| کد مطلب: ۱۰۲۹۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد

زمان را از دست ندهيد؛ حتي يك روز

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در کنفرانسی خبری پس از نشست غیررسمی شورای روابط خارجه در فرانسه گفت که احتمال حصول توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک با ایران وجود دارد و به نظرم ما داریم به پایان فرایند بسیار طولانی می‌‌رسیم که من و همکارانم را مشغول کرده بود. او افزوده است که جو حال حاضر از زمان پیش از کریسمس بهتر است. قبل از کریسمس من بدبین بودم اما امروز به نظرم حصول توافق امکان‌پذیر است. ما باید به کارمان سرعت ببخشیم چرا که اگر ایران قدرت هسته‌ای شود چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند چرا که توافق می‌‌خواهد جلوی همین کار را بگیرد. بورل تصریح کرد که توافق تا زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم به خروج از آن گرفت خوب کار می‌کرد. پس از آمریکا می‌خواهیم که به توافق بازگردد و ایران آن را اجرا کند. در کنار این صحبت‌ها نقش‌آفرینی کره جنوبی و چین نیز در این روزها قابل توجه است و سوالات زیادی را ایجاد کرده است. در راستای بررسی این مساله «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با علی‌اکبر فرازی، سفیر پیشین ایران در رومانی داشته است که در ادامه می‌خوانید.
مذاکرات احیای برجام در وین در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه مواردی در آن باید مورد توجه قرار گیرد؟
با وجود اینکه مذاکره‌کنندگان ارشد به کشورهای خود برگشته‌اند اما مذاکرات در سطح کارشناسی ادامه دارد تا سریع‌تر به نتیجه ختم شود. باید توجه داشت که قطعا حتی تاخیر یک روزه در رسیدن به توافق در وین نیز به مصلحت کشور نیست و باید هرچه سریع‌تر با هوشیاری کامل به سمت توافق حرکت کنیم. در حاشیه گفت‌وگوهای وین کره جنوبی نیز وارد اتریش شد و اما و اگرهای زیادی به‌واسطه حضور معاون وزیرخارجه کره جنوبی در وین به‌وجود آمد. این مقام کره‌ای با طرفین برجام نیز دیدارهایی داشته است که نشان می‌دهد یکی از گزینه‌های مطرح شده در وین توافق موقتی است به شکلی که پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و ایران نیز در مقابل اقدامی انجام دهد. بازپرداخت پول‌های ایران از سوی کره جنوبی به صورت جدی مطرح است و حتی راه‌های انتقال این پول به ایران نیز به نظر می‌رسد مورد بررسی قرار گرفته است. حتی اگر رایزنی‌ها در حد بررسی مسیرهای انتقال پول بوده، نشان می‌دهد که اراده برای رسیدن به توافق وجود دارد و طرفین به دنبال یک راه‌حل هستند. این اتفاقات مثبت و رو به جلو است و باید در همین مسیر باقی ماند.
چنین پیشنهادهایی می‌تواند برای ایران مناسب باشد؟
فارغ از خوب و بد بودن توافق موقت باید توجه داشت که توافق ممکن است و باید این مسیر را همچنان طی کرد. ایران باید دیپلماسی را در اولویت خود قرار دهد اما به پیشنهادهای اندک راضی نشود. اظهارات طرف‌های مختلف نشان می‌دهد که می‌توان به توافق رسید اما ایران باید لغو تحریم‌های بانکی را در اولویت خود قرار دهد و صرفا به آزادی پول‌های بلوکه شده بسنده نکند. لغو تحریم بخش‌های نفتی و پتروشیمی نیز حائز اهمیت است و باید به عنوان قسمتی از توافق موقت باشد. توافق موقت نباید به گونه‌ای باشد که طرفین را راضی کند و سایر گفت‌وگوها متوقف شود. ایران باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که اگر توافق موقت حاصل شد پس از آن گفت‌وگوها برای لغو سایر تحریم‌ها تداوم یابد. باید توجه داشت که هرچه زمان بگذرد و هرچه گفت‌وگو بیشتر طولانی شود، همه طرف‌ها بیشتر متضرر خواهند شد. امروز باید قید و بندها از اقتصاد و معیشت مردم باز شود و مشخصا در این مسیر در ابتدا باید تحریم‌ها لغو شود. مردم ایران امروز نیاز دارند تا زندگی بهتری داشته باشند و باید گره‌های اقتصاد در این مسیر باز شود. گشایش موقت و توافق موقت یک درمان موقت است و ایران باید به فکر راه حلی باشد که در بلندمدت وضعیت کشور خوب باشد و مردم به آسانی زندگی کنند. مباحث کلان امروز باید اولویت باشد. یکی از این مباحث کلان مساله بانکی و بیمه است و ایران باید به این حوزه سامان دهد و تحریم‌ها را با توافق از میان بردارد تا سرمایه‌گذاران خارجی نیز بتوانند وارد ایران شوند و ایران بار دیگر وارد عرصه تجارت بین‌المللی شود.
سفر وزیرخارجه به چین ارتباطی با برجام دارد؟
در این سفر چند مساله مطرح است. نخست توافق 25 ساله ایران و چین و پس از آن قطعا برجام نیز مورد بحث قرار می‌گیرد. ایران نزد چین نیز دارایی‌های مالی زیادی دارد که احتمالا در این سفر نیز مسیرهای بازگشت این پول‌ها به ایران مورد رایزنی قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که در سیاست خارجی ایران تعامل با چین خوب است اما کافی نیست و باید این مسیر همه جانبه باشد. ایران امروز نیاز دارد تا از دست آوردهای مقطعی عبور کند و از دیپلماسی استفاده کند تا مسیر توسعه را هر چه سریع‌تر طی کند. امروز کافی نیست که ایران فقط نفت به چین صادر کند بلکه باید مسیری وجود داشته باشد تا ایران بتواند پول خود را به صورت نقد دریافت کند. ایران باید دست‌های خود را در عرصه بین‌المللی باز کند تا بتواند تحرک بیشتری در عرصه‌های مختلف داشته باشد. سیاست خارجی ایران امروز بسیار اهمیت دارد و می‌تواند کاری کند تا سایر عرصه‌های مدیریتی نیز مسیرشان هموار شود. باید به سمتی حرکت کرد که هر چه سریع‌تر در وین به توافق خوب رسید تا فشار بیش از این بر کشور وارد نشود. زمان یک مقوله بسیار مهم در وین است و باید تمرکز بر این عرصه باشد. اینکه ایران بتواند طرف‌های مختلف برجام را با خود همراه کند یک اتفاق خوب است اما باید تصمیمات لازم نیز به صورت هوشمندانه گرفته شود تا شاهد رفع تحریم‌ها باشیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار