| کد مطلب: ۱۰۳۰۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

وداع با معمار والیبال ایران

آرمان‌ملی: «محمدرضا یزدانی‌خرم» که می‌توان به‌عنوان «معمار والیبال ایران» از وی نام برد، روزگذشته جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد. یزدانی‌خرم در فدراسیون کشتی نیز عملکرد خوبی به یادگار گذاشت.
حضور در ورزش
در زمان ریاست محمدحسن غفوری‌فرد بر سازمان تربیت‌بدنی از یزدانی‌خرم دعوت شد تا با تزریق پول در رشته والیبال تغییرات رو به رشدی ایجاد کند. یزدانی‌خرم و گروهی از مدیران صنعتی کشور وارد ورزش شدند تا ورزش‌های مختلف را از حالت آماتوری به نیمه‌حرفه‌ای برسانند. یزدانی‌خرم در خصوص هدف ورود مدیران صنعتی به ورزش، گفته است: تا قبل از حضور ما در فدراسیون‌های مختلف می‌گفتند ورزشکاران ایرانی فقط در رشته‌های انفرادی مدال‌آور هستند و نمی‌توانند در رشته‌های جمعی مقامی به‌دست بیاورند؛ ما آمده بودیم این تابو را در ورزش ایران و این باور را در ورزش دنیا بشکنیم.
کارنامه در والیبال
یزدانی‌خرم در سال ۱۳۷۲ توانست پس از چهار سال تلاش در ایران در اجلاس سالیانه کنفدراسیون والیبال آسیا (اِی‌وی‌سی) در حضور ۲۹ کشور با ۲۸ رأی به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه در‌بیاد. یزدانی‌خرم از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۵ سکان هدایت فدراسیون والیبال را بر عهده داشت با برگزاری لیگ‌های منظم، آوردن مربیان خارجی برای تیم‌ملی جوانان و نوجوانان و گرفتن بودجه و تجهیزات برای فدراسیون والیبال توانست پیشرفت پایه‌ای را متوجه والیبال ایران سازد. در دوره ریاست وی، فدراسیون والیبال در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ به‌عنوان بهترین فدراسیون ورزشی ایران انتخاب شد. وی در خصوص برنامه‌اش گفته بود: «من والیبال را از روس‌ها یاد گرفتم و از یک‌متر و ۹۸ سانتی‌متر یا یک‌مترو۷۱ سانتی‌متر به پایین به هیچ وجه قبول نمی‌کردند، چون والیبال قدبلند می‌خواهد. معدل قدی ما در ایران یک‌‌مترو68 بود و من به یک‌متر و 98 رساندم؛ روس‌ها 2مترو2 سانتی‌متر هستند.»
حضور در کشتی
یزدانی‌خرم در خصوص حضور در راس فدراسیون کشتی اظهار کرده است: «من با میل و رغبت خودم کشتی را انتخاب نکردم بلکه علی‌آبادی به‌زور من را به‌سمت کشتی هل داد؛ با این استدلال که والیبال یک مدال دارد و کشتی چهارده مدال، به من گفت کشتی مهم‌تر از والیبال است، برو به فدراسیون کشتی و کاری کن که این ورزش بیش از پیش مدال‌آور باشد. من هم باید از تصمیمی که گرفته شده بود اطاعت می‌کردم. باور کنید اصلا مایل نبودم در مجمع فدراسیون کشتی رأی بیاورم. در این خصوص هیچ فعالیتی هم نکردم ولی خوب تصمیمی بود که گرفته شده بود و اتفاقی بود که رخ داد.» یزدانی‌خرم از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰ ریاست فدراسیون کشتی ایران را بر عهده داشت. در کشتی‌آزاد چند اتفاق ناخوشایند پی‌درپی باعث شد تا ایران از سکوهای قهرمانی دور شود اما مدال‌های متعددی که در کشتی‌فرنگی برای ایران کسب شد. وی در خصوص فدراسیون کشتی گفت: «دبیر» کشتی‌گیر خوبی در زمان خودش بود و الان هم این سمت را گرفته من توقع داشتم که بیاید هماهنگی کند و کار‌هایی که در ۶ - ۵ سال یاد گرفتیم را به او بگوییم، ولی او ادعا دارد می‌توانم و افرادی هم که گذاشته بچه‌های خیلی خوبی هستند، ولی آن‌طور که باید قوی باشند نیست. خادم هم همین‌طور بود و به او گفتم بزرگان کشتی را بیاورید. زمانی‌که من رئیس فدراسیون شدم ۴ تا ۶ رئیس فدراسیون را هماهنگ کردیم و به منزل طالقانی رفتیم و گفتم از شما می‌پرسم چه کسی را مربی تیم‌ملی بگذارم. مرا نگاه کرد و گفت من بگویم چه کسی را بگذارید؟ گفتم بله. شما چند سال رئیس فدارسیون بودید و کنار رفتید و الان من آمده‌ام، شما کمک کنید. گفت کاوه و... را بیاورید که قبلا هم بوده‌اند. من هم همان افراد را آوردم، موفق هم بودیم. با آدم‌های بزرگ کار کنیم که بزرگ شویم. با آدم‌های کوچک کار نکنیم که کوچک شویم. برخی کوچک انتخاب می‌کنند تا خودشان مدیر بمانند.
مخالفت با وزارت ورزش
یزدانی‌خرم از مدیران مخالف تبدیل سازمان تربیت‌بدنی به وزارت ورزش‌وجوانان بود. یزدانی‌خرم در خصوص این موضوع، گفته است: «برای اینکه زمانی‌که سازمان بود کمک‌های غیرسازمانی را می‌توانست دریافت کند، ولی الان که وزارتخانه شده، از وزارتخانه دیگر حق دریافت کمک ندارد و در اینجا حبس شده‌ایم. اگر جایی بخواهیم کمک بگیریم برای آ‌نها ممنوع است که به وزارتخانه دیگری کمک کنند. وقتی سازمان بودیم راحت کمک‌ها را می‌گرفتیم. الان کمیته ورزش که در مجلس تشکیل می‌شود، خروجی از آن نمی‌بینیم. در ۴۰ سالی که گذشت یک آماری داریم، آقا دستور داده‌اند در آمار ۴۰ سال را دربیاوریم، اگر جوانان سوال کنند در ۴۰ سال گذشته چه‌کار کرده‌اید ما آمار را داشته باشیم. کسانی‌که برای ورزش کار کرده بودند را دعوت کردیم، خاطرات آنها را نوشتیم. اگر کارنامه ۴۰ ساله را به شما ارائه بدهم باور نمی‌کنید این میزان کار شده است. چقدر زمین چمن، استادیوم، سالن ورزشی، امکانات ورزشی و... داریم! اکثر اینها را نمایندگان مجلس درست کردند. حالا درد ما این است که ما آمار داریم، امکانات داریم، ولی مربی به اندازه کافی نداریم که آنجا فعالیت کند. سالن همین‌طور بلاتکلیف مانده است، یا انباری می‌کنند یا اجاره می‌دهند. اجاره‌دادن به معنای بالابردن خرج در سطح بالاست. طبق قانون اساسی ورزش باید برای مردم مجانی باشد. ما چه‌کار کرده‌ایم؟ آب، برق، گاز، تلفن و... را افزایش داده‌ایم و استادیوم‌ها نمی‌توانند از پس این هزینه‌ها برآیند.»
لیاقت
یزدانی‌خــرم در سال ۱۳۸۳ موفق به دریافت نشان لیاقت و مدیریت از محمدخاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران شد. وی بعد‌ها اما توسط احمدی‌نژاد برکنار شد. یزدانی‌خرم در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع اظهارکرده است: دولت احمدی‌نژاد هیچ نقدی را تحمل نمی‌کرد و حاضر نبود در این مورد هیچ گذشتی کند. احمدی‌نژاد فقط به‌خاطر یک مصاحبه انتقادی دستور عزل من را صادر کرد و تا آخر هم موضوع را شخصا پیگیری کرد. خبردارم خود احمدی‌نژاد دوست داشت رئیس فدراسیون فوتبال شود و بعدا وقتی از ممانعت قانونی نهادهایی مثل فیفا مطلع شده بود در این باره تغییر موضع داد و تلاش کرد علی‌آبادی رئیس فدراسیون فوتبال شود که این اتفاق هم در نهایت رخ نداد.
درگذشت
محمدرضا یزدانی‌خرم یکشنبه 26 دی‌ماه ۱۴۰۰ به‌دلیل به‌دلیل بیماری عروقی و کهولت سن در منزلش، درگذشت. روزنامه «آرمان‌ملی» این ضایعه را به خانواده یزدانی‌خرم و اهالی ورزش تسلیت می‌گوید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار