| کد مطلب: ۱۰۳۰۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد

كورسوي اميد در مهاجرت‌هاي كور

آرمان ملی: ایران در ۲۰ سال آینده از پیرترین کشورها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم! گیر افتادن‌ ایران در گرداب جمعیتی و کاهش روند زاد و ولد، موضوعی چند وجهی است و نه راهکارهای مجلس که وعده مسکن، سهام بورس، خرید خودرو بدون قرعه کشی از کارخــانه و... داده، می‌تواند موجب افزایــش جمعیت و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری و ازدواج شود، نه اعداد و ارقامی که از سقط جنین و مهاجــرت منتشر می‌شود. اما در این میان نمی‌توان به افزایش افسار گسیخته و تمایل به خروج از کشور در میان اقشار جوان بی‌توجه بود.

امروزه در شرایطی تمایل به مهـــاجرت به اقشار متوسط و پایین‌دست جامعه رسیده، که بسیار برای برخورداری از حداقل‌های زندگی بار سفر و سرگردانی در کشورهای اروپایی را به‌جان می‌خرند، در حالی که به باور بسیاری از افرادی که مهاجرت کرده‌اند: «فقط صدای دهل از دو خوش است.» در این میان، آنچه که کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت به آن تاکید دارد، مهم‌ترین امر در کاهش مهاجرت و میل به فرزندآوری در داخل وطن است. او برخلاف وعده‌های سرخرمن سهام بورس، مسکن و پیش خرید خودرو با فرزند سوم یا چهارم، راهکاری افزایش جمعیت و ماندگاری ایرانیان در وطن را «ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان» می‌داند و معتقد است که در صورت تحقق این امر «افزایش جمعیت دور از دسترس نخواهد بود.» وی در ادامه گفته‌هایش افزود: «در مساله جمعیت باید به موضوع سقط جنایی هم توجه ویژه‌ای شده و ابعاد شرعی و قانونی آن به خوبی تبیین شود. امیدواریم با تقسیم کاری که صورت گرفته، بتوانیم به حداکثر اهداف در نظر گرفته شده دست یابیم. آموزش، نقش اساسی در تحقق اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد که باید در بخش‌های مختلف مورد توجه واقع شود که شامل چالش‌های بهداشتی و درمانی، سقط و حتی مسائل اجتماعی مانند طلاق می‌شود.»
افزایش تقاضا برای مهاجرت
اما در این رابطه بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید: «در دو سه سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی که پیش آمده مخصوصا مساله تحریم‌ها، میل به‌همهاجرت بیشتر شده که در کنار آن، عوامل کششی و جاذبه‌ای خارج از کشور هم آن را تقویت می‌کند، در واقع به‌هم پیوستن این دو مورد باعث صعودی شدن روند مهاجرت می‌شود.» همان‌گونه که صلواتی بیان کرد در یکی دو سال گذشته میزان مهاجرت از ایران افزایش پیدا کرده است، پیگیری از چند مرکز دارالترجمه نشان می‌دهد در این مدت تعداد افراد بیشتری برای ترجمه مدارک تحصیلی یا هویتیِ خود به آن‌ها مراجعه کرده‌اند. در یک مورد «نظری»، مدیر دارالترجمه ماندگار می‌گوید: «در یکی دو سال گذشته میزان مراجعه به این موسسه برای مهاجرت افزایش یافته و هرچه به آخر سال نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر هم می‌شود." اما آن‌طور که خبرآنلاین نیز گزارش داده، یکی از مترجمان اصلی که مدارک هویتی را برای مهاجرت ترجمه می‌کند، می‌گوید: «میزان درخواست‌ها برای ترجمه مدارک طی یکی دو سال گذشته افزایش یافته و نسبت به ۱۰ تا ۱۵ سال پیش خیلی بیشتر شده است.»
ناامیدی، دلیل اصلی
همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، مهاجرت عموماً به‌دلیل عوامل دافعــه کشور مبدا و جاذبه کشور مقصد صورت می‌گیـــرد، مشکلات اقتصادی و اجتماعی از مهم‌ترین عوامل دافعه ایران طی چند سال اخیر است، در این رابطه حسینی، مسئول دارالترجمه شکیبا می‎گوید: «وجه مشترک در همه کسانی که می‌خواهند مهاجــرت کنند نا امیدی است، تجربه ۱۵ ساله من نشان می‌دهد آن‌ها از اوضاع کشور نا امید هستند.» البته این اولین بار نیست که شوق رفتن ایرانی‌ها از سرزمین مادری‌شان خبرساز می‌شود. هر از چندگاهی تمایل ایرانیان برای ترک وطن به تیتر رسانه‌ها تبدیل می‌شود. دو سال پیش بود که معاون فرهنگی شهرداری تهران از تمایل ۲۹درصدی مردم به زندگی در کشوری به‌غیر از ایران خبر داد. جوادی یگانه معاون وقت فرهنگی شهرداری تهران و استادجامعه‌شناسی دانشگاه تهران در توئیتی نوشت: «بر اساس پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران (۴۲۶ شهرو مرکز شهرستان با۸۲۰۰۰ نمونه در سال ۱۳۹۵)، ۲۹. ۸ درصد از مردم، تمایل به زندگی در کشوری به‌جز ایران دارند.» با استناد به آمار اعلامی از سوی جوادی یگانه، اگر جمعیت ایران را 80میلیون فرض کنیم، تا پارسال و قبل از شیوع کرونا 23 میلیون و 200 هزار نفر ایرانیان میل به رفتن داشته‌اند. این درحالی است که موسسه گالوپ در سال 2015 آمار ایرانیانی را که میل به‌همهاجرت از ایران داشته‌اند، یک میلیون و 800 هزار نفر اعلام کرده بود. این نشان می‌دهد که میل به رفتن در میان ایرانیان به نسبت ۴سال قبل از آن بیش از 12برابر شده است. بدون تردید با شیوع کرونا و ناتوانی مسئولان در مدیریت این پاندمی و همچنین ناتوانی، تعلل یا سهل‌انگاری در تهیه واکسن کرونا این آمار بیشتر شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار