| کد مطلب: ۱۰۳۰۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پـُــــز عالـــی با تکیــه بر قیمـــت نفـــت؟!

آرمان ملی: آمار کل تجاری کشور نشان می‌دهد در 9 ماه امسال بیش از 122.5 میلیون تن کالا به ارزش بیش از 72 میلیارد دلار انجام گرفته که از این میزان 35 میلیارد دلار آن سهم صادرات بوده است که از کل تجارت خارجی کشور در سال 99 بیشتر بوده است و بر اساس پیش بینی‌ها این میزان تا پایان سال از مرز 40 میلیارد دلار عبور خواهد کرد. در واقع اگرچه تردید وجود ندارد که حجم تجارت ایران از ابتدای سال جاری با روند رو به رشد مواجه بوده اما نکته حائز اهمیت در این رشد تراز منفی 2میلیارد و 100 میلیون دلاری که نشان دهنده سبقت واردات از صادرات است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان عمده دلیل رشد تجارت خارجی با توجه به عدم تغییر محسوس ارزش وزنی صادرات بالارفتن قیمت نفت و فراورده‌های نفتی بوده و نمی‌توان این رشد را به کل صادرات نسبت داد.

72 میلیارد دلار تجارت خارجی در 9 ماه
در این رابطه بررسی‌ها از میزان کل تجارت ایران نشان می‌دهد در ‌ماهه منتهی به آذر امسال، نشان می‌دهد 122میلیون و 500هزار تن کالا به ارزش 72میلیارد و 100میلیون دلار بین ایران و سایر کشورهای دنیا مبادله شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 11‌درصد و از لحاظ ارزش 38‌درصد رشد داشته است از سوی دیگر بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته از سوی گمرک احتمالا تا پایان سال حجم کل تجارت خارجی کشور به 98میلیارد دلار خواهد رسید. البته با وجود افزایش 38 درصدی رشد تجارت خارجی اما همچنان تراز تجاری کشور در این مدت منفی 2میلیارد و 100 میلیون دلار بوده که نشان‌دهنده سبقت واردات از صادرات است.
صادرات 35 میلیارد دلاری
در این رابطه بررسی آمارهای صادراتی کشور نشان می‌دهد در بازه زمانی منتهی به آذرماه92 میلیون و 300 هزار تن کالا آن به ارزش 35 میلیارد و 100میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 8‌درصد و از لحاظ ارزش 40‌درصد افزایش داشته که این میزان از کل صادرات یکساله سال 99 بیشتر شده است در این رابطه روئیس کل گمرک معتقد است در صورت تداوم این روند احتمالا حجم تجارت خارجی کشر در حوزه صادرات به بیش از 47 میلیارد دلار خواهد رسید اگرچه که وزیر صمت پیش از این وعده داده بود حجم صادرات با رشد 5 میلیارد دلاری تا 40 میلیارد دلار برسد حال باید دید کدام یک از پیش بینی‌ها محقق خواهد شد. در این رابطه نیم نگاهی به روند صادراتی نشان می‌دهد محصولات پتروشیمی با 42 میلیون و 400 هزار تن به ارزش 14میلیارد و 700 میلیون دلار مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران در 9 ماهه منتهی به آذر سال‌جاری بوده که 46‌درصد از وزن و 42‌درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده و رشد 40‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. در 9 ماهه سال گذشته صادراتی معادل 25 میلیارد و 112 میلیون دلار ثبت شده و صادرات در سال98 نیز 31 میلیارد و 514 میلیون دلار بوده است. همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک چین با 21 میلیون و 300 هزار تن کالا به ارزش 10 میلیارد و 200 میلیون دلار، نخستین شریک تجاری ایران بوده و پس از آن عراق با 23میلیون و 500 هزار تن کالا به ارزش 6 میلیارد و 800 میلیون دلار، ترکیه با 11 میلیون و 700 هزار تن به ارزش 4 میلیارد و 100 میلیون دلار، امارات‌متحده‌عربی با 8 میلیون و 300 هزار تن به ارزش 3 میلیارد و 400 میلیون دلار و افغانستان با 3میلیون و 300 هزار تن به ارزش یک‌میلیارد و 400 میلیون دلار در رده‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی قرارگرفتند.
واردات 37 میلیارد دلاری
همچنین آمارهای منتشر شده در خصوص سهم واردات از کل تجارت خارجی ایران در 9‌ماه منتهی به آذر سال‌جاری 30 میلیون و 100هزار تن کالا به ارزش 37 میلیارد دلار براورد شده شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن 20‌درصد و از نظر ارزش 37‌درصد رشد داشته است. بر این اساس از مجموع کالای وارداتی به کشور در مدت یادشده 23 میلیون و 100 هزار تن آن به ارزش 12‌میلیارد و 400 میلیون دلار را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد که 32‌درصد در وزن و 61‌درصد در ارزش رشد داشته است. ارزیابی‌ها بیانگر این است که در 9 ماهه سال گذشته، 26 میلیارد و 585 میلیون دلار کالا از سایر کشورها به ایران وارد شده است. همچنین در 9‌ماه منتهی به آذر سال 98 نیز این رقم به 25 میلیارد و 502 میلیون دلار می‌رسید. البته احتمالا بخش عمده‌ای از رشد 31 درصدی واردات کالاهای اساسی به گندم اختصاص داشته که در سال گذشته به دلیل خشکسالی میزان تولید ان با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شده و پس از آن برنج و نهادهای خوراک دام قرار دارند بر این اساس گمرک آمار مجموع کل کالاهای وارد شده از هر کشور را منتشر کرده که بر اساس آن امارات‌متحده‌عربی با 8 میلیون و 900 هزار تن کالا به ارزش 11 میلیارد و 500 میلیون دلار، چین با 2 میلیون و 500 هزار تن به ارزش 8 میلیارد و 400 میلیون دلار، ترکیه با 2 میلیون و 900 هزار تن به ارزش 3میلیارد و 700 میلیون دلار، آلمان با 593هزار تن به ارزش یک میلیارد و 400میلیون دلار و سوئیس با یک میلیون و 600 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 300میلیون دلار پنج کشور عمده طرف‌معامله واردات با ایران بودند.
رشد صادرات با تکیه بر قیمت نفت
آمارهای منتشر شده در حالی از رشد تجارت خارجی کشور خبر می‌دهند که در حوزه صادرات رشد 40 درصدی را تجربه کرده که به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی این میزان رشد را در حالیکه تغییر خاصی در روند تعاملات اقتصادی کشور ایجاد نشده باید در افزایش قیمت نفت و فراورده‌های نفتی جست‌وجو کرد و قاعدتا نمی‌توان این رشد را به کل صادرات تعمیم داد در این رابطه مهرداد عباد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: با عبور از برخی مشکلات بزرگ که اقتصاد ایران در سال گذشته با آن روبه‌رو بود، در سال جاری شرایط برای افزایش حضور در بازارهای بین‌المللی و بالا بردن رقم صادرات فراهم شده و به نظر می‌رسد با کاهش برخی فشارها، امکان افزایش صادرات نفتی و فراورده‌های وابسته به آن به وجود آمده که در کنار کاهش محدودیت‌های کرونایی به افزایش صادرات ایران کمک کرده است. به گفته وی، صرف این اتفاق می‌تواند به افزایش دسترسی به درآمدهای نفتی و فعال کردن اقتصاد مولد کمک کند، هر چند تا استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در این حوزه راهی طولانی باقی مانده است. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بی‌ثباتی نرخ ارز برای صادرکنندگان مشکلات جدی به وجود آورده است، بیان کرد: اینکه یک تولیدکننده یا صادرکننده کالایی را تولید کرده و به فروش برساند اما با توجه به نامشخص بودن سرنوشت ارز نداند که در مرحله بعدی مواد اولیه را باید با چه نرخی خریداری کند، قطعا به ضرر آمارهای صادراتی و در نهایت اقتصاد کشور تمام خواهد شد. ثبات در نرخ ارز یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صادرکنندگان از دولت است. عباد با اشاره به برخی مشکلات ساختاری در حوزه صادرات غیرنفتی، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که باید برای آن راه حلی پیدا شود، تغییر نگاه کلان در این حوزه است. ما باید این دیدگاه که همه کالاها را تولید کنیم و همه کالاها را صادر کنیم فاصله بگیریم. اقتصاد ایران نیز مانند اقتصاد دیگر کشورها، در تولید و صادرات برخی کالاها مزیت نسبی دارد و در برخی کالاها نه. از این رو ما باید تمرکز خود را بر صادرات کالاهایی قرار دهیم که در آنها توان رقابت داریم و می‌توانیم بازار خود را حفظ کرده و ارتقا بدهیم. وی ادامه داد: ما به شکل سنتی در بازارهایی مانند فرش، پسته و زعفران حضور داشته‌ایم اما با توجه به ضعف در بازاریابی، بسته بندی و تبلیغات یا این بازارها را از دست داده‌ایم یا کار برایمان بسیار دشوار شده است. تغییر در سیاست‌های داخلی باید به بهبود حضور ما در این عرصه‌ها کمک کند. عضو اتاق بازرگانی تهران صادرات فله‌ای کالا را یکی دیگر از معضلات صادرات غیرنفتی ایران دانست و گفت: متاسفانه بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما به شکل فله و با کالاهای با ارزش افزوده پایین انجام می‌شود، این در حالی است که اگر ما تنها در تولید برخی کالاها سرمایه‌گذاری کنیم و فراورده‌هایی با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم، هم درآمد بیشتری در این حوزه خواهیم داشت و هم امکان رقابتی بالاتر در بازارهای بین‌المللی پیدا می‌کنیم. عباد خاطرنشان کرد: در کنار مشکلات داخلی، مسائل بین‌المللی نیز در مسیر صادرات ما مشکل آفرین می‌شوند. از تحریم‌ها گرفته تا معضلات مربوط به حوزه اف‌ای تی اف و محدودیت‌های بانکی، همگی بر آمار صادراتی نهایی کشور تاثیر منفی می‌گذارند، از این رو در کنار مشکلات داخلی باید امیدوار باشیم راه حلی برای پایین آمدن تنش‌ها و بهبود سطح روابط در عرصه بین‌المللی نیز فراهم شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار