| کد مطلب: ۱۰۳۰۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

دورنمایی بر 6 بازار مطرح مالی

کامران حاجی علی‌اکبری تحلیلگر اقتصادی بازار‌های مالی

تعاریف بسیاری از بازار مالی مطرح می‌شود که برخی بسیار نامفهوم هستند و بنای این مقاله صرفا معرفی 6 مورد از پرطرفدارترین آنها در بازار داخلی (املاک، بورس و طلا) و در بازار خارجی (رمز ارزها، فارکس و متاورس) است.
متاورس
دنیایی سه بعدی، تجربه حس بی‌نهایت بدون هیچ محدودیت زمانی- مکانی که خود خالق این دنیا و قوانین حاکم بر آن هستید. یکی از مزیت‌های برجسته متاورس حضور است؛ تحقق حسی نزدیک به واقعیت با صرف اندک هزینه و زمان همچون برگزاری جلسه در سرویس‌هایی مانند Spatial و فیس‌بوک Horizon با مشتریان، شرکا و همکاران خود دور یک میز مجازی، خرید و فروش زمین، ملک و کالاهای مجازی NFTs، شرکت در برخی بازی‌ها با سرمایه اولیه یا رایگان.
ارز دیجیتال
نوعی پول دیجیتال بر پایه علم رمزنگاری، بهره‌مند از ویژگی‌های اساسی همچو غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیری بر بستر بلاک چین (عدم کنترل هیچ نهاد و سازمانی بر آنها)، قابل معامله در صرافی‌های داخلی و خارجی به دو نحوه: سرمایه‌گذاری یا هولد (کوتاه، میان یا بلندمدت) یا نوسان گیری (معاملات اهرمی) که هر دو نیازمند دانش و تجربه مکفی از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است.
فارکس
معامله انواع جفت ارزهای خارجی نسبت به یکدیگر. به عبارتی با خرید ارزی در فارکس، در همان لحظه ارز دیگری را فروخته‌اید. با خرید جفت‌ارز یورو به دلار
(EUR/USD) در قیمت 1. 1280، شما 1. 1280 دلار هزینه کرده تا بتوانید 1 یورو خریداری کنید. این بازار همچو ارزهای دیجیتال دو طرفه بوده و نیازمند دانش و تجربه تکنیکال و فاندامنتال است.
بازار بورس ایران
به زبان ساده، بازار بورس نهادیست سازمان یافته که در آن دارایی‌های مختلف همچون سهام یا اوراق بهادار، کالا و ارز مورد معامله قرار می‌گیرند. نقش بورس در بازار سرمایه بسیار کلیدی است چراکه موجب شفافیت بازار، کنترل تورم، ایجاد بازار رقابتی و از همه مهمتر جمع‌آوری سرمایه‌های مازاد و به‌کارگیری آنها در فعالیت‌های اقتصادی است. لازم به ذکر است تاکنون ارز در این بازار معامله نشده است. از دیگر خصوصیات آن نوسانات محدود قیمت (رنج مثبت و منفی5درصد) بوده و برخلاف فارکس و ارز دیجیتال این بازار یک طرفه است و فقط با صعودی بودن آن شما کسب سود خواهید کرد. از ملزمات فعالیت در این بازار داشتن مهارت کامل تکنیکال، فاندامنتال و تابلوخوانی است.
بازار طلا
محبوب‌ترین روش سرمایه‌گذاری در سرتاسر جهان به دلایل متعدد، همچون حجم کم ولی با ارزش به عنوان یک پشتوانه مالی در مواقع ضروری، امکان خرید با هر میزان سرمایه و توان مالی، سرعت بالای نقدشوندگی و امکان خرید به روش‌های متنوع همچون خرید زیورآلات، انواع سکه، طلای ذوب شده و حتی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا.
بازار املاک
دیرینه‌ترین روش سرمایه‌گذاری، معامله قطعه‌ای زمین یا ملک بسته به توان مالی فرد سرمایه‌گذار و نگهداری آن در درازمدت به منظور افزایش سرمایه یا به عنوان پشتوانه برای ذی نفعان در آینده؛ نوعی سرمایه‌گذاری با ریسک کم و سود بالا ولی با نقدشوندگی سخت در مواقع ضروری و اینکه همه افراد با هر توان مالی نمی‌توانند از این مدل سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار