| کد مطلب: ۱۰۲۹۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد

تجاوز به حاکمیت عراق محکوم است

روز پنجشنبه صدای سه انفجار در منطقه سبز بغداد شنیده شد. برخی منابع خبری می‌گویند که این انفجارها براثر حملات راکتی به منطقه سبز بغداد رخ داده است. منابع عراقی خبر دادند که در داخل منطقه سبز وضعیت هشدار اعلام شده و درهای سفارت آمریکا بسته شده است. بخش رسانه امنیتی عراق از مجروح‌شدن یک زن و یک کودک در جریان این حمله خبر داد. این رسانه گزارش داد که یکی از این راکت‌ها به داخل مدرسه ایلاف در منطقه مذکور اصابت کرده است. رسانه امنیتی عراق همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق درحال بررسی این حمله و خسارات ناشی از آن هستند.
واکنش مقامات عراق
مقامات عراق در سخنانی نسبت به حمله راکتی پنجشنبه شب به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا در این منطقه واکنش نشان دادند و انجام چنین اقداماتی با توجه به شرایط فعلی این کشور را غیر قابل‌قبول خواندند. دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق با انتشار توئیتی نوشت: هدف قراردادن منطقه سبز در این برهه و به همان شگرد قدیمی؛ تلاشی برای برهم‌زدن معادلات است. قیس‌الخزعلی گفت: گروه‌های مقاومت تصمیم گرفته‌اند که در زمان فعلی سفارت آمریکا را هدف قرار ندهند. برهم‌صالح، رئیس‌جمهوری عراق نیز گفت: هدف قراردادن اماکن دیپلماتیک و در معرض خطر قراردادن غیرنظامیان؛ یک اقدام تروریستی جنایتکارانه است. وی افزود: حمله به اماکن دیپلماتیک به منزله هدف قراردادن منافع عراق و وجهه بین‌المللی آن است. برهم‌صالح همچنین تاکید کرد: هدف از حمله به اماکن دیپلماتیک در زمان کنونی، ایجاد اخلال در روند تشکیل دولت و اجرای قانون اساسی است. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هم به مساله واکنش نشان داد. وی در این باره تاکیدکرد: گروهی مدعی مقاومت و هدف قراردادن سفارت آمریکا هستند اما این درحالی است که غیرنظامیان و زنان و کودکان را مجروح کرده‌اند. مقتدی صدر گفت: آنها این اقدام را انجام می‌دهند تا خروج آمریکایی‌ها از کشور را به تاخیر بیندازند و توجیحی برای استفاده از سلاح داشته باشند. وی ادامه داد: آنها می‌خواهند سرنوشت ملت به دست آنها باشد و وجود این افراد در گرو حضور آمریکایی‌هاست. رهبر جریان صدر عراق همچنین تاکیدکرد: این اقدام همچنین با هدف مانع‌تراشی در مسیر ما برای اخراج آنها (آمریکایی‌ها) از طریق سازمان ملل و شورای امنیت و به شکل قانونی صورت می‌گیرد. عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در توئیتی هدف قراردادن منطقه سبزبغداد و به‌خطرانداختن جان غیرنظامیان و اموال آنها را اقدامی غیرقابل قبول خواند و آن را محکوم کرد. وی گفت: چنین اقداماتی با توجه به اوضاع حساس فعلی عراق می‌تواند صحنه سیاسی کشور را پیچیده‌تر کند. منابع خبری پنجشنبه شب اعلام کردند که منطقه سبز بغداد با سه راکت هدف حمله قرار گرفته است. یک منبع امنیتی عراقی در این باره اعلام کرد که دو راکت به محوطه سفارت آمریکا در منطقه سبز اصابت کرده است.
واکنش آمریکا چه بود؟
سفارت آمریکا در بغداد حمله راکتی به منطقه سبزبغداد و محوطه این سفارتخانه را تجاوز به حاکمیت عراق خواند. در همین حال، هیات نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز هدف از این حملات را تلاشی برای برهم‌زدن ثبات این کشور توصیف کرد. سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه‌ای کوتاه نسبت به حمله راکتی به منطقه سبزبغداد و محوطه این سفارتخانه واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: محوطه سفارت آمریکا مورد حمله گروه‌های تروریستی قرار گرفت که درصدد تضعیف امنیت، حاکمیت و روابط بین‌المللی عراق هستند. سفارت آمریکا همچنین در این بیانیه تاکیدکرد: ما همیشه گفته‌ایم که این نوع حملات شنیع، علاوه بر حمله به مراکز دیپلماتیک، تجاوز به حاکمیت عراق به شمار می‌رود. هیات نمایندگی سازمان ملل در عراق نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: موشک‌هایی که سفارت‌خانه‌ها را هدف قرار می‌دهند و باعث تلفات غیرنظامیان عراقی می‌شوند، تلاش‌های ظالمانه‌ای برای بی‌ثبات‌کردن این کشور هستند. در این بیانیه آمده است: صلح و امنیت پیش‌زمینه رسیدگی به اولویت‌های داخلی فوری و تاکید مجدد بر حاکمیت عراق است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار