| کد مطلب: ۱۰۲۹۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

نسخه حمايت از بورس را «سبــــز» اجرا كنيد

آرمان ملی: بازار سرمایه همچنان تحت تاثیر ابهامات موجود در نتایج مذاکرات روزهای ناخوشی را پشت‌سر می‌گذارد. در واقع بازار سرمایه که از هفته نخست دی ماه پس از مدت‌ها قرار گرفتن در فاز اصلاح به روند صعودی بازگشته بود و حتی توانست قله‌های قبلی خود را باز پس گیرد اما مدت کوتاهی توانست صعود خود را ادامه دهد و بازهم در لاک نزولی فرو رفت اگرچه انتشار برخی از شایعات در خصوص آزادسازی ارزهای بلوکه شده و رفع تحریم‌های خودروسازان توانست چند صباحی برای نوسان گیران رونق به همراه داشته باشد اما تکذیب این شایعات همچنان پاشنه بازار بر سقوط و بی‌رمقی می‌چرخد موضوعی که به باور کارشناسان اگرچه نمایندگان نگرانی‌هایی در خصوص بازتاب بسته 10 بندی دولت در بازار دارند اما با توجه به اینکه در این بسته زمینه جلوگیری از افزایش گاه و بیگاه قیمت مواد اولیه، حقوق مالکانه و همچنین عوارض دولتی ومالیات‌های خلق الساعه گرفته شده و همچنین قرار است منابع صندوق تثبیت نیز به بازار تزریق شود در صورت تحقق و اجرای صحیح می‌تواند زمینه بازگشت رونق را در بازار سرمایه فراهم اورد البته علاوه بر این نتایج مذاکرات نیز دوراهی است که بازار را به مسیر اصلی خود باز خواهد گرداند. در این رابطه حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه به «آرمان ملی» می‌گوید: بسته سیاستی 10 گانه حمایتی که 6 بند آن به بودجه اضافه شد، در صورتی‌که محقق شود درمان مناسبی برای دغدغه‌های امروز بازار خواهد بود به گونه‌ای‌که با جلوگیری از افزایش گاه و بیگاه قیمت مواد اولیه و مصرفی مانند خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه و عوارض دولتی و گمرکی و مالیات‌های خلق‌الساعه‌ای که به خاطر فشارهایی که دولت به شرکت‌ها وارد می‌کرد، می‌تواند زمینه‌ساز ثبات وبرنامه ریزی شرکت‌ها شود. وی در ادامه افزود: شاید تاکنون امکان بهبود بازار از طریق مصوبات ممکن نشده باشد اما همین‌که این سیاست‌ها مانع ریزش بیش‌تر بازار شدند و تا حدی ترس از تصویب ردیف‌های مختلف بودجه‌ای که فشار بیشتری به بورس می‌آوردند را خنثی کنند جای امیدواری دارد، که با اجرایی شدن بسته حمایتی رشد بیشتری در بازار اتفاق بیفتد. او با اشاره به نقش صندوق تثبیت گفت: در کنار حمایت بازار از طریق بسته حمایتی امید است که صندوق تثبیت بازار هم بتواند به منابعی که لازم دارد، در قانون هم برای این نهاد در نظر گرفته‌شده، دست پیدا کند و نقدینگی جدیدی به بازار دمیده شود.
بازار ارزنده در انتظار خبرهای خوش سیاسی
میرمعینی در مورد ارزندگی بورس گفت: در حال حاضر بازار به مرز ارزندگی خیلی زیادی رسیده است و بسیاری از سهام ارزنده هستند، اما به نظر می‌رسد که بازار منتظر محرک و اتفاق اصلی در فضای سیاسی است. بازار منتظر است که بعد از شفافیت فضای سیاسی جهت خود را مشخص کند. تمام تصمیمات و سیاست‌های کلی ازجمله بودجه و توسعه‌ای شرکت‌ها همه منوط به این شده که تکلیف توافق چه خواهد شد؟ این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار بر سر دوراهی است، گفت: با مشخص شدن فضای سیاسی دریکی از مسیرها قدم خواهد گذاشت. هم اکنون در بازار محرک لازمی وجود ندارد و روشن شدن برجام می‌تواند این محرک باشد. در حال حاضر سرمایه‌گذاران در فضای تردید قرار دارند و دست نگه‌داشته‌اند، اگر توافق صورت بگیرد، قطعا شاهد بازار رو به رشدی خواهیم بود. میرمعینی ادامه داد: در رشد بعد از برجام از رشدهای بی‌مهابا دیگر خبری نیست. صنایعی تحت تاثیر گشایش مالی- تجاری- اقتصادی، از مشکلات فعلی‌ای که برای خرید مواد اولیه و صادرات محصولات دارند، رها خواهند شد. با کاهش مشکلات، هزینه‌های تمام‌شده نیز کاهش پیداکرده و باعث افزایش سوددهی شرکت‌ها می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه در مورد قیمت دلار بعد از برجام نیز توضیح داد: این انتظار هست که بعد از برجام قیمت دلار افت کوتاهی را تجربه کند، تاثیری که بورس پیش‌تر هم به پیشواز آن رفته است، به همین دلیل تحت تاثیر قیمت دلار بورس کاهش محسوسی را تجربه نمی‌کند. میرمعینی با اشاره به اینکه تحت تاثیر افت دلار بعد از برجام، بازارهای دیگر مانند خودرو مسکن نیز افت پیدا می‌کنند، گفت: بعد از توافقات انتظار تورمی در بازارهای دیگر هم کاهش پیدا می‌کند و تنها بازاری که همچنان برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد ماند، همین بازار سرمایه و بازار پول است.
افرودن شدن برخی از بندها به لایحه بودجه
گفتنی است در پی ایراداتی که نمایندگان نسبت به عدم گنجاندن بسته حمایتی وزارت اقتصاد از بورس در لایحه بودجه مطرح کرده بودند احسان خاندوزی از موافقت رئیس‌جمهور برای ابلاغ بندهایی که نیاز درج در بودجه دارند به مجلس خبر داد. وزیر اقتصاد با اشاره به دغدغه برخی از نمایندگان مبنی بر عدم بازتاب مصوبه ۱۰ بندی حمایتی دولت از بورس در لایحه ۱۴۰۱ ادامه داد: با توجه به اصرار وزارت اقتصاد و سازمان بورس و موافقت رئیس‌جمهور، قرار شد بندهایی که نیازمند درج در بودجه دارند(برخی از بندها ما به ازای بودجه‌ای ندارند و کاملا قادر به پیاده‌سازی هستند) در یک مصوبه رسمی و با امضا شخص رئیس‌جمهور به مجلس ابلاغ شود تا رسماً به عنوان پیام دولت در حمایت از صنایع بورسی در زمره مصوبات لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار گیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار