| کد مطلب: ۱۰۲۹۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد

پدیده جدید، کشف قیمت با خریدار انحصاری؟!

آرمان‌ملی: وزیر صنعت، معدن و تجارت درآخرین اظهارت خود از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای ورورد زغال‌سنگ به بورس کالا خبر داده و تاکید کرده علاوه بر تامین مالی زنجیره‌ای برای شفاف‌سازی و کشف قیمت واقعی زغال‌سنگ به بازار بورس کالا راه پیدا خواهد کرد. درواقع فاطمی‌امین در حالی از رویکرد وزارتخانه متبوع خود برای ورود این محصول معدنی به بورس کالا خبر داده که به گفته کارشناسان در شرایطی که زغال‌سنگ کشور فقط 2 متقاضی دارد که در این میان ذوب‌آهن اصفهان بیشترین سهم تقاضا را به خود اختصاص داده عملا ورود این محصول فاقد توجیه بوده و مشتری انحصاری اجازه کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا را نمی‌دهد به گفته تحلیلگران شرکت‌های زغال‌سنگی چند سال قبل نیز برای خروج از مشکلات قیمت‌گذاری به بورس انرژی وارد شدند اما محدودشدن تقاضا به دو شرکت تجربه ناموفقی را به‌همراه داشت که به‌نظر می‌رسد این سیاست نیز تجربه مشابهی را به‌همراه خواهد داشت.
تکرار تجربه ناموفق
سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی حوزه معدن و فرآوری مواد گفت: ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت زیرساخت تامین مالی زنجیره‌ای و مبنای بانک‌ها برای ارائه تسهیلات است و اقتصادی ضرورت دارد در این راستا نسبت به عضویت در سامانه جامع تجارت و ثبت فاکتورهای مالی خود اقدام کنند. وی در ادامه افزود: مبنای دریافت حقوق دولتی معادن ثبت فاکتور معاملات در سامانه جامع تجارت خواهد شد که تا پایان سال اجرایی می‌شود. وزیر صمت همچنین با عنوان اینکه قیمت گاز برای نیروگاه‌های وزارت نیرو و واحدهای صنعتی یکسان خواهد بود، تاکید کرد: در تلاش برای ورود زغال‌سنگ به بورس کالا هستیم و به‌شدت از صادرات حمایت خواهد شد. درواقع فاطمی‌امین در حالی از سیاست وزارتخانه متبوع خود برای عرضه زغال‌سنگ در بورس کالا خبر داده که به گفته دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور اساسا در مکاتبات صورت گرفته وزارت صمت خواستار ورورد زغالسنگ به بورس انرژی شده است. سعید صمدی در این رابطه به «آرمان‌ملی» می‌گوید: وزارت صمت در حالی خواستار ورود زغال‌سنگی‌های به بورس شده که پیش از این نیز معادن زغالسنگ برای رفع مشکلات خود در زمینه قیمت‌گذاری در بورس انرژی حضور داشته‌اند اما به دلیل آنکه خرید زغالسنگ تولید کشور از سوی دو شرکت «میدکو» و «ذوب‌آهن اصفهان» صورت می‌گیرد. عرضه زغالسنگ در بورس تجربه موفقی در پی نداشت به‌گونه‌ای که انحصار تقاضا باعث می‌شد تا محصول به‌دلیل نبود مشتری با قیمتی پایین‌تر از نرخ پایه فروخته شود. وی با عنوان اینکه انجمن از هر ابتکار و روشی برای کشف قیمت استقبال می‌کند؛ گفت: البته شرکت‌های زغال‌سنگی در بورس کالا نیز ثبت‌نام کرده‌اند و از ابتدای سال چند عرضه ناموفق هم داشته‌اند تا اعتبار کد بورسی آنها از بین نرود اما در این شرایط که چندین بار تجربه ناموفق در این زمینه رقم خورده دلیل اصرار وزیر صمت برای تکرار این تجربه در ابهام قرار دارد. صمدی گفت: آنچه مسلم است وقتی در یکی از طرف‌های زنجیره عرضه و تقاضا انحصار وجود داشته باشد طبیعی است که نمی‌توان از رقابت در عرضه و تقاضا برای کشف قیمت استفاده کرد همان‌گونه که پیش از این نیز در تولید محصولات انحصاری نیز قیمت‌ها تابعی از مهندسی عرضه از سوی تولید کننده بوده است
خرید با 50 درصد قیمت جهانی
دبیر انجمن زغال‌سنگ درخصوص دلایل برنامه وزیر برای ورود زغال‌سنگ به بورس کالا بیان داشت: چند ماه قبل رئیس‌جمهور از زغال‌سنگ طبس بازدیدی انجام داد و در آن خواستار توجه به معادن زغال‌سنگ و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود و جلوگیری از واردات شد در آن زمان انجمن برای اجرای این دستور پیشنهاداتی را به وزارت صمت ارائه داد که چندان مورد توجه قرار نگرفت و به‌نظر می‌رسد این اظهارت به نوعی برای نشان‌دادن برنامه وزارت صمت در خصوص حوزه زغال‌سنگ است. صمدی در خصوص میزان تولید و مصرف زغا‌ل‌سنگ کشور گفت: سالانه حدود 3 تا 3. 5 میلیون تن مصرف زغال‌سنگ کشور است که از این میزان 1. 8 میلیون تن آن از معادن داخلی تامین می‌شود که در صورت سرمایه‌گذاری با توجه به ظرفیت بالای ذخایر ذغال کشور امکان افزایش تولید متناسب با مصرف وجود دارد. وی همچنین در پاسخ به‌دلایل عدم تمایل برای سرمایه‌گذاری افزود: قیمت تمام شده زغال‌سنگ وارداتی که مشابه کیفیت زغال ایران باشد 7 میلیون تومان به ازای هر تن است این در حالی است که زغال ایران به قیمت 3 میلیون 400 هزار تومان به ازای هر تن از سوی دو شرکت متقاضی که ذوب آن بیش‌ترین سهم را دارد خریداری می‌شود که کمتر از 50 درصدی قیمت جهانی است. وی گفت: قاعدتا اگر از سیاست دولت برای خرید محصول پایین‌تر از قیمت جهانی تبعیت شود باید قیمت زغال ایرانی 80 درصد قیمت تمام شده جهانی محاسبه شود بنابراین وقتی زغال‌سنگی‌ها از سوی کافی برخوردار نیستند طبییعی است که سرمایه‌گذاری نیز در این حوزه صورت نگیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار