| کد مطلب: ۱۰۳۰۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد

حضور بانوان در ورزشگاه در بازی ايران- عراق

آرمان‌ملی- حسین ردکا: بــــازی‌های تیم‌ملی فوتبال کشورمان که در مقــدماتی جام‌جهانی بدون تماشاگر برگزار می‌شـــد حالا قرار است با حضور تماشاگران و البتــه تماشاگران خانم برگزار شود.
اولین حضور
حـــدود 40 سال از آخرین حضور بانوان کشورمان برای تماشای فوتبال در استادیوم‌ها گذشت تا اینکه بالاخره زنان برای اولین‌بار با تهیه بلیت توانستند مهرماه ۹۸ وارد ورزشگاه آزادی شوند و بازی ایران و کامبوج را ببینند. برای این دیـــدار ۴ جایگاه برای زنان درنظر گرفته شده و ۳۵۰۰ بلیت به زنان فروخته شد. پس از آن به‌دلیل شیوع کرونا بازی‌های تیم‌ملی بدون تماشاگر شده است.
تایید وزارت کشور؟
به‌تازگی وزارت کشور حضور 30 درصدی تماشاگر در استادیوم‌ها را به استانداری‌ها ابلاغ کرده است اما این ابلاغ هنوز اجرایی نشده است. رئیس فیفا برای بازی ایران در برابر عراق وارد تهران خواهد شد. مسابقه‌ای که روز 7بهمن در استادیوم آزادی برگزار می‌شود. «اینفانتینو» دوست دارد تاکیدی که به فدراسیون فوتبال ایران داشته را در این بازی مشاهده کند. یعنی برگزاری بازی با حضور تماشاگر به‌خصوص تماشاگران خانم. البته فیفا به‌خاطر کرونا و هم‌چنین مسائل فرهنگی ایران مشکلی با محدودیت حضور تماشاگران در استادیوم آزادی و جدانشستن خانم‌ها از آقایان ندارد. چرا که همواره یکی از تاکیدات فیفا احترام به قوانین فدراسیون‌های ملی است. اما مجوز حضور تماشاگر در این بازی از سوی فیفا در صورتی صادر می‌شود که فدراسیون فوتبال ایران برای فروش بلیت به تماشاگران خانم ایرانی برنامه‌ریزی کند. در غیر اینصورت این بازی بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود و این یک پوئن منفی برای فدراسیون فوتبال ایران و تیم‌ملی خواهد بود. فیفا این تاکید را به چندین کشور دیگر هم داشته است. از جمله عربستان که در برابر اصلاحات مدنظر فیفا مقاومتی نداشتند و حتی این حضور را به‌سود خود دانسته‌اند، چرا که بر این عقیده‌اند حضور بانوان در استادیوم برای تماشای بازی فوتبال به برابری حقوق زن و مرد در جامعه کمک می‌کند. البته حضور بانوان در استادیوم آزادی با یک شرایط خاص خواهد بود. بدین‌صورت که برای ورود به استادیوم آزادی باید در یک مکان مشخص در درون مجموعه ورزشی آزادی حاضر و در نقطه خاصی از استادیوم آزادی جانمایی شوند.
نظر رئیس‌جمهور
سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به موضوع درخواست برگزاری مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها اظهارداشت: مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها باید با رعایت دقیق و جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حضور محدود علاقه‌مندان همراه باشد و در این زمینه وزارتخانه‌های مسئول موظفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدابیر لازم را در این زمینه به کار گیرند. رئیس‌جمهور بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد: صیانت از سلامتی مردم در حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در مترو و هواپیما اهمیت مضاعفی دارد و برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های متولی در این زمینه به‌گونه‌ای باشد که مردم آسیب نبینند. وی ‌ضمن قدردانی از همراهی مردم و تلاش همه دست‌اندرکاران خصوصا بخش بهداشت و درمان گفت: حفظ و بهبود هرچه بیشتر شرایط موجود نیازمند رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار نظارت دقیق توسط دستگاه‌های مربوطه است. رئیسی همچنین بر ضرورت اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم بیان داشت: اطلاع‌رسانی در زمینه مسائل مربوط به کرونا فقط از طریق سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا باید انجام شود و کسی نباید به‌عنوان عضو ستاد ملی و یا متخصص در رسانه‌ملی با طرح نظرات شخصی، موجب تشویش در جامعه شود.
استاندار تهران
استاندار تهران بر لزوم تزریق دزسوم واکسن توسط شهروندان تاکید کرد و از موافقت ستاد ملی کرونا برای برگزاری مسابقات ملی ورزشی با حضور تماشاگر خبر داد. محسن منصوری در پایان جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران در تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران در جمع خبرنگاران گفت: شکرخدا شاهد کاهش تلفات هستیم و به فضل خدا تعداد بستری و فوتی در کمترین حالت خود قرار گرفته هرچند که حتی یک نفر تلفات هم برای ما زیاد است. لذا باید کنترل و نظارت دقیقی را اعمال کنیم. وی افزود: گزارش‌ها در مورد «اُمیکرون» نشان می‌دهد که نباید غفلت کنیم؛ چرا که غفلت ما می‌تواند باعث شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد پیک بعدی شویم. منصوری با اشاره به جلسه شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهارداشت: دغدغه اول رئیس‌جمهور در این جلسه درباره بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها مطرح بود. در استان تهران با وجود اینکه ۹۰ درصد مدارس شرایط بازگشایی را دارند اما استقبال خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان حداکثری نبوده و این موضوع نیز به‌دلایل مختلفی اتفاق افتاده اما باید با شیب ملایمی بازگشایی حداکثری را در دستور کار قرار دهیم. استاندار تهران در خصوص برگزاری مسابقات ملی ورزشی با حضور تماشاگر افزود: حضور تماشاگر در این مسابقات به‌صورت حداقلی و با رعایت پروتکل‌ها باید باشد. این اقدام باید با چارچوب‌های وزارت بهداشت دنبال شود. در این موضوع متقاضی وزارت ورزش بوده، ستاد ملی با این امر موافقت کرده و وزارت بهداشت باید در این حوزه نظارت داشته باشد. بی‌تردید اگر باردیگر ملاحظه شود که دستور العمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود مجدد در این امر تجدید نظر خواهیم کرد.
محدودیت؟
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نوشته است: ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور، با درخواست وزارت ورزش مبنی بر حضور تماشاگر دربازی‌های تیم‌ملی فوتبال ایران برای مسابقات انتخابی‌ جام‌جهانی موافقت کرد. « سقف ورود تماشاگر محدود، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری و وزارت ورزش مسئول نظارت بر رعایت دستورالعمل‌هاست. مجوز ورود تماشاگران زن به ورزشگاه برای بازی ایران و عراق در شرایطی صادر شده که هنوز درباره تعداد این نفرات توضیح خاصی داده نشده است. درواقع مشخص نیست چه تعداد از زنان قرار است این بازی را از نزدیک تماشا کنند. پیش‌تر شایعه شده بود که قرار است مجوز حضور قریب به ۱۰ هزارنفر در این بازی صادر شود که از این تعداد قریب به ۱۵۰۰ نفر زن خواهند بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار