| کد مطلب: ۱۰۳۰۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد

واقعيت اُميكرون «رنگ آبي» ندارد

آرمان ملی- محمدرضا محبوب فر- کارشناس حوزه سلامت: نقشه کرونایی کشور آبی است و هیچ نقطه‌ای از ایران نارنجی و قرمز کرونایی نیست و تنها چند استان در وضعیت زرد قرار دارند، اما شواهد نشان می‌دهد که با شیوع سویه اُمیکرون در کشورمان، اطلاع‌رسانی درباره کرونا محدود شده و ظاهرا همه چیز تحت کنترل است، اما صحبت‌های کارشناسان و هشدارهای آنها سبب شد تا روز گذشته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از به صدا درآمدن زنگ خطر اُمیکرون خبر دهد و اعلام کند که «مراکز درمانی در حالت آماده‌باش قرار دارند.»

وی همچنین گفته است: «درحال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری کرونا تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده باش قرار گیرند.» این در حالی است که نگرانی‌ها از گسترش سویه اُمیکرون در جهان اوج گرفته و کشور آمریکا در چند روز گذشته، رکورد ابتلای روزانه جهان به کرونا را شکسته است. ایالات متحده یک میلیون و ۳۵۰ هزار مورد ابتلای جدید به کرونا را ثبت کرده که رکوردی جدید در آمار ابتلای روزانه در جهان است. در پی اوج‌ گیری کرونا در آمریکا با ظهور امیکرون، ۱۰۰۰ پرسنل پزشکی نظامی برای حمایت از بیمارستان‌‌هایی که با انبوه بیماران مواجه هستند، اعزام شده‌اند. در اروپا هم با افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ ناشی از شیوع سویه اومیکرون، در انگلیس، تعداد مرگ و میرهای ناشی از عوارض ابتلا به این بیماری از ۱۵۰ هزار تن فراتر رفته است. با سرعت فعلی انتشار اومیکرون، طی چند هفته آینده، نیمی از جمعیت اروپا درگیر این سویه جدید خواهند شد. در آسیا و به ویژه در چین نیز حالت قرنطینه اعلام شده است و این کشور، پروازها از مقصد ایالات متحده را یکی پس از دیگری لغو می‌کند و گزارش شده است و در چندین شهر، درب خانه‌های مردم پلمب شده است. رکوردشکنی موارد ابتلا به کرونا در خاورمیانه از جمله کشورهایی نظیر ترکیه به دلیل شیوع واریانت اُمیکرونطی هفته‌ها و روزهای گذشته گزارش شده است.
ایران در آرامش قبل از طوفان
در ایران هم در روز یکشنبه 28 آذرماه سال‌جاری و با شناسایی اولین بیمار مبتلا به سویه جهش ‌یافته اُمیکرون تایید شد و دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خواستار بازگشت محدودیت‌‌ها و قرنطینه شد و گفت: «توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم.» حمیدرضا جماعتی ضمن تاکید بر فرصت دو هفته‌ای برای کنترل سویه جدید کرونا در کشور هشدار داد: «بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک اُمیکرون در کشورمان خواهیم بود.» یک ماه از ضرب‌الاجل و مهلت طلایی کمیته علمی کرونا درخصوص رکوردشکنی اُمیکرون و لزوم بازگشت محدودیت‌ها و قرنطینه به کشور می‌گذرد اما سکوت پرابهام دولت درباره بیماری همچنان ادامه دارد و تاکنون اقدامی عاجل و موثری برای مهار و کنترل بیماری صورت نگرفته است. در حالی براساس آخرین پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و درمان، 68 کشور در ردیف کشورهای ویژه و پرخطر با ممنوعیت و محدودیت سفر به ایران مواجه شده‌اند و پروتکل‌های بهداشتی برای آنها از ممنوعیت سفر و قرنطینه، دریافت گواهی واکسیناسیون و انجام تست کرونا اعلام شده است، که گزارش‌ها حاکی از آن است بسیاری از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به‌درستی اجرا نمی‌شوند. همچنین ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا غالب شده است و علائم مشاهده شده در بین مردم را دیگر نمی‌توان حمل بر بیماری‌های کرونا از نوع آلفا، بتا و دلتا و دو بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا نمود.
زمان تزریق آسترازنکا، همچنان جای سوال!
روند انتشار سویه جدید همچنان ادامه دارد و افزایش نگرانی‌ها با افزایش مبتلایان منجر به هشدار روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها به وزارت بهداشت و درمان شده است. اگر به افزایش موارد شناسایی شده روزانه کووید- ۱۹ در کشور دقت کرد، می‌توان متوجه شد که گسترش ابتلا به صورت خانوادگی است و تعداد مبتلایان به کرونا نسبت به هفته گذشته در برخی استان‌های کشور تا پنج برابر افزایش یافته است. موج جدید و سنگین کرونا اینبار توسط ویروس اُمیکرون در کشور ایران به راه افتاده و اوج بیماری و نقطه پیک ششم بیماری طی یک ماه آینده به‌طور حتم اتفاق خواهد افتاد. نگرانی‌‌ها از اوج گرفتن سویه اُمیکرون در ایران از حدود دو هفته قبل از تایید رسمی ویروس، همواره توسط کارشناسان مستقل حوزه سلامت کشور بیان می‌شد. حتی پس از اعلام رسمی حضور ویروس در کشور، فرصت 14 روزه طلایی برای کنترل بیماری نادیده گرفته شد و صرفا روی تزریق دوز سوم واکسن کرونا تاکید گردید. حتی با وجود تاکید بر انجام نوبت سوم واکسیناسیون کرونا و احراز تاثیرگذاری قابل توجه واکسن آسترازنکا روی سویه جدید، این واکسن در مراکز واکسیناسیون کشور اندک یا اصلا نایاب شده و بسیاری از متقاضیان واکسن، سرگردان شده و با تاخیر در انجام دوز سوم واکسیناسیون خود روبه‌رو شده‌اند. اما در شرایطی که خرید و فروش کارت واکسن آسترازنکا، افزایش پیدا کرده و مراکز واکسیناسیون، این واکسن را ندارند، دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره زمان تحویل واکسن‌های آسترازنکا (که اخیرا وارد کشور شده) از سوی وزارت بهداشت به مراکز این دانشگاه، گفته است: «واکسن در حال واردات است و انشاءا... از هفته دیگر این واکسن در دسترس خواهد بود.»
سرماخوردگی یا امیکرون
براساس وام بانک جهانی، تمامی نیازهای دارویی و تجهیزاتی وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی خریداری و به کشورمان تحویل می‌‌شود و به این ترتیب مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم‌‌ها در این خصوص بی‌‌اثر خواهد بود. از جمله نیازهای دارویی ایران درخصوص کرونا، واکسن بیماری است که جمهوری اسلامی می‌تواند از محل سبد کوواکس جهانی نسبت به واردات واکسن‌های معتبر و به روزشده خارجی مانند: فایزر، مدرنا و آسترازنکا اقدام کند. البته عکس‌العمل و واکنش مقامات دولت درخصوص مصرف واکسن‌های اصلی انگلیسی و آمریکایی تاکنون مشخص نیست. این در حالی است که تاکید روی تزریق دوز سوم واکسن کرونا از نوع چینی و ایرانی نمی‌تواند عامل موثر در برابر ویروس‌های جدید قلمداد شود؛ مخصوصا اینکه تحقیقات نشان می‌دهد که واکسن‌‌های موجود اثربخشی کمتری در برابر اُمیکرون داشته‌اند. نمی‌توان به جامعه آدرس غلط داد و اعلام نمود که میانگین ابتلا به کرونا در دنیا 65 درصد افزایش، اما در ایران 26 درصد کاهش داشته است. در حالی که اروپا و آمریکا و آسیا به کانون اصلی بحران کرونا تبدیل شده‌اند، صحبت از اینکه ایران با واکسیناسیون گسترده توانسته این بیماری را تا حد زیادی مهار کند، یک مغلطه است؛ اکنون طبق داده‌های سازمان جهانی بهداشت، ایران رتبه نهم را در موارد شدید ابتلا و رتبه 116 جهان را درخصوص انجام تست کرونا داشته است. در کشورهای همسایه مانند: ترکیه و عراق و پاکستان و امارات و... افزایش موارد ابتلا به کرونا حاکی از گردش سویه امیکرون بوده و صعودی شدن موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا در ایران، ناشی از کرونا امیکرون بوده است که کشور ناتوان از شناسایی آن است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار