فضا برای شکلی از گفتوگوی مستقیم با آمریکا مهیا میشود
یک تحلیلگر مسائل بینالملل در ارزیابی روند مذاکرات وین و اینکه آیا شاهد پیشرفت در مذاکرات برای احیای برجام هستیم، اظهار داشت: به نظر میرسد حداقل همه طرفها از جمله آمریکا و اروپا این اتفاق نظر را دارند که مذاکرات هرچند با سرعت کم اما در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. تا الان یعنی پس از دور هفتم گفتوگوها عمده بحث متمرکز بر چارچوب کلی توافق و چارچوب کلی آنچه مذاکرات باید براساس آن حرکت کند بود و ما میدانیم که در پایان دور هفتم، این تفاهم بر سر چارچوب کلی و متن مبنا اتفاق افتاده است. دیاکو حسینی گفت: هرچند جزئیات این تفاهم مشخص نیست و دیدگاههای مختلفی در رابطه با این متن مبنا گفته شده ولی در هر صورت با لحاظ این موارد، به نظر میرسد در دور هشتم یا به عبارتی دور نهم، طرفین وارد جزئیات شدهاند و ظاهرا پیشرفتهایی در حال رخ دادن است. با این حال واقعیت امر این است که آنچه در رسانهها گفته میشود طبیعتا همه طرفها به خصوص طرف ایرانی باید تلاش کنند که جهت گفتوگوها را به دلیل پیامدهایی که ناامیدی از این مذاکرات میتواند ایجاد کند، رو به جلو توصیف کنند. وی افزود: جدای از این مساله، واقعیت این است که اختلافات
بسیار زیادی پیشرو قرار دارد؛ به خصوص اینکه جزئیاتی که امروز در کارگروهها مورد بحث قرار میگیرد، حساسترین و اختلاف برانگیزترین مواردی هستند که حل نشده باقی ماندند و راهی که من بعد پیشرو خواهیم داشت به مراتب سختتر از مسیریست که تا کنون طی شده است. این کارشناس سیاست خارجی در این مورد که سخنان مقام معظم رهبری میتواند حاوی موافقت ایشان با مذاکره مستقیم باشد، عنوان کرد: معتقدم که علت عدم مذاکره مستقیم با آمریکا یک بحث فنی و در پاسخ به اینکه این کشور عضو برجام نیست، بود. با این وجود من فکر میکنم در عین حال این بیاناتی که مطرح شده میتواند در زمانی که اقتضاء داشته باشد و مذاکرهکنندهها به این نتیجه برسند که عدم مذاکره مستقیم میتواند به بهرهبرداری سایرین یا سنگاندازی و کند شدن بیش از اندازه و مضر مذاکرات منجر شود، در آن صورت ممکن است که بتواند فضا را برای شکلی از گفتوگوی مستقیم مهیا کند. بیان کرد: مشخص نیست خانم هیلی بر چه مواردی تاکید دارند اما شواهدی وجود دارد که دولت آقای بایدن در اجرای تحریمهایی که پیش از این در دولت قبلی آمریکا تصویب شده، سختگیری ندارد و به رغم اینکه چارچوب مبتنی بر قانون
داخلی آمریکا در خصوص تحریمها به قوت خودش باقی است، اجرای آن با مقداری سهلانگاری عامدانه انجام میگیرد. وی اذعان کرد: این سهل انگاری عامدانه شاید به این منظور صورت میگیرد که دولت فعلی آمریکا اساسا به این مساله که شدت تحریمها میتواند مشوقی برای تغییر رفتار ایران باشد، اعتقادی ندارد. در نتیجه این عدم اعتقاد باعث میشود دولت بایدن از سختگیری در اجرای تحریمها کمتر کند تا به زعم این کشور مشوقهایی را برای ایران ایجاد کند. دیاکو حسینی اظهار کرد: در خصوص سفر هیات کره جنوبی به وین واقعیت این است که طبیعتا کره برای اینکه بتواند منابع مالی ایران را آزاد کند به یک چراغ سبز از سوی آمریکا نیاز دارد؛ با این حال نکته این جا است که سئول صرفا تحت تاثیر تحریمهای یکجانبه آمریکا، منابع مالی ایران را مسدود کرده است که هیچ مبنایی در حقوق بینالملل ندارد و صرفا پیروی از تحریمهای یک کشور است و طبیعتا نباید از سوی ایران و هیچ کشوری قابل قبول باشد. وی تصریح کرد: بر همین اساس هم آمریکا باید به طور مستقل با کره در این زمینه مذاکراتی داشته باشد تا امکان آزادسازی داراییهای ایران را فراهم کنند و ما هم میتوانیم در مناسبات
دوجانبه همچنان این اقدام را درخواست کنیم اما دعوت از کره جنوبی شضربالاجل مطرح شده اما طرفهای غربی خطوط قرمز مشخصی روی این موضوع ترسیم نکردهاند و دامنهای از انعطاف را باز گذاشتهاند و واقعیت امر این است که حتی اگر این نگرانی وجود داشته باشد، توافقاتی که میتواند در این مدت بین ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی شکل بگیرد، طبعا این معادله را تغییر خواهد داد. حسینی تاکید کرد: بنابراین مطرح شدن نگرانی در خصوص زمان عمدتا این جنبه را دارد که مذاکرات هرچه سریعتر به سرانجام برسد و کمتر ناظر بر این است که واقعا فعالیتهای هستهای ایران تا فوریه ادامه پیدا کند، به نقطه برگشتناپذیر میرسد. در عین حال من فکر میکنم همه طرفها متوجه هستند که این نوع ضربالاجل تعیین کردنها هیچ کمکی به پیشرفت مذاکرات نخواهد کرد جز اینکه در پایان این ضرب الاجلهای ساختگی، تنش حول محور موضوع مذاکرات افزایش خواهد یافت.
ارسال نظر