| کد مطلب: ۱۰۲۹۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد

دیدار هیأت ایرانی با هیأت اروپایی

ادامه از صفحه2 /
بازی جدید آمریکا
در حالی که طی هفته گذشته همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین از پیشرفت نسبی مذاکرات خبر داده‌اند بازی جدید آمریکا برای امتیازگیری با استفاده از فشارهای سیاسی و رسانه‌ای با درخواست ۱۱۰ نماینده مجلس این کشور از بایدن برای خروج از مذاکرات آغاز شده است. چنانکه ۱۱۰ نماینده مجلس ایالات متحده امریکا با امضای نامه‌ای از جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند که به دلیل آنچه آنان بی‌نتیجه بودن گفت‌وگوها در وین خوانده‌اند، میز مذاکرات را ترک کند. این نامه از سوی مایکل مک کال عضو ارشد امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تهیه و به امضای ۱۰۹ نماینده دیگر رسیده است. تهیه و انتشار این نامه در شرایطی که طی هفته گذشته همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین از پیشرفت نسبی مذاکرات خبر داده‌اند از بازی جدید آمریکا برای امتیازگیری با استفاده از فشارهای سیاسی و رسانه‌ای خبر می‌دهد. دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا از ابتدای آغاز دور جدید مذاکرات با تاکید بر کلید واژه «محدودیت زمان» تلاش کرده‌اند تا با وارد کردن فشار روانی به تیم مذاکره کننده ایران ضمن فرار از پذیرش مسئولیت‌ها و تعهداتشان، اراده سیاسی خود را به ایران تحمیل کنند. این روش نخ نما در ایام مذاکرات منتهی به امضای موافقتنامه برجام نیز از سوی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. اگرچه ضلع غربی میز مذاکرات در وین به رهبری آمریکا تلاش می‌کند که با عبور از ابتکارات ارائه شده از سوی ایران برای ارائه تضامین و ایجاد سازوکارهای قابل اجرا برای راستی آزمایی لغو تحریم‌ها از زیر بار پذیرش تعهدات حداقلی نیز شانه خالی کند اما ایران تحت هیچ شرایطی از مواضع قانونی و منطقی خود عدول نخواهد کرد. نکته اینجا است که با فرض پذیرش واقعی بودن فشار مجلس نمایندگان آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور، مواردی از این دست هیچگونه ارتباطی به سایر طرف‌های مذاکرات نداشته و مشکل داخلی آمریکا محسوب می‌شود.
لغو تحریم‌ها هدف احیای برجام
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نسبت به فعال‌تر شدن برخی از مخالفان برجام همراه با پیشروی مذاکرات وین هشدار داد. میخائیل اولیانوف، روز جمعه در توییتی نوشت: با پیشرفت در مذاکرات وین، مخالفان برجام در فضای عمومی فعال‌تر شده و بیشتر فتنه‌آمیزی می‌کنند. این ناراحت‌کننده و تاسف‌آور است. اکثریت کشورها از جمله گروه ۵ هدف احیای توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها را دنبال می‌کنند. وی در پاسخ به کاربری که درباره تفاوت میان «برداشتن تحریم‌ها» و «لغو تحریم‌ها» می‌پرسید گفت: این دو اصلاح مترادف هستند. در مذاکرات وین ما اغلب از لفظ «برداشتن تحریم‌ها» استفاده می‌کنیم. این قاعده در سازمان ملل نیز به همین شکل است.
فقط چند هفته وقت هست
وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: در هفته‌ها و نه ماه‌های آینده مشخص خواهد شد که آیا می‌توان به صورت متقابل به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌ها، برجام، بازگشت یا نه. آنتونی بلینکن در مصاحبه‌ای با رادیو ملی آمریکا گفت: هنوز معتقد است که می‌توان در هفته‌های پیش‌رو به برجام بازگشت و این بهترین اتفاق برای امنیت این کشور و متحدان و شرکایش در منطقه خواهد بود. وی افزود: به نظر من چند هفته وقت داریم تا ببینیم می‌توانیم به اجرای متقابل تعهدات بازگردیم. وقت خیلی خیلی تنگ است، چون ایران به نقطه‌ای که بتواند در زمان خیلی خیلی کوتاه مواد اتمی کافی برای یک بمب هسته‌ای تولید کند نزدیک و نزدیکتر می‌شود. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد اگر در چند هفته آتی مذاکرات به نتیجه نرسد آمریکا به شیوه‌ای دیگر وارد عمل خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار