| کد مطلب: ۱۰۳۰۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

بهمن ، راه شمال را بسـت

آرمان ملی: بارش‌های برف و باران در جنوب و غرب کشور، ایران را در شرایط بحرانی قرار داده و طی یک هفته گذشته بارش سنگین برف و باران در اکثر نقاط کشور باعث مسدود شدن راه‌های مواصلاتی، سیلاب، ریزش به‌همن و آبگرفتگی معابر و خانه‌های مردم شد به حدی که چندین روستا تخلیه شدند. طبق آخرین اعلام پلیس راهور ۴۶ محور فرعی و اصلی در کشور همچنان مسدود است. در این شرایط و طبق اعلام سازمان هواشناسی، از ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور خبر داده است. براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی طی ۲۴ ساعت آینده سامانه بارشی در نوار شرقی، شرق سواحل دریای خزر، جنوب و برخی مناطق البرز مرکزی در البرز، تهران و مازندران فعال خواهد بود. شدت بارش در فارس، کرمان، هرمزگان، جنوب بوشهر و سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد و چهارشنبه (۲۹دی ماه) در غالب مناطق کشور آسمانی صاف همراه با هوای سرد حاکم است. در سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان ابرناکی و بارش پراکنده دور از انتظار نیست. پنج شنبه(۳۰دی‌ماه) سامانه بارشی از غرب و شمال غرب وارد کشور می‌شود و به‌تدریج به سواحل دریای خزر نیز کشیده خواهد شد.
وضعیت بحرانی سیل در کرمان
در این شرایط وضعیت استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، بخش‌هایی از هرمزگان و کرمان به‌دلیل بروز سیلاب بحرانی‌تر گزارش شده و به‌غیر از آسیب‌ به زیرساخت‌های استان‌ها، موجب آواراگی هزاران نفر شده است. همان‌طور که فرماندار ریگان در شرق کرمان وضعیت این منطقه را به دلیل بروز سیلاب بحرانی توصیف کرده و گفته است: «۷۵روستا در محاصره سیل هستند که امکان امدادرسانی به بیشتر آنها نیست؛ درخواست امداد هوایی داریم ضمن اینکه از ۶ نیروی راهداری و برق نیز از دیروز اطلاعی نداریم. آب، برق و تلفن مناطق کوهستانی شهرستان قطع شده است و اطلاعی از این مناطق فعلا در دست نیست.» امین باقری بیان کرد: تلاش برای یافتن چند مفقودی از جمله یک کودک و نیز ۶ نیروی راهداری و اداره برق ادامه دارد و تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی از آنان کسب نشده است. به گفته وی براساس اطلاعات موجود صدها راس دام به‌ویژه در مناطق عشایری تلف شده است.
ریزش مرگبار بهمن
بارش برف نیز نیمه شمالی ایران را زمین‌گیر کرده است و در عجبشیر کلیه‌ مدارس شهری و روستایی در تمامی دوره‌های تحصیلی شیفت صبح تعطیل است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل گفت: بالگرد امدادی جمعیت هلال احمر آماده پرواز است تا به حادثه دیدگاه احتمالی بارش سنگین برف به ویژه در مناطق کوهستانی و صعب العبور امدادرسانی کند. اما به‌غیر وضعیت بحرانی راه‌های زنجـــان، سقوط به‌همن در ساعت ۳: ۳۰ بامداد روز سه شنبه در ارتفاعات کرج- چالوس محدوده پیچ سرهنگ (چپ دره) سبب آسیب‌دیدن کانکس‌های کارگران طرح آزادراه تهران- شمال شد. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس، اعلام کرد: «بر اثر ریزش به‌همن چهار نفر مصدوم شده‌اند و یک نفر از مصدومان به علت جراحات وارده جان خود را از دست داد.» این حادثه در آزادراه تهران- شمال و پیچ سرهنگ دهانه جنوبی تونل البرز روی داده است. بر اساس این گزارش، افراد کشته و زخمی شده از پرسنل مجموعه شرکت آزادراه تهران شمال بوده‌اند. همچنین محمدرضا فلاح‌نژاد مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: «در این حادثه سه کانکس به دلیل سرعت به‌همن جابه‌جا شده بود و این سه نفر که در یکی از کانکس‌ها حضور داشتند، دچار حادثه شدند.» او ادامه داد: «از دوشنبه شب که بارش برف شروع شد جاده چالوس از ورودی کرج بسته شد تا شاهد حادثه برای مسافران عبوری نباشیم.» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال از روز دوشنبه از سوی پلیس مسدود است. سرهنگ احمدشیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در این باره به ایسنا، گفت: با توجه به شدت بارش‌ها و کولاک شدید و همچنین پیش‌بینی ریزش به‌همن، پلیس راهنمایی و رانندگی از ساعت ۶: ۳۰ روز گذشته محورهای چالوس و آزادراه تهران - شمال را مسدود کرده است که این انسداد همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار