| کد مطلب: ۱۰۳۰۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد

زوایای باز نشدن ایربگ‌ها

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو

ارزیابی‌ها نسبت به حادثه اخیر تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان- اهواز که بر اساس اعلام پلیس راهور ایربگ هیچ کدام از خودرو‌ها باز نشده است، نیازمند بررسی‌های دقیق کارشناسی است و پس از دریافت نظریات کارشناسان می‌توان نسبت به آن اظهارنظر نمود. تعداد ۱۵ دستگاه از خودروها، متعلق به ایران خودرو بوده که ۵ دستگاه مدل‌هایی را شامل می‌شده که از مبدا کارخانه فاقد ایربگ بوده‌اند. ۱۰ خودرویی نیز که دارای ایربگ بوده‌اند، باید تحت کنترل قرار بگیرند، زیرا برخی از مالکان به منظور عدم ورود خسارت مالی و آسیب به خودرو ناشی از باز شدن ایربگ، این قطعه را در حالت خاموش نگه می‌دارند که این موضوع با دیاگ زدن قابل تشخیص است که البته ایربگ یکی از خودرو‌ها عمل کرده است. این موضوع که برخورد‌ها از قسمت عقبی یا جلویی خودرو اتفاق افتاده نیز باید روشن شود، زیرا ایربگ قطعه‌ای است که راننده و سرنشینان را در برابر تصادف از جلو محافظت می‌کند. همگی در برابر روشن شدن زوایای این حادثه مسوول هستیم، به حضور خودرو‌های خارجی در این حادثه و این‌که آیا ایربگ این خودرو‌ها باز شده یا صرفا این موضوع شامل خودرو‌های داخلی می‌شود. اکنون خودروسازان در حال انجام اقدامات کارشناسی به منظور روشن شدن ابعاد این قضیه هستند تا نتیجه‌گیری درستی حاصل شود تا با مشخص شدن حیطه مسئولیت‌ها و نواقص، مشکلات به شکل ریشه‌ای حل و فصل شود. ایربگ قطعه‌ای است که نصب آن تحت استاندارد اجباری سازمان ملی استاندارد قرار دارد، در حال حاضر تمام خودرو‌های تولید داخل دارای ایربگ هستند و در زمان تست اولین نمونه، عملکرد این قطعه تحت کنترل قرار می‌گیرد، اما به هر حال ایربگ زمانی عمل می‌کند که از مدار خارج نشده باشد. بر نظارت ماهانه چندین نهاد از جمله شرکت بازرسی کنترل کیفیت و استاندارد، سازمان ملی استاندارد و محیط زیست بر کیفیت تولید قطعه و خودرو تاکید داریم. اگر استاندارد‌های تعریف شده رعایت نشده باشد، خودرو‌های تولیدی از خطوط تولید خودروسازان و کارخانجات خارج نخواهد شد. ارتقای کیفیت یک امر دائمی است و استاندارد‌های تعریف شده حداقل کیفیت‌ها را در نظر دارند، به آموزه‌های دینی مبنی بر اینکه مومن باید امروزش بهتر از دیروزش باشد، ارتقای کیفیت به طور پیوسته باید پیگیری شود، ضمن اینکه بهبود آن الزامی است. چنانچه continuous improvement در اروپا و یا تعریف کایزن در زبان ژاپنی مبنی بر بهبود مستمر نیز همین معنا را القا می‌کند. نظارت نهاد‌های ذیربط و اعمال سیاست‌های بهبود کیفیت در صنعت قطعه‌سازی نیز ساری و جاری است و کلیه قطعات از جمله قطعه ایربگ که در خطوط قطعه‌سازی به تولید می‌رسند، از آزمون Test Report عبور می‌کنند و تمامی اجزای آن از کیفیت‌های لازم و کافی برخوردار هستند. درخواست قطعه‌سازان از نمایندگان محترم مجلس، نهاد پلیس و مردم این است که در صنعت خودرو سیاسی‌کاری نشود به طوری که خودرو وسیله‌ای برای از میدان به در کردن رقبای سیاسی باشد، زیرا خودرو همچون سایر کالا‌هایی که در کشور به تولید می‌رسد، یک کالای تولیدی است. علت حساسیت ویژه بر روی کالای خودرو این است که برخی هدف‌هایی نظیر واردات خورو‌های خارجی را دنبال می‌کنند و ابزار آن را تخریب خودروی داخلی می‌دانند. بر همین اساس برای رفع این مشکل در جلسه وزارت صمت پیشنهاد موافقت با صدور مجوز واردات خودرو مطرح شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار