| کد مطلب: ۱۰۳۰۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد

کمک وزیر به میدون بابت کارآفرینی؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: شاید کمتر کسی تصور می‌کرد حجت‌ا... عبدالملکی که تا چند ماه پیش در جایگاه داوری مسابقه کارآفرینی میدون که از شبکه 3 سیما پخش می‌شود فعالیت می‌کرد به فاصله کوتاهی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شده، رای اعتماد بگیرد و به وزارت برسد. اما این اتفاق رخ داد و وزیر جدید نیز پس از استقرار نیروهای خود به روند جاری امورات وزارتخانه پرداخت. اما آنچه که طی چند وقت اخیر سوژه محافل رسانه‌‌ای شده دستور پرداخت 6 میلیاردی وزیر به برنامه میدون است که بازتاب زیادی داشته و واکنش‌هایی را با خود همراه کرده است. این در حالی است که روز گذشته نیز روابط عمومی صداوسیما دراین خصوص با انتشار جوابیه‌ای دریافت این مبلغ از وزارت کار را حق منطقی و قانونی خود دانسته است.
ماجرای یک کمک!
چندی پیش بود تصویری از نامه علی فروغی مدیــر شبــــکه ســـه سیما خطـــاب بــه حجت‌ا... عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم منتشر شده که در آن فروغی از وزیر کار درخواست تخصیص اعتبار ۴۸ میلیارد تومانی برای ساخت و تولید ۷۸۰ قسمت مسابقه «میدون» را داشته است. حال اینکه وزیر کار پیرو این نامه، با پرداخت ۶ میلیارد تومان برای پشتیبانی از این برنامه موافقت کرده است. این در شرایطی است که برخی معتقدند که تخصیص این بودجه برای یک مسابقه تلویزیونی آن هم در این شرایط اقتصادی نا بسامان جامعه چه میزان اهمیت و ضرورت دارد و اساسا این نوع تخصیص اعتبارها با روح کلی دولت سیزدهم و آنچه بهبود وضع معیشتی مردم و تغییر به نفع مردم گفته شده مغایر است. جالب اینکه عبدالملکی پیش از این در مجلس در خصوص اشتغالزایی گفته بود که وظیفه وزارت کار اشتغالزایی و یافتن کار برای مردم نیست بلکه این وزارتخانه صرفا هماهنگی با سایر وزارتخانه‌ها را بر عهده دارد. نکته اینجاست؛ وزیری که امروز خود را زیر تیغ استیضاح نمایندگان خانه ملت می‌بیند بر چه اساسی دستور پرداخت 6 میلیارد به برنامه میدون را داده و اساسا برنامه میدون چه میزان در اشتغازایی و توسعه و پیشرفت کارآفرینی موثر واقع شود؟ این در حالی است که عبدالملکی در حالی مشارکت در ساخت مسابقه میدون را در راستای توسعه کارآفرینی در ایران می‌داند، که هفته‌های اخیر بار دیگر ایجاد شغل با یک میلیون تومان را مطرح کرده بود. او گفته بود که عدم آموزش مشکل اصلی کارآفرینی و ایجاد کسب و کار با سرمایه اندک است. با این حال برخی اقتصاددانان معتقدند که این سخنان آقای وزیر مبنای علمی ندارد و طرح‌های اشتغال‌زا باید براساس برنامه‌های مدون و با توجه به الزامات و اصول علم اقتصاد و با نگاه توسعه‌گرا ارائه شوند. آنها معتقدند که با برنامه و نمایش میدون نمی‌توان در حد انتظار کارآفرینی، توسعه و اشتغال ایجاد کرد. این در حالی است که اخیرا بهزاد مهرکش دستیار عبدالملکی وزیر کار با تایید هدیه‌ علی‌الحساب ۶ میلیارد تومانی به برنامه‌ تلویزیونی «میدون» در توئیتی نوشت: «وظیفه خودم می‌دانم از افرادی که در انتشار این نامه کمک کردند تشکر کنم؛ اینکه وزارت کار در دوره جدید به جای پشتیبانی از جریان‌های سیاسی، باندهای بدنام و حقوق بگیران غیر حضوری! به حمایت از کارآفرینی می‌پردازد حتما صاحبان مشاغل مهارت محور را خوشحال و عده‌ای را هم ناراحت خواهد کرد.» این در حالی است که بسیاری از جمله نمایندگان مجلس معتقدند عملکرد وزیر کار چندان مطلوب نبوده و انتقادات بسیاری بر آن وارد است.
قدردانی از سکوی پرتاپ
تخصیص بودجه 6 میلیاردی برای مسابقه تلویزیونی میدون واکنش بسیاری را بر انگیخت و هر کسی از ظن خود به این مساله واکنش نشان داد. چنانکه علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در واکنش به هدیه شش میلیاردی حجت عبدالملکی به برنامه «میدون»، گفته: «الحمدا... که جهان، جهان اطلاعات است و هیچ چیز قابل کتمان نیست. اگر چنین موضوعی وجود داشته و اثبات شود که خارج از چارچوب‌های قانونی اتفاق افتاده باشد هم دادستان می‌تواند ورود پیدا کند و هم ما نمایندگان می‌توانیم ورود و سوال کنیم که محل چنین پرداخت‌هایی چه بوده است. البته در گام اول باید صحیح بودن این اسناد و مدارک محرز شود و بعد امکان رسیدگی آن‌ها انجام شود.» البته این تنها واکنش نبوده و سیدجواد حسینی‌کیا دیگر نماینده مجلس نیز در اظهار نظری متفاوت بیان کرده «این عددها عدد سنگینی نیست که کل معادلات را به هم بریزد. یک بخشی از آن حساسیت‌های فضای رسانه است. هر ماه نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، دولت به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند که حقوقشان را پرداخت کنند، حال این ۶ میلیارد به کجای این یک سال بر می‌خورد. جالب این است که خود زیر مجموعه‌های صندوق‌های بازنشستگی هلدینگ‌هایی دارند که آن‌ها هم مسئولیت اجتماعی دارند. ضمن اینکه این عددها عدد سنگینی نیست که کل معادلات را به هم بریزد. یک بخشی از آن حساسیت‌های فضای رسانه است.» این در حالی است که عبدالملکی وزیر فعلی کار پیش از سمت وزارت کار داوری مسابقه میدون را عهده‌دار بوده است و از این رو برخی معتقدند که مسابقه «میدون» سکوی پرتاب عبدالملکی به وزارت کار بوده است و از این رو این هدیه میلیاردی را شاید بتوان ادای دِین کوچک ایشان در قبال خدمات ارزنده شبکه سه دانست.
واکنش صداوسیما
روابط عمومی صداوسیما درباره اختصاص حمایت ۶ میلیارد تومانی به برنامه «میدون» شبکه سه توضیحاتی ارائه کرد. در پی درج خبر و انتقاداتی در برخی رسانه‌ها در زمینه اختصاص «حمایت شش میلیارد تومانی از یک برنامه تلویزیونی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، اداره کل روابط عمومی صدا و سیما، برای تنویر افکار عمومی جوابیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: در پی انتقاد به اختصاص حمایت شش میلیارد تومانی به ساخت برنامه «میدون» محصول شبکه سوم سیما، به استحضار می‌رساند: برنامه میدون، گامی است در مسیر شناسایی و معرفی صاحبان ایده و نخبگان و کارآفرینان، از این رو طبیعی است که یکی از بازوهای حمایتی این برنامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب شود. چنان که بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهادها نیز بنا به ماموریت و موضوع برنامه‌ها، در برنامه‌سازی، یاری کننده رسانه‌ملی هستند. بنابراین، دریافت کمک یاد شده امری غیرطبیعی و بیرون از حدود فعالیت رسانه‌ملی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حساب نمی‌آید. در بخشی از جوابیه است: بدیهی است؛ یکی از وظایف کلان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقویت اشتغال و کارآفرینی است. در همین مسیر کمک وزارت کار به شبکه سه و برنامه هدف نظر در این شبکه، منطقی، قانونی و در راستای وظیفه ذاتی وزارتخانه است. در پایان این جوابیه آمده است: انتظار می‌رود که رسانه‌ها، با اطلاعات و علم نسبت به رویدادها، موضع‌گیری منصفانه و حرفه‌ای کنند و صرفاً با اتکا به شنیده‌ها یا برداشت سلیقه‌ای و شخصی، موجب اتهام و تشویش اذهان عمومی نشوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار