نقش آموزش و پرورش و بهداشت در مناطق محروم
شراره هوشمندیار فعال اجتماعی
سالها بود در پی مجالی بودم تا بتوانم مسائل و مشکلات را بهگونهای علمی و با خمیرمایه اجتماعی ارائه کنم تا اینکه خدای بزرگ توفیق عنایت فرمود و در آخرین کار جهادی که در ایران داشتم به همراه دوستان جهادی برای کمک رسانی پزشکی، خوار و بار و پوشاک به کورههای آجرپزی در جاده خاوران رفته بودیم؛ جایی که چرخه زندگی بسیار ضعیف و آموزشهای لازم را ندیده بودند که چگونه باید حریف زندگی شوند. میزان سواد و دانش بسیار سطح پایین بود و با توجه به شرایط آموزش مجازی در حال حاضر و عدم دسترسی به تبلت و گوشیهای هوشمند سطح سواد پایین آمده است. اکثر افراد از شهرستانهای اطراف مشهد و یا کشور افغانستان بودند، خانوادهها در سولههای بسیار کوچک به اندازه 20- 30 متر زندگی میکردند که غالباً افراد زیر 30 سال عمر داشتند. مشکلات زیادی در آنجا دیده میشد که ما نیز به عنوان شهروند به دامن زدن این مشکلات نقش بسزایی داشتیم؛ اگر از خودمان شروع کنیم ما این عزیزان را عادت دادهایم که چشم انتظار کمکهای نقدی و غیرنقدی بنشینند. درست است که این کمکها میتوانند کمک حال این عزیزان باشند اما هر چیز که در جستن آنی، آنی؛ بیشتر محدودیتها در ذهن ماست و هر انسانی میداند که زمان برنمیگردد تا عقب ماندگیهای درسی و شغلی خود را جبران کنند. خدای قادر و توانا امکانات فراوانی در زمین قرار داده که انسانها به فراخور علم و دانش خود به وجود آنها پی ببرند و از آنها بهرهبرداری کند. هدف آموزش تبدیل مغزهای خالی به مغزهای باز است نه مغزهای پرآموزش یک سرمایهگذاری بلندمدت است. جهان تکبر و تنهایی را تنبیه میکند. خداوند ما را توانا آفریده است حق نداریم متوسط باشیم. ما باید باورها و اندیشههای جدید را در فرهنگ خود بکاریم. در زندگی روزمره ضرب المثلهایی را مرتبا تکرار میکنیم و مورد استفاده قرار میدهیم که با به دست آوردن و یافتههای دانش امروز و ظرفیت رشد و خلاقیت تربیت پذیری انسان منافات دارد- از ما دیگه گذشته - هر آنکس که نان دهد دندان دهد-دود از کنده بلند میشه- نرود میخ آهنین در سنگ. با اینکه کورههای آجرپزی جزو منطقه 15 تهران است، درمانگاه کیلومترها از منطقه کوره فاصله داشت. اهمیت سلامتی در بهرهوری اجتماع و کیفیت زندگی موثر است. با این حال ارائه خدمات بهداشتی در بعضی جوامع در سطح پایینی ارائه میشود و ازجمله عدم دسترسی مناطق محروم و طبقه کم درآمد. سازمان جهانی بهداشت با تعیین ایجاد مسئولیت در کشورها به سلامت، سعی در رفع این نقیصه کردهاند. متاسفانه به دلیل عدم تخصیص پزشکان متخصص و زیرساختهای بهداشتی، مناطق محروم رنج بسیار میبرند. وزارت بهداشت باید امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی را افزایش دهد. اکثر خانوادههایی که به شدت کار میکنند به ما گفته بودند که تقریبا هر سال کودکی به دنیا میآورند که در آینده نه چندان دور کمک حال خانواده باشند. متاسفانه مشاهده میشد که کودکان زیر 7 سال مشغول درست کردن آجر بودند؛ با خانواده دیگری ملاقات کردم که دختر 14 ساله خود را به دلیل مشکلات مالی وادار به ازدواج کرده بود. اگر برنامه ریزی خاصی با یک هدف مشخص در خانواده و جوامع بزرگتر نداشته باشیم مسلماً آسیب خواهیم دید. نظام آموزش و پرورش از عوامل موثر در توسعه است. به توسعه عادلانه کلاسها، آموزشگاهها، مدارس فنی و... میتواند در زمینه کاهش فقر، نابرابری، بیکاری و... بسیار بسیار موثر باشد. نابرابری از نشانههای مهم توسعه نیافتگی است. در هریک از ما بخشی از خداوند حضور دارد، وظیفه مربیان استخراج همین بخش است. نگذاریم از ما به عنوان نسلی یاد شود که میراث گذشته را نابود و ویران ساخته است. سرنوشت آینده ما از کوشش جسمی و به خصوص از طرز فکرها و دیدگاههای ماست. امیدوارم این گام کوچک مورد رضایت حضرت حق و امام عصر(عج) قرار گیرد و در رفع تغییر افکار موثر باشد. با تشکر از تمامی عزیزانی که ما را یاری کردند و از منابع خوبشان استفاده کردیم.
ارسال نظر