برداشته و غیرمنطقی خوانده می‌شود. اما در این رابطه یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از آزاد شدن خرید سربازی برای برخی مشمولان در سال آینده خبر داد. محمدرضا میرتاج الدینی، یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: «طبق مصوبه این کمیسیون مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو می‌توانند جهت خرید خدمت سربازی اقدام کنند. طبق این مصوبه آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمــان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌توانند خدمت سربازی‌شان را خریداری کنند. » طبق این مصوبه آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌توانند خدمت سربازی‌شان را خریداری کنند. با این حال این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خرید سربازی برای مشمولان جدید موضوعیت ندارد، افزود: این شامل مشمولانی می‌شود که حداقل ۵ سال از غیبت آنها گذشته باشد. آنها می‌توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو نسبت به خرید خدمت سربازی اقدام کنند. هدف از این مصوبه این است که این افراد برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند.
بازهم عدم عدالت در جامعه
با این حال، حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس می‌گوید: «قانون فصل‌الخطــاب است. اما در این‌باره ستاد کل نیروهای مسلح حق تصمیم‌گیری داشته و می‌تواند مقابل طرحی بایستد. درسـت است که اسما مجلس این کار را انجام می‌دهد، اما در عمـــل ستاد کل نیروهــای مسلح تأثیرگذار است. طرح‌های مربوط به خدمت سربازی بدون نظر ستاد کل عملیاتی نشدند. حتی در دوره‌های زمانی که دولت لایحه می‌آورد و به نوعی درآمدزایی می‌کرد و به بعضی مشمولان اجازه خرید می‌داد. » او به نخستین بودجه مجلس دهم اشاره می‌کند و اینکه در آن به خرید خدمت اشاره شده بود و ستاد کل با آن مخالفت کرد، و در ادامه صحبت‌هایش باور دارد، «نمایندگان مجلس تحت فشار موکلان خود قرار دارند؛ از این‌رو نمایندگان طرح‌های مختلفی ارائه می‌کنند، ولی در نهایت این نیروهای مسلح است که اجازه انجام طرحی را صادر می‌کند. حرفه‌ای شدن نظام سربازی در ایران، طرح بسیار خوبی هم بود. در این پروژه‌ ۱۰ساله قرار بود، هرسال ۱۰درصد سربازی در ایران حرفه‌ای شود؛ زیرا فقط چند کشور در دنیا سربازی اجباری دارند. علاقه‌مندان نیز می‌توانند به‌صورت پیمانی در مدت ۵سال و به شکل انتخابی باشند. این خدمت هم وقفه‌ اساسی در زندگی مردم است. » او همچنین به راه‌حل مقطعی مثل فروش خدمت سربازی اشاره می‌کند که با توجــه به نیاز دولت به پول معمولا موافقت‌هایی صــورت می‌گیــرد؛ نتیجه نیز ایجاد عدم‌عدالت در جامعه می‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار