| کد مطلب: ۱۰۳۰۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد

طرفین برجام درصدد توافق برای احیای برجام

آرمان ملی: مذاکرات احیای برجام در دور هشتم همچنان ادامه دارد و هیأت مذاکره کننده سخت مشغول چانه‌زنی و گفت‌وگو در خصوص اختلاف‌ها و اصطلاحا (پرانتزهای‌باز)ی هستند که سرعت مذاکرات رو به پیشرفت را کند کرده است. در همین خصوص نیز پس از بازگشت سرتیم‌های هیات‌های مذاکره کننده وین شامگاه دوشنبه مذاکره کنندگان ارشد ایران و سه کشور اتحادیه اروپا با حضور نماینده اتحادیه اروپا پس از دو روز وقفه تشکیل جلسه دادند و به گفت‌وگو پرداختند. این در حالی است که حداقل از جانب طرف ایرانی یک نکته غیر قابل بازگشت و اغماض است. اینکه ایران از شروط خود مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضمین برای عدم خروج آمریکا از برجام نخواهد گذشت. از طرفی بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران داخلی و بین‌المللی بر این عقیده‌اند که شاید آمریکایی‌ها بر اساس توافق تحریم‌ها را بردارند و شرایط راستی‌آزمایی را نیز فراهم کنند اما خیلی سخت و شاید نشدنی به نظر می‌رسد که آنها تضمین عدم خروج از برجام بدهند چرا که اولا این مساله به احتمال فراوان با مخالفت کنگره همراه خواهد بود و دولت بعدی نیز خواهد توانست آن را تغییر دهد. با این حال منابع مطلع نزدیک به مذاکرات می‌گویند شرایط خوبی بر مذاکرات وین حاکم است و همه طرف‌های مذاکره نسبت به رسیدن به توافق خوشبین و امیدوارند. چنانکه رسانه‌های خارجی نیز با بررسی چالش‌های موجود بر سر راه مسیر هیات‌های مذاکره‌کننده در وین، با استناد به اظهارات افراد نزدیک به جریان مذاکرات، می‌گویند احتمال رسیدن به یک توافق بر سر احیای برجام، وجود دارد. حال باید دید با وجود پیشرفت‌های گفته شده و اختلافاتی که هنوز حل نشده چه زمانی دود سفید از هتل کوبورگ وین برخواهد خاست و شاهد عکس یادگاری پس از توافق مذاکره کنندگان خواهیم بود.
اروپا به جای تعلل اختلافات را حل کند
مذاکرات وین روز دوشنبه در حالی با بازگشت روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی ادامه یافت که به نظر می‌آید ضلع غربی مذاکرات از تعیین ضرب‌الاجل بیهوده و دستوری برای رسیدن به نتیجه دست برداشته است یا حداقل فهمیده است که نمی‌توان برای مذاکراتی با این حساسیت و پیچیدگی، زمان تعیین کرد. مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه هفته گذشته طبق توافق صورت گفته برای انجام مشورت‌ها و همچنین انجام تنفس و رسیدگی به امور اداری خود به پایتخت‌هایشان بازگشتند و روز دوشنبه مجدد گفت‌وگوهای فشرده را در وین آغاز کردند. البته در این چند روز جلسات کارشناسی برگزار شده و تمرکز جلسات بر روی چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف بوده است. روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی در حالی روز جمعه وین را برای انجام مشورت با پایتخت‌ها ترک کردند که اخبار و گزارش‌ها از روند مذاکرات تا کنون مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌شد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در همین چارچوب تاکید کرد که «موضوعاتی که باقی‌مانده، موضوعات کلیدی هستند که نیاز به اخذ تصمیمات خاص سیاسی دارد به خصوص از طرف واشنگتن و آن‌ها باید تصمیمات خود را در مورد مسائل باقی‌مانده به خصوص موضوع رفع تحریم‌ها اعلام کنند. اگر این اتفاقات در بازگشت تیم‌های مذاکره‌کنندگان کشورها به وین رخ دهد می‌توان گفت با سرعت خوبی به سمت رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا در حال حرکت هستیم.» آن‌طور که رسانه‌های خارجی به نقل از برخی مقامات اروپایی و آمریکایی که نامی از آنها برده نشده است، گفته‌اند؛ طرف‌های غربی زمان بیشتری را به دیپلماسی در وین خواهند داد. این در حالی است که ایران از ابتدای شروع مذاکرات تاکید کرد، برای مذاکرات هیچ چارچوب زمانی خاصی قائل نیست، آنچه پایان مذاکرات را رقم می‌زند، اراده و جدیت طرفین برای رسیدن به نتیجه است. آنچه مسلم است اینکه اگر طرف‌های غربی و آمریکا نگران گذشت زمان هستند بهتر است سریع‌تر نسبت به رفع اختلافات و ابهامات و برداشتن پرانتزها اقدام کنند. سه کشور اروپایی به خوبی می‌دانند که ما به ازای کاهش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران طبق برجام، رفع تحریم‌هاست که باید از سوی آمریکا انجام شود، پس بهتر است به جای تعلل و محاسبه هزینه فایده در خصوص اینکه مذاکرات باید در چه زمانی به نتیجه برسد به وظایف خود در راستای رسیدن به توافقی مطلوب طرفین در جهت برداشته‌شدن تحریم‌ها عمل کنند
مسکو قدم‌های جدی برای لغو تحریم‌ها برداشته است
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات وین اظهار داشت: دولت جدید ایران، با رویکردی عمل‌گرایانه و نتیجه محور و با هدف دستیابی به یک توافق خوب وارد گفت‌وگوهای وین شده است. در این زمینه تاکید می‌کنم که فدراسیون روسیه هم در دستیابی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی و هم در مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با 1+4 نقش موثر و سازنده‌ای داشته و گام‌های مثبتی برای کمک به لغو تحریم‌ها برداشته است. حسین امیر عبداللهیان گفت: ایران در مذاکرات جدید، حسن نیت و عزم جدی دارد. موفقیت این مذاکرات منوط به لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها و بازگشت طرف‌ها به تعهدات خود است. هدف اصلی مذاکرات پیش‌رو باید اجرای کامل و مؤثر توافق سال ۲۰۱۵ میلادی و عادی سازی روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. وی افزود: واضح است تهران به همان میزان که متعهد به عدم انحراف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود است، متعهد به حفظ و صیانت از دستاوردهای دانشمندان و صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز خویش نیز است و به‌رغم تحریم‌های غیر قانونی و غیر انسانی، مصمم به ادامه مسیر توسعه همه جانبه کشور در عرصه‌های هوا ـ فضا، ماهواره‌برها، صنعتی، تجاری، دریانوردی، دفاعی، علم و فناوری‌های نوین است.
رایزنی مورا و ریابکوف
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون وزیر امورخارجه روسیه در مسکو درباره برجام رایزنی کردند. انریکه مورا، که به مسکو سفر کرده است روز گذشته با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از دیدارش با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه خبر داد و تاکید کرد که گفت‌وگوهای خوبی با او داشته است. مورا نوشت: نشست بسیار جالبی با معاون وزیر خارجه روسیه درباره معماری امنیتی اروپا، برجام و ونزوئلا داشتم. برای اتحادیه اروپا مهم است که به پرداختن به این موضوعات و سایر مسائل سیاست خارجی ادامه دهد.
حق ایران برای اخذ تضمین
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به ادعای یکی از مقامات آمریکایی درباره نتایجی که احیای برجام برای ایران در بر خواهد داشت، از موضع ایران در مذاکرات وین مبنی بر تضمین خواهی برای عدم ترک یک‌جانبه برجام از سوی دولت‌های آتی آمریکا، دفاع کرد. میخائیل اولیانوف در واکنش به ادعای ریچارد گلدبرگ عضو لابی صهیونیستی«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» درباره نتیجه‌ای که احیای توافق هسته‌ای برای نقش ایران در منطقه در بر خواهد داشت، در صفحه توئیترش نوشت: بعضی‌ها نمی‌خواهند از سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری درس بگیرند. ایرانی‌ها کاملا حق دارند که دنبال تضمینی در قبال تکرار این ماجراجویی فاجعه‌بار باشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار