| کد مطلب: ۱۰۳۰۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد

مذاكره كنندگان به وين بازگشتند؛ همه چشم انتظار

آرمان ملی: دور هشتم مذاکرات وین همچنان ادامه دارد، اما برای دومین بار مذاکره‌کنندگان ارشد کشور‌های عضو برجام برای مشورت به پایتخت‌هایشان برگشته‌اند. با اینکه برخی رسانه‌ها نظیر اسکای‌نیوز عربی به نتیجه نرسیدن مذاکرات را دلیل توقف آن اعلام کرده‌اند، اما دلایل متقن‌تری برای خوشبینی وجود دارد. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ابراز امیدواری کرده و گفته ظرف چند هفته آینده به توافق هسته‌ای با ایران دست پیدا خواهیم کرد. یک منبع آگاه که از محتوای نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در شهر برست فرانسه خبر داشته نیز به نشریه پولیتیکو گفته فضای مذاکرات از کریسمس به این سمت بهتر شده است. ما قبل از این نسبت به مذاکرات بدبین بودیم، اما الان فکر می‌کنیم می‌توانیم به یک توافق با ایران دست پیدا کنیم این در حالی است که رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران و سرتیم مذاکره‌کنندگان آمریکایی در وین هم از پیشرفت بسیار محدود مذاکرات خبر داده، اما همزمان هشدار داده که در صورت شکست دیپلماسی آمریکا گزینه‌های دیگر را بررسی خواهد کرد. با این حال کلید واژه «هفته‌های آتی» در اظهارات مقامات آمریکایی‌ دیده می‌شود، اما نه با لحنی دوستانه بلکه خصمانه و هشدارآمیز. چنانکه وزیر خارجه آمریکا با لحنی تهدیدآمیز نسبت به تحولات هفته‌های پیش‌رو هشدار داده است. آنتونی بلینکن گفته فقط چند هفته دیگر تا بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش وقت داریم و در غیر این صورت آمریکا باید گزینه‌های دیگر را بررسی کند. آنچه مسلم است مشکل اصلی در مذاکرات به اذعان رسانه‌های آمریکایی درخواست ایران برای ارائه یک ضمانت است. ایران از آمریکا خواسته ضمانت بدهد که دولت‌های بعدی مانند ترامپ از توافق حاصله خارج نمی‌شوند. اما دولت بایدن گفته چنین ضمانتی ‌عملا غیرممکن است، اما قطعا آمریکا تمایلی برای خروج از توافقی که یک بار دیگر برای آن مذاکره کرده ندارد. این گفته‌ها در شرایطی است که همه طرف‌ها ضمن اظهار نظر در مورد شرایط مذاکرات و حصول توافق بر لزوم مذاکره برای کاهش تا رفع اختلافات تاکید دارند و موافقند که پنجره دیپلماسی به هیچ عنوان نباید بسته شود. حال باید دید ابراز امیدواری‌ها از پیشرفت کند مذاکرات چه میزان تداوم خواهد یافت و آیا اساسا این گشایش‌ها در مذاکرات منجر به بسته شدن پرانتز‌ها و حل اختلافات و در نهایت رسیدن به توافق خواهد شد یا مذاکرات وین مراتب دیگری را طی خواهد کرد.
زمان بازگشت
هر چند که طرفین برجام از ایران، چین و روسیه گرفته تا تروئیکای اروپا نسبت به امیدوار کننده بودن مذاکرات و پیشرفت محسوس آن خبر می‌دهند اما کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که تا این پیشرفت‌ها عملا به نتیجه نرسد و شاهد اعلام توافق از سوی طرفین برجام نباشیم چندان نمی‌توان به این ابراز امیدواری‌ها خوشبین بود. چرا که هنوز اختلافات پا برجا است و مذاکرات در این راستا سخت پیش می‌رود. اما شاید موضوع لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی از اجرای تعهدات، تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق از مهم‌ترین بخش‌های مورد اختلاف میان ایران و 1+4 و آمریکا بوده است. در دو هفته اخیر مذاکرات بدون توقف و با جدیت بیشتری دنبال شد؛ راستی‌آزمایی و تمهیدات اجرایی برای رفع تحریم‌ها نیز در این دو هفته در اولویت و در دستور کار مذاکره‌کنندگان در وین قرار داشته است و گفته می‌شود در این رابطه نیز پیشرفت‌هایی انجام شده است. با وجود اینکه برخی اخبار و گزارش‌ها حاکی از دستیابی طرف‌ها به پیشرفت‌هایی در مذاکرات است اما همچنان بر سر برخی مسائل اختلافات جدی وجود دارد که به نظر می‌آید برای حل آنها طرف‌ها نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان بوده‌اند. این در حالی است که روز جمعه اعلام شد که بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها بازمی گردند. با این وجود، مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه در وین ادامه دارد و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست. گفتنی است روسای هیات‌های مذاکره کننده روز دوشنبه نیز مجدد برای ادامه مذاکرات به وین بازمی‌گردند و گفت‌وگوها در چارچوب دیدارهای دو جانبه و چندجانبه با حضور انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات ایران و 1+4 برگزار می‌شود. در همین راستا یک دیپلمات ارشد کشورمان به اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد روند مذاکرات وین واکنش نشان داده است. سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود نوشت: «جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمال برخاستن دود سفید از دودکش هتل ‎کوبورگ را می‌دهد. حواسمان به تخریب‌کنندگان تیم مذاکراتی باشد که در آتشدان‌ها آشغال نریزند تا دودهای سفید را سیاه کنند! تخریب‌کنندگان بدانند دود سیاه به چشم همه خواهد رفت‌.» باید منتظر ماند و دید در بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد از پایتخت‌ها چه تحولاتی پیرامون مذاکرات و توافق احتمالی رخ می‌دهد.
هدف مذاکرات لغو تحریم‌هاست
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات وین برای احیای برجام اظهار داشت: مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای ادامه دارد و نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام به همراه تیم خود تمام تلاشش را برای پیشبرد مذاکرات انجام می‌دهد تا آنها بتوانند با موفقیت به نتیجه برسند و برجام را به طور کامل احیا کند. پیتر استاتو گفت: اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، تمام تلاش خود را برای ایفای نقش خود و پیشبرد مذاکرات تا الان انجام داده و بر پایان موفقیت‌آمیز متمرکز کرده است. برجام یک توافق بین‌المللی مهم است که پیامدهایی بر ثبات و امنیت منطقه‌ای دارد و بازگشت به اجرای کامل این توافق به نفع همه است. این مقام ارشد اروپایی افزود: هدف از مذاکرات در وین بازگرداندن برجام به اجرای کامل آن و احترام به تعهدات مرتبط توسط همه شرکت‌کنندگان است. استاتو ادامه داد: در هر صورت، زمان به نفع ما نیست و بسیار ضروری است که به زودی به یک راه حل برسیم. با این حال، ما به عنوان هماهنگ کننده، تمام تلاش خود را برای حرکت رو به جلو انجام می‌دهیم، اگرچه در نهایت پیشرفت به آمادگی و تمایل طرف‌های شرکت کننده برای توافق بر روی نتایج نهایی بستگی دارد. ما به تلاش خود برای پیشبرد این بحث‌ها ادامه می‌دهیم. این روند ادامه دارد و تمام تلاش‌ها بر این است که به نتیجه برسیم. سخنگوی جوزپ بورل تاکید کرد: هدف از تلاش‌های کنونی بازگرداندن آمریکا به برجام، لغو تحریم‌های آمریکا و اطمینان از اینکه ایران به تمام تعهدات برجام بازمی‌گردد، است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار