نوآوری شبکه خبر
حجتا... عباسی مدرس دانشگاه
شبکه خبر گزارشی چند روز قبل درباره وقوع همزمان صدای مهیب در استانهای غرب کشور پخش کرده است. این گزارش در صدد است این موضوع را به وقوع پدیده رعد و برق گره بزند. گزارش باید قادر به اقناع، نفوذ و تاثیرگذاری در افکار عمومی باشد. اقناع عبارت است از تلاش صادقانه برای مجاب ساختن افکار عمومی با ارائه اطلاعات صحیح و دقیق و سریع. برای تهیه گزارش هر رخداد اجتماعی به دو شکل «مرکزی» و «حاشیهای» میتوان ورود کرد. در شکل مرکزی، برای متقاعد ساختن و اقناع پذیری مخاطبان قاعدتا باید ابتدا فکتهای بااهمیت رویداد منتشر شوند. گزارشگر باید در متن وقایع حضور یافته و به تبیین وقایع محوری بپردازد و طرح مسائل حاشیهای به متقاعدسازی منجر نمیشود. چنین صداهایی میتواند ناشی از فعل و انفعالات نظامی، تحولات اقلیمی، زلزله و سایر پدیدهها باشد. ایشان کار مسئولان را راحت کرده و وقوع صدای مهیب را به رعد و برق مرتبط کرده است. پرسش این است چرا مهمترین عامل این رخداد وقوع رعد و برق قلمداد شده است؟ پیام زیرمتنی گزارش این است که رعد و برقی در این مقیاس تا کنون در منطقه غرب کشور مسبوق به سابقه نبوده است. موجب تعطیلی پروازهای هوایی شده و از
اینرو خبر آن برای مخاطبان جذاب است. وقتی پیش فرض گزارش رعد و برق دانسته شود، قاعدتاً ضرورت داشت با مسئولان و کارشناسان سازمان هواشناسی ناحیه غرب ایران مصاحبه شود. در ویدئو این گزارش اظهارات تعدادی از شهروندان کرمانشاهی و نه حتی سه استان ایلام، کردستان و همدان، پشتسرهم کات خورده است. بدون اینکه مشخص باشد اصلا مصاحبه شوندگان نیمه شب بیدار بودهاند؟ این گزارش نه تنها موجب اقناع افکار عمومی نمیشود، بلکه ابهامهای بیشتری ایجاد کرده است. حتی گزارشگر اقناع ناپذیری خود را بروز داده است. آنجا که میگوید: تا کنون هیچ منبع رسمی علت این صدای مهیب را اعلام نکرده است! پرسش این است کدام نهاد اجتماعی بجز رسانهها باید هنگام سکوت خبری مسئولان، سراغ آنها بروند؟! یکی از نوآوریهای این گزارش نسبت به فعالیت تیم مدیریتی سابق شبکه خبر، این است که به اقدام شهروند- خبرنگاران رسانههای اجتماعی و رسانههای بینالمللی بهخاطر پیش دستی در انتشار اطلاعات این رخداد، لعن و نفرین نگفته است!
ارسال نظر