| کد مطلب: ۱۰۲۹۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

قشم؛ قطب پالايشگاهي كشور

آرمان‌ملی: فاز نخست پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین پاسارگاد قشم با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و به‌صورت رسمی وارد مدار تولید شد. این پالایشگاه 35 هزار بشکه‌ای که می‌توان نقطه عطفی در افزایش صادرات محصولات نفتی به‌شمار رود با سرمایه‌گذاری بالغ بر 500 میلیون دلاری می‌تواند زمینه دستیابی به صادرات سالانه 6 میلیارد دلاری را فراهم آورد. موضوعی که به‌نظر می‌رسد همزمان با نتایج مثبتی که از مذاکرات برجامی شنیده می‌شود ضمن تضمین در برداشت از پارس‌جنوبی و کاهش خام‌فروشی می‌تواند استان هرمزگان را به قطب پالایشی کشور تبدیل کند. براساس این گزارش، فاز نخست پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین پاسارگاد قشم براساس تاکیدات رهبر معظم‌انقلاب مبنی بر کاهش خام‌فروشی نفت، در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» با حضور آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور افتتاح شد و به بهره‌برداری رسمی رسید. این پالایشگاه هم‌اکنون به ظرفیت کامل تولید رسیده که از مزایای آن می‌توان به تضمین برداشت از پارس‌جنوبی، اشتغال‌زایی، تولید محصولات با کیفیت بالا و کمک به ارتقای صادرات فرآورده از جمله قیر کشور اشاره کرد. تاکنون گروه گسترش انرژی پاسارگاد در منطقه آزاد قشم بابت احداث پالایشگاه نفت فوق‌سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق و همچنین سه پست اسکله صادراتی به ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است؛ همچنین ظرفیت صادراتی سالیانه بیش از ۶ میلیارد دلاری از جمله نتایج زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه به‌شمار می‌رود. پیش‌بینی شده با بهره‌برداری از این واحد تولیدی ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از یک‌هزار نفر به‌طور غیرمسقیم در این پالایشگاه مشغول به کار می‌شوند.
تولید 35 هزار بشکه قیر
در این رابطه غلامحسین رمضان‌پور معاون پایین‌دستی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد می‌گوید: پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین و تولید قیر قشم با ۲۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری است که با بهره‌برداری از این پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه در روز قیر باکیفیت تولید خواهد شد. وی با اشاره به اشتغال متخصصان و کارشناسان مجرب در این پالایشگاه افزود: مساحت این پالایشگاه در ۴۰ هکتار است و بیش از یک‌هزار نیرو در دوران ساخت این شرکت مشغول به‌کار بوده‌اند و پس از بهره‌برداری ۲۰۰ نفر به‌صورت ثابت در این شرکت مشغول می‌شوند. وی اظهارداشت: ساخت این پالایشگاه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و پالایشگاه پارس بهین قشم که ۲۵ دی‌ماه سال ۹۹ مرحله پیش راه‌اندازی را آغاز کرده بود، پس از پایان این مرحله، به بهره‌برداری نهایی رسید. همچنین در این پالایشگاه استانداردهای یورو ۲۰۰۵ و توجه به مباحث محیط‌زیستی از خروجی این پالایشگاه مورد توجه قرار گرفته است و محصولات این پالایشگاه صادرات می‌شود.
رشد ۸۲‌درصدی پالایش در هرمزگان
جواد اوجی وزیر نفت نیز در این مراسم با عنوان اینکه وزارت نفت، استان هرمزگان را به‌عنوان قطب پالایشی نفت‌کشور معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، گفت: «با راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی پروژه پارس‌بهین پالایش نفت قشم ۸۵۰‌هزار بشکه ظرفیت پالایشی در استان هرمزگان مهیاست که ۳۷‌درصد مجموع ظرفیت پالایش نفت‌کشور را شامل می‌شود.» وی ادامه داد: «ظرفیت پالایشی استان هرمزگان با تکمیل چهار طرح پالایشگاهی با پیشرفت صفر تا ۳۵‌درصد در دستور کار است که ظرفیت پالایشی استان از روزانه ۸۵۰هزار بشکه نفت به روزانه یک‌میلیون و ۵۵۰هزار بشکه می‌رسد.» این به‌ معنای رشد ۸۲‌درصدی ظرفیت پالایش هرمزگان طی یک دوره حداکثر ۴ ساله است. البته این هدف نیازمند عدم‌تاخیر در اجرای پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چهارگانه به‌دلایلی مانند تامین‌مالی و غیره است. وی اعلام کرد: «وزارت نفت از همه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در صنعت نفت و گاز به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه در منطقه جزیره قشم حمایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و برای اجرای طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پالایشی تضمین تامین خوراک می‌دهد.» وزیر نفت همچنین بیان داشت: «با افزایش ظرفیت پالایشی کشور، اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشی هم محقق می‌شود که با راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی این کارها تولید فرآورده‌های پالایشی کشور افزایش می‌یابد و درآمد خوب و اشتغال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زایی دارد.» اوجی پیش از این، از برنامه دولت برای رشد ۵/1 برابری ظرفیت پالایش کشور به ۵/3 میلیون بشکه در روز طی ۴ تا ۵ سال آینده خبر داده بود. اوجی بیان کرد: «ظرفیت کنونی پالایش با احتساب نفت‌خام و میعانات گازی، ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز است که قرار است طبق برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها این رقم به بیش از روزانه ۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه برسد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار