| کد مطلب: ۱۰۳۰۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد

آمريكا، توپ را به زمـين ايران انداخت

آرمان ملی : تحرکات برجامی در کشورهای مذاکره کننده با ایران تعطیل نشده و تاکید دارند موضع ایران معیار تداوم مذاکرات است مانند سخنگوی‌ کاخ سفید در یک‌ کنفرانس خبری به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره احیای برجام پاسخ داد. جن ساکی سخنگوی‌ کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره مذاکرات وین مبنی بر اینکه دلیل خوش‌بینی موجود در اظهارات او چه بوده است و آیا آمریکا برنامه دارد تضمینی را که ایران برای عدم تکرار خروج یک‌جانبه از برجام از واشنگتن می‌خواهد، ارائه دهد، گفت: فکر می‌کنم بستگی‌ به این دارد که ایران چه چیزی را می‌خواهد پای میز مذاکرات بیاورد. بنابراین، رئیس‌جمهور بر این عقیده است که دیپلماسی اولین و بهترین انتخاب است. ساکی با گفتن اینکه در دور هشتم مذاکرات وین قرار داریم و «باید دید چه می‌شود»، گفت: او [رئیس‌جمهور] همچنین هفته‌های‌پیش از تیمش‌خواست طیفی از گزینه‌ها را آماده کنند. او در ادامه با انتقاد از تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج از برجام‌ در سال ۲۰۱۸، ادعایی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد و گفت: اگرچه یک سری واقعیت‌هایی هم وجود دارد، آنچه اکنون شاهدش هستیم به خاطر تصمیم رئیس‌جمهور قبلی برای خروج از توافق هسته‌ای ایران است، و این‌ یعنی ایران به تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیازش نزدیک‌تر شده است. ما حالا نسبت به زمانی که در توافق بودیم، از شفافیت برخوردار نیستیم و [نسبت به برنامه هسته‌ای ایران] دید مثبتی نداریم. حملات بیشتری هم در سراسر جهان علیه متحدان و شرکایمان انجام گرفته است. آنچه اکنون شاهدش هستیم به خاطر تصمیم رئیس‌جمهور قبلی برای خروج از توافق هسته‌ای ایران است. سخنگوی‌ کاخ سفید افزود: تیم او [دونالد ترامپ] آن موقع وعده داده بودند، توافق قوی‌تری انجام خواهند داد و این اتفاقات نخواهند افتاد. این حقیقت نداشت. گفتنی است اظهارات ساکی در پی این مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری خود در نخستین سالگرد انتخابش به این عنوان، گفت «هنوز وقت ترک گفت‌وگوهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در وین نیست و این مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته است.» جو بایدن در این کنفرانس خبری که در کاخ سفید برگزار شد، گفت: کشورهایی که در کنار آمریکا با ایران مذاکره می‌کنند، توافق نظر دارند. نماینده روسیه در وین هم از دیدار شرکای برجام با آمریکا بدون حضور ایران برای بررسی روند مذاکرات وین خبر داد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: شرکای برجام(بدون ایران) و آمریکا برای ارزیابی وضعیت امور مذاکرات وین دیدار کردند. اولیانوف در ادامه نوشت: همکاران غربی همان طور که به طور علنی هم این کار را کرده‌اند، بر ضرورت نهایی‌سازی مذاکرات در اسرع وقت تاکید کرند. روسیه هم این ضرورت را احساس می‌کند اما مخالف ضرب‌الاجل‌های ساختگی است. اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که دور هشتم مذاکرت وین در دی‌ ماه آغاز شد و از چند هفته گذشته تا کنون ادامه‌دار بوده است. وزرای امور خارجه برجام و سه کشور اروپایی برجام روز گذشته دیدار کرده و بر ضرورت بازگشت به اجرای کامل برجام تاکید کرده بودند. تاکید بر فوریت و ضرورت احیای برجام، همچنین در دیدار دیروز وزیر امور خارجه آمریکا با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.
دیدار مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا
همچنین مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین با انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات در هتل کوبورگ وین دیدار کرد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در این باره در صفحه توئیترش نوشت: همکاران غربی همان طور که به طور علنی هم این کار را کرده‌اند، بر ضرورت نهایی‌سازی مذاکرات در اسرع وقت تاکید کرند. روسیه هم این ضرورت را احساس می‌کند اما مخالف ضرب‌الاجل‌های ساختگی است. همچنین دیداری میان نماینده روسیه و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین پیرامون مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین انجام شد. دور هشتم مذاکرات وین که از دی ماه آغاز شده بود همچنان ادامه دارد. طرفین مذاکرات از جمله دولت آمریکا که به طور غیرمستقیم و از طریق هیات‌های دیگر کشورها با ایران در وین مذاکره می‌کند، گفته‌اند پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین انجام شده است.
تاکید بر ضرورت احیای برجام
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از دیدار وزیر امور خارجه این کشور با صدراعظم آلمان خبر داد و اشاره کرد که موضوع احیای برجام از موضوعاتی بوده است که آن دو درباره‌اش گفت‌وگو کرده‌اند. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه این‌ کشور در بیانیه‌ای از دیدار آنتونی‌بلینکن‌وزیر امور خارجه این کشور و اولاف شولتز صدراعظم آلمان در برلین خبر داد و با اشاره به دیگر محورهای گفت‌وگوی آن‌ها، نوشت: آن دو بر ضرورت رسیدن به تفاهمی بر سر بازگشتی دوجانبه‌ به اجرای کامل برجام[توافق هسته‌ای]، پیش از آنکه دریچه[دیپلماسی] برای انجام دادن این کار بسته شود، تاکید کردند. به گزارش ایسنا، دیدار وگفت‌وگوی وزیر امور خارجه آمریکا وصدراعظم آلمان پیرامون احیای برجام در حالی است که دور هشتم مذاکرات وین در جریان است. بلینکن همچنین روز گذشته، با وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام دیدار داشته است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیات مذاکره کننده آمریکایی در وین روز پنج‌شنبه در توییتی در این باره نوشت نوشت: آنتونی بلینکن با ژان ایو لودریان، آنالنا بِربوک و جیمز کلورلی درخصوص ضرورت بازگشت به اجرای کامل برجام توافق کرد. زمان کمی باقی مانده تا تفاهمی حاصل و اجرا شود پیش از آنکه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران جلوی این فرصت را بگیرد. ند پرایس نیز در توییتی با اشاره به دیدار بلینکن با همتایان اروپایی‌اش عنوان کرد: «ضرورت بازگشت متقابل به برجام» یکی از محورهای گفت‌وگوی این مقامات ارشد غربی بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار