| کد مطلب: ۱۰۳۰۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد

زنگ تفريح اُميكــرون تمام شد

آرمان ملی: در شرایطــی که مسئولان وزارت بهداشت، که طـــی ماه‌های گذشته و به پشتوانه واکسیناسیون بیش از 100 میلیون نفر، به نقشــه آبی کشور می‌بالیدند و سویه جهــش یافته اُمیکرون را همتراز آنفلــوآنزا می‌دانستند، اما اُمیکرون روی خشن خود را نشان داد و با مرگ سه بیمار مبتلا، زنگ خطر را برای نوروز 1401 به‌صدا درآورد. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، ۱۸ فوتی و ۱۴۲۱ مورد ابتلای جدید به کرونا از شنبه تا یکشنبه (۲۵ دی) ثبت شده و شمار مرگ و میر در میان مبتلایان به سویه اُمیکرون کرونا نیز به سه نفر رسید.

در سکـــوت اطلاع‌رسانی در رابطه با افزایش مبتلایان به این سویه جدید و جهش یافته، محمد هاشمی، ســـرپرست مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رســـانی وزارت بهداشت این سکوت را شکست و در صفحه شخصی‌اش در توییتر درباره گسترش سریع اُمیکرون در ایران هشدار داد و نوشت: «این هشدار بسیار جدی است آمــار مبتلایان به اُمیکرون به ۱۱۶۲ مورد رسیده و تعداد مبتلایان در مشهد با ۲۴۹ مورد افزایش چشمگیر داشته است. که در هر یک از شهرهای تبریز، یزد و شهرکرد یک نفر بر اثر ابتلا به سویه اُمیکرون فوت کـــرده است. » هاشمی همچنین گفته است که در اهواز یک مورد بدحال وجود دارد. پیش از این نیز مقامات علوم پزشکی در استان‌های مختلف اعلام کرده‌ بودند که از همه مبتلایان تست اُمیکرون گرفتـــه نمی‌شود و ممکن است که آمـــار مبتلایان به این سویه بیشتر باشد. محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفته بود که تنها از یک درصد موارد مثبت تست شناسایی اُمیکرون گرفته می‌شود. در همین حــــال محمدسبحان حسنــی، معاون استاندار ایلام، از نبود کیت آزمایش اُمیکرون در مرز مهران خبر داد و گفت که باید شرایط ویژه مرز مهران با حساسیت پیگیری شود و از نــظر امکانات و تجهیزات بررســی شود. علیرضا زالی، رئیس ستــاد مقابله با کرونا در تهران، گفت که در استان‌های خراسان شمالی، سمنان از خراسان جنوبی، کرمان و ایلام وضعیت بستری رو به افزایش دارد اما استان تهران حالت ایستایـــی دارد. به گفته زالی، از سه هزار و ۶۰۰ نمونه که برای انستیتو پاستور تهران ارسال شده ۸۵۰ نمونه اُمیکرون مثبت بوده یعنی ۲۶ تا ۲۷ درصد نمونه‌های مشکوک از این سویه است.
سندرم سهل انگاری از اُمیکرون
در روزهایـــی که موضــــوع محدودیت‌های هوشمند که یــکی از برنامه‌های اصلی وزارت کشور و وزارت بهداشت بود، تقریبا فراموش شده و در هیچ یک از مراکز عمومی و حمل نقل شهرها، محدودیتی مشاهده نمی‌شود و حتی طبق آمار، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه به 30 درصد رسیده است، بد نیست به یکی از مصاحبه‌های روز گذشته که در یکی از روزنامه‌‌های رسمی کشور منتشر شد اشاره کرد، تا بدانیم دلیل این سهل انگاری در برابر واریانتی‌که قدرت‌های بزرگ جهانی همچون امریکا، چین و اروپا را زمین‌گیر کرده است، چیست. در این گفت‌وگو که عنوان آن به نقل از علی میلانی، ایمونولوژیست ساکن اسپانیا و عضو انجمن ایمنی‌شناسی و آلرژی ایران این بود: «ایران در برابر اُمیکرون ایمن است»، وی در پاسخ به این سوال که به اعتقاد شما تأخیر در واکسیناسیون ما را از اُمیکرون نجات داد؟ «هم این نکته و هم اینکه در پیک پنجم میزان ابتلا بسیار بالا بود و خیلی‌ها درگیر بیماری شدند. به همین دلیل بدنشان همچنان ایمن ماند. با اضافه شدن واکسن، این ایمنی به میزان بالاتری رسید. این ایمنی همچنان وجود دارد و تا حدودی هم در مقابله با اُمیکرون مؤثر بوده است. » این گفته‌های عضو انجمن ایمنی‌شناسی و آلرژی ایران در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این گفته شده بود، میانگین ابتلا به کرونا در دنیا 65 درصد افزایش، اما در ایران 26 درصد کاهش داشته است. در حالی که اروپا و آمریکا و آسیا به کانون اصلی بحران کرونا و اُمیکرون تبدیل شده‌اند، صحبت از اینکه ایـــران با واکسیناسیون گسترده توانسته این بیماری را تا حد زیادی مهار کند، نکته اشتباهی است، همان‌طور که «آرمان ملی» در مقاله‌ای یک روز پیش از خبر فوت سه بیمار مبتلا به اُمیکرون، با عنوان «واقعیت اُمیكرون «رنگ آبی» ندارد» به قلــم محمدرضا محبوب‌فر، کارشنـــاس سلامت نوشته بود: «اکنون طبق داده‌های سازمان جهانی بهداشت، ایران رتبه نهم را در موارد شدید ابتلا و رتبه 116 جهان را درخصوص انجام تست کرونا داشته است. در کشورهای همسایـــه مانند: ترکیه و عراق و پاکستان و امارات و... افزایش موارد ابتلا به کرونا حاکــی از گردش سویه امیکرون بوده و صعودی شدن موارد ابتلا به بیماری‌هـای تنفسی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در ایران، ناشی از کرونا امیکرون بوده است که کشور ناتوان از شناسایی آن است. »
افزایش مراجعان به بیمارستان‌ها
این موضوع را تا حدی حمیدرضا جماعتی، دبــیر کمیتـــه علــمی کشوری کرونا نیز تایید و با اشاره به گسترش سویه اُمیکرون از مردم خواسته تا تزریق دوز سوم واکسن را جدی بگیرنـــد و پروتکل‌های بهداشتی را به‌ویژه در کنسرت‌ها یا دورهمی‌ها و مجامع رعایت کنـند. سعید کریمـــی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفته است: «تعداد مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت سویه اُمیکرون افزایش یافته و این یک زنگ خطر است.» حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا، نیز هشدار داد که در صورت ادامه این وضعیت نوروز ۱۴۰۱ بدترین نوروز خواهد شد و به ایسنا گفته است: «باید توجه کرد که در اواخر آذر و دی ماه ۱۴۰۰، برای همه ما مردم ایران اعم از کادر درمان و سایر مردم، زنگ تفریحی بود. باید این زنگ تفریح را حفظ کرده و به زندگی از نو بدل کنیم، اگر آن را به مردگی از نو بدل کنیم، از هوش و ذکاوت مردم ایران به دور است. موج‌های سرکوب‌گر کرونا، ان‌شاءا... در ساحل نوروز ۱۴۰۱ آرام می‌شوند و مردم می‌توانند آرام آرام زندگی طبیعی خودشان را شروع کنند، اما این موضوع منوط به این است که خودمان این موج را شروع نکنیم. وقتی با مردمی که گرفتار شدند، صحبت می‌کنیم، بیشترین علت ابتلا این است که فکر کردند باتوجه به تزریق واکسن نیاز به رعایت پروتکل‌ها نیست و این سوراخی است که همــه دارند از آن گزیده می‌شود. از دیروز مرگ اُمیکرونی هم در کشور آغاز شده و این زنگ خطری جــدی است و تلفات داشتن از اُمیکرون که جزو آرام‌ترین کروناهاست، بسیار جدی است. مردم طــی این دو سه سال زجر کشیدند و نباید با سهل‌انگاری این زجر را تلخ‌تر کنیم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار